Polski sektor bankowy zawsze uchodził za mocno rozdrobniony na tle innych krajów europejskich. Dotyczy to także towarzystw leasingowych, bo większość z nich jest spółkami zależnymi banków. Jednak od kilku już dobrych lat na rynku trwa konsolidacja. Mają miejsce mniejsze i większe przejęcia i fuzje, są także banki, które wycofały się z Polski. W rezultacie z rynku zniknęło sporo znanych marek i wszystko wskazuje na to, że nie jest to koniec. Co to oznacza dla klientów?
Marki, które zniknęły
Jeszcze 10 -15 lat temu na rynku aktywnie działało około 40 firm leasingowych i mówimy tu o markach dość powszechnie kojarzonych, a nie drobniejszych inicjatywach, działających lokalnie, bo takich firm na początku XXI wieku była cała masa. Obecnie liczba – nazwijmy to – liczących się podmiotów wynosi około 30. Przy czym 10 czołowych towarzystw finansuje około 70% rynku.
Można powiedzieć, że na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat z rynku zniknęło około 10 liczących się firm. Najczęściej był to wynik fuzji i przejęć, rzadziej wycofania się z biznesu w Polsce (tak postąpił np. BAWAG).
Dziś pewnie niewiele już osób kojarzy takie firmy jak Kredyt Lease, BPH Leasing, Fortis Lease czy choćby Nordea Finance Polska, których to marek od dość dawna po prostu nie ma.
Są też „zniknięcia” ze znacznie krótszą historią – można wymienić tu, np.: BGŻ Leasing przejęty przez BNP Paribas czy VB Leasing, który został połączony z Idea Leasing. Zresztą sama Idea obecnie działa wspólnie z Getinem pod marką Idea Getin Leasing, co było wynikiem jednej z największych konsolidacji w historii branży. Większą było tylko połączenie PKO Leasing z Raiffeisen-Leasing Polska - co spowodowało zniknięcie tej drugiej marki.
Znikną kolejne firmy leasingowe
Wygląda na to, że nie jest to koniec „znikania” popularnych marek. Bank Zachodni WBK zmieni wkrótce nazwę na Santander Bank Polska, a konsekwencją tego ma być także rebranding spółek leasingowych kontrolowanych przez bank.
Mówi się także o fuzji banków Pekao i Alior, kontrolowanych przez PZU. Obie instytucje mają w swoim portfelu prężnie działające firmy leasingowe – po połączeniu mogłyby być nawet numerem 4 na rynku pod względem wartości sprzedaży. Aktualizacja: W dniu 8 sierpnia 2018 przedstawiciele Pekao i Alior poinformowali o rezygnacji z pomysłu połączenia banków.
Inne przejęcia są na razie bardziej w sferze plotek, ale należy spodziewać się, że w kolejnych latach będzie nadal ubywać firm oferujących leasing.
Co to oznacza dla klientów?
Analitycy sektora bankowego twierdzą, że konsolidacja nieuchronnie prowadzi do podwyżek cen usług dla klientów… Czy to samo spotka leasing? Na razie jest zdecydowanie zbyt wcześnie, żeby móc postawić taką tezę. Przede wszystkim usługi leasingowe ewoluują w ostatnich latach w kierunku wynajmu długoterminowego, co samo w sobie powoduje zmianę w polityce cenowej leasingodawców – nie zawsze korzystną dla klientów, o czym nie raz już wspominaliśmy.
Jednak na rynku nadal działa na tyle dużo podmiotów, że nawet kolejne fuzje nie powinny zagrozić konkurencyjności w tej branży, a co za tym idzie, ewentualny wzrost marży to na razie nie jest coś, co powinno spędzać klientom sen z powiek.
Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Znikają kolejne marki leasingowe... >
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Która polska firma leasingowa jest najlepsza? My to wiemy... Problem w tym, że ona nie będzie najlepsza dla każdego… Z całą pewnością istnieje jednak grupa firm, które są warte polecenia oraz grupa takich, których lepiej unikać.
Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu?
Wynajem długoterminowy samochodów jest alternatywą dla klasycznego leasingu z wykupem. Coraz więcej przedsiębiorców, chcących sfinansować nowy pojazd, zastanawia się - wybrać leasing czy wynajem długoterminowy? Która forma dla kogo jest korzystniejsza? Skorzystaj z kalkulatora porównującego koszty i wysokość raty.