Leasing i podatki

Podatek akcyzowy, którym objęte są samochody osobowe, a konkretnie planowana jego zmiana nie jest może tematem stricte leasingowym, ale z pewnością dotyczy każdego, kto planuje w najbliższym czasie sfinansować nabycie nowego samochodu. Ponieważ losy nowej akcyzy nie są jeszcze przesądzone, a jej wprowadzaniu towarzyszy zamieszanie, dlatego postanowiliśmy stworzyć publikację, którą będziemy na bieżąco aktualizować. Zaglądając tu, będziesz wiedział co dzieje się w sprawie wprowadzania akcyzy w 2017 roku.

Akcyza za samochody 2017 w skrócie

 Ostatnia aktualizacja 18 kwietnia 2017 roku (zaktualizowana treść oznaczona jako  NOWE ).

Akcyza ma objąć także samochody dostawcze

Obecnie akcyzą opodatkowane są wyłącznie samochody osobowe (3,1% liczone od wartości pojazdu o pojemności silnika do 2l i 18,6% powyżej 2l pojemności). Projekt senatorów Prawa i Sprawiedliwości przewiduje, że podatek akcyzowy obejmie także auta dostawcze.

Stawka uzależniona od pojemności, normy euro i wieku

Według projektu wysokość akcyzy nie będzie już uzależniona od wartości samochodu, ale od pojemności silnika, normy emisji spalin oraz wieku pojazdu. Konkretne kwoty zawarte w projekcie podajemy w tabeli w dalszej części artykułu.

Brak konkretnego terminu od kiedy nowa akcyza miałaby zacząć obowiązywać /projekt w zamrażarce/

Wiele osób planujących w najbliższym czasie zakup lub leasing samochodu zadaje sobie pytanie od kiedy nowa akcyza będzie obowiązywać. Na razie projekt skierowano do pierwszego czytania i nic konkretnego nie dzieje się dalej w tej sprawie. Tu i ówdzie słyszy się, że władzom PiS przestało się spieszyć z powodów politycznych, więc nie można wykluczyć niczego. Zarówno tego, że projekt ostatecznie upadnie i pozostaną obecnie obowiązujące zasady naliczania akcyzy od pojemności, ewentualnie tego, że zgłoszony projekt nowelizacji zostanie zastąpiony innym, jak i tego, że nagle prace nabiorą tempa i zostanie on szybko uchwalony. Jednak w tej chwili nie da się wskazać żadnego konkretnego terminu, w którym nowe zasady naliczania akcyzy miałyby zacząć obowiązywać.

 NOWE  Na posiedzeniu sejmowej komisji finansów publicznych w dniu 6 kwietnia 2017 przedstawiciel Ministerstwa Finansów - Wiesław Janczyk (podsekretarz stanu) - poinformował, że ministerstwo nie prowadzi prac nad zmianami w podatku akcyzowym od samochodów, a wpływy z tego podatku są rosnące i stabilne. Należy spodziewać się, że skoro rząd nie jest zainteresowany wprowadzeniem innych niż obecne regulacji, to tym bardziej posłowie partii rządzącej nie będą forsowali projektu. Pomimo tego, że formalnie projekt nadal znajduje się w sejmie, to można przyjąć, że prace nad nim nie będą na razie kontynuowane.

Alternatywna propozycja Kukiz’15 - likwidacja akcyzy /projekt odrzucony/

W dniu 28 lutego 2017 roku do Sejmu wpłynął zupełnie inny, poselski projekt nowelizacji ustawy akcyzowej autorstwa Krzysztofa Sitarskiego z Kukiz’15, przewidujący całkowitą likwidację podatku akcyzowego od samochodów osobowych począwszy od 1 stycznia 2018 roku. Projekt został skierowany do pierwszego czytania, które odbyło się na 38 posiedzeniu Sejmu w dniu 22 marca 2017 r. Jednak głosami klubu PiS projekt odrzucono po pierwszym czytaniu, co oznacza, że nie ma on szans na wejście w życie. Jako uzasadnienie podano powody fiskalne (duża utrata dochodów dla budżetu).

Kalendarium akcyza 2017

  •  NOWE  6 kwietnia 2017 - przedstawiciel MinFin poinformował podczas posiedzenia sejmowej komisji finansów publicznych o braku zainteresowania resortu finansów wprowadzeniem nowej akcyzy.
  • 28 marca 2017 - Pojawił się porządek obrad 39 posiedzenia Sejmu, które odbędzie się w dniach 5-7 kwietnia 2017 roku. Nie jest w nim uwzględnione pierwsze czytanie projektu (druk nr 1234), co oznacza, że nadal pozostaje on w tzw. zamrażarce.
  • 22-23 marca 2017 - Odbyło się pierwsze czytanie projektu Kukiz'15 (druk nr 1369) "znoszącego" akcyzę od samochodów osobowych. Jednak głosami klubu PiS projekt został odrzucony. Oznacza to, że nadal będą obowiązywać obecne zasady naliczania akcyzy od wartości i pojemnosci samochodu.
  • 9 marca 2017 - Projekt (druk nr 1369) został skierowany do pierwszego czytania na 38 posiedzeniu Sejmu RP w dniu 22 marca 2017 r.
  • 28 lutego 2017 - Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym autorstwa Kukiz’15 (druk nr 1369).
  • 24 stycznia 2017 - Projekt (druk nr 1234) został skierowany do pierwszego czytania. Na razie nie wyznaczono terminu tego czytania (stan na 13 marca 2017).
  • 14 grudnia 2016 - Do Sejmu wpłynął senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym i ustawy - Prawo o ruchu drogowym autorstwa PiS (druk nr 1234).

Założenia senackiego projektu zmiany ustawy autorstwa Prawa i Sprawiedliwości

„Projektowana ustawa powoduje objęcie podatkiem akcyzowym wszystkich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 t. W dotychczasowym stanie prawnym samochody nie będące osobowymi i nie przekraczające masy 3,5 t nie podlegały akcyzie ani podatkowi od środków transportowych.” Z akcyzy mają być zwolnione samochody elektryczne, a hybrydowe mają mieć 20-procentową bonifikatę.

Akcyzę oblicza się według wzoru: P = S x (1 - D) w którym poszczególne symbole oznaczają: P - kwota akcyzy wyrażona w polskich złotych, S - stawka akcyzy zależna od pojemności silnika i normy poziomu emisji spalin (tabela nr 1), D - współczynnik deprecjacji zależny od wieku samochodu (tabela nr 2).

Tabela nr 1: Stawka akcyzy (S)

Pojemność silnika Norma poziomu emisji spalin (rok produkcji)
EURO 6
(2016 i później)
EURO 5
(2010 do 2015)
EURO 4
(2005 do 2009)
EURO 3 i wcześniejsze
(2004 i wcześniej)
poniżej 1200 cm3 1000 zł 2000 zł 2300 zł 3500 zł
1200 - 1499 cm3 1500 zł 2400 zł 2550 zł 8000 zł
1500 - 1999 cm3 1950 zł 3120 zł 3320 zł 10000 zł
2000 - 2499 cm3 9000 zł 18000 zł 20700 zł 29000 zł
2500 - 2999 cm3 14000 zł 25000 zł 32000 zł 40000 zł
3000 - 3499 cm3 20000 zł 36000 zł 46000 zł 57000 zł
3500 - 3999 cm3 27000 zł 42000 zł 62000 zł 76000 zł
powyżej 3999 cm3 35000 zł 55000 zł 80000 zł 98000 zł

 

Tabela nr 2: Współczynnik deprecjacji (D)

Okres deprecjacji (w miesiącach) Współczynnik deprecjacji
poniżej 1 0
od 1 do 2 0,03
od 3 do 4 0,08
od 5 do 6 0,12
od 7 do 12 0,18
od 13 do 24 0,25
od 25 do 36 0,35
od 37 do 48 0,45
od 49 do 60 0,55
od 61 do 72 0,60
od 73 do 84 0,65
od 85 do 96 0,70
od 97 do 108 0,75
od 109 do 120 0,78
od 121 do 132 0,82
od 133 do 144 0,84
od 145 do 156 0,86
od 157 do 168 0,88
169 i powyżej 0,90

Warto wspomnieć, że projekt przewiduje zastosowanie także dodatkowego współczynnika deprecjacji, który może dodatkowo zmniejszyć wymiar podatku w przypadku samochodów, które są ponadnormatywnie wyeksploatowane. Jednak powiedzmy, że takie samochody generalnie nie nadają się do leasingu, więc nie będziemy się nad tym parametrem pochylać… przynajmniej do czasu, kiedy nie nabierzemy przekonania, że nowelizacja ustawy zostanie faktycznie przyjęta i wejdzie w życie.

Nowa akcyza - kto straci, a kto zyska? Lepiej zaczekać czy kupować jak najszybciej?

Przede wszystkim nadal nie ma pewności w jakim ostatecznie kształcie i czy w ogóle projekt zostanie przyjęty. Gdyby jednak tak się stało, to spójrzmy komu opłaca się czekać na nowe stawki, a kto powinien pospieszyć się z kupnem lub leasingiem pojazdów?

Nowa akcyza zdecydowanie zachęca do zakupu samochodów nowych. Im droższy samochód, tym korzyść z wprowadzenia nowej akcyzy będzie większa, a w przypadku jeszcze droższych aut o pojemności silnika powyżej 2 litrów mówimy już o naprawdę dużych kwotach potencjalnej oszczędności. Obrazują to poniższe wykresy porównujące koszt obecnej i projektowanej akcyzy w zależności od pojemności i ceny samochodu.

Porównanie proponowanej i obecnej akcyzy: samochód nowy o pojemności silnika od 1200 do 1499 cm3

Wykres porównujący stawkę akcyzy: samochód nowy o pojemności silnika od 1200 do 1499 cm3

Porównanie proponowanej i obecnej akcyzy: samochód nowy o pojemności silnika od 1500 do 1999 cm3

Wykres porównujący stawkę akcyzy: samochód nowy o pojemności silnika od 1500 do 1999 cm3

Porównanie proponowanej i obecnej akcyzy: samochód nowy o pojemności silnika od 2000 do 2499 cm3

Wykres porównujący stawkę akcyzy: samochód nowy o pojemności silnika od 2000 do 2499 cm3

Porównanie proponowanej i obecnej akcyzy: samochód nowy o pojemności silnika od 2500 do 2999 cm3

Wykres porównujący stawkę akcyzy: samochód nowy o pojemności silnika od 2500 do 2999 cm3

Trochę inaczej wygląda to przy chęci zakupu lub sfinansowania samochodów sprowadzanych z zagranicy, które mają zostać po raz pierwszy zarejestrowane w Polsce. Generalnie im samochód starszy, tym gorzej to wygląda. Jednak z punktu widzenia leasingobiorców najchętniej finansowane są auta w miarę świeże, np.: 2-3 letnie. W ich przypadku nie jest jeszcze najgorzej, zwłaszcza jeśli mowa o silnikach o dużej pojemności, bo tu będzie nawet lepiej niż jest obecnie. Jednak w przypadku mniejszych pojemności nowa akcyza wypada lepiej tylko przy imporcie aut o znacznej wartości. Im auto tańsze, tym nowa akcyza będzie bardziej dokuczliwa. Przy rocznikach jeszcze starszych zdecydowanie lepiej będzie nie czekać na nowy podatek akcyzowy.

Porównanie proponowanej i obecnej akcyzy: samochód 2-3-letni o pojemności silnika od 1200 do 1499 cm3

Wykres porównujący stawkę akcyzy: samochód 2-3-letni o pojemności silnika od 1200 do 1499 cm3

Porównanie proponowanej i obecnej akcyzy: samochód 2-3-letni o pojemności silnika od 1500 do 1999 cm3

Wykres porównujący stawkę akcyzy: samochód 2-3-letni o pojemności silnika od 1500 do 1999 cm3

Porównanie proponowanej i obecnej akcyzy: samochód 2-3-letni o pojemności silnika od 2000 do 2499 cm3

Wykres porównujący stawkę akcyzy: samochód 2-3-letni o pojemności silnika od 2000 do 2499 cm3

Porównanie proponowanej i obecnej akcyzy: samochód 2-3-letni o pojemności silnika od 2500 do 2999 cm3

Wykres porównujący stawkę akcyzy: samochód 2-3-letni o pojemności silnika od 2500 do 2999 cm3

Zakładając, że nowa akcyza miałaby wejść w życie w proponowanym kształcie, to spieszyć się powinni ci, chcący kupić nowy lub sprowadzić z zagranicy używany samochód dostawczy. Obecnie "dostawczaki" nie są objęte akcyzą, natomiast projekt przewiduje ich opodatkowanie według takich samych stawek, jak auta osobowe.

Podsumowanie

Nadal nie ma pewności czy i ewentualnie, kiedy wejdą w życie nowe zasady naliczania podatku akcyzowego. Jeżeli ostatecznie uchwalony zostanie zgłoszony do Sejmu projekt PiS, to będzie on premiował nabywców nowych samochodów, zwłaszcza tych, o większej wartości i pojemności silnika. Nowa akcyza uderzy za to w importujących samochody używane z UE, tym bardziej, im starszy będzie pojazd. Dodatkowo nową akcyzą objęte mają być także samochody dostawcze o DMC do 3,5T.

Doceń i poleć nas

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z naszej Wyszukiwarki Leasingu otrzymują od nas bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

 

Foto: freedigitalphotos.net

Joomla SEF URLs by Artio

Wiadomości na żywo

15 gru
Megafuzja w leasingu? Na razie to tylko teoria, ale…
11 gru
Jak nie przepłacić za kontynuację ubezpieczenia w leasingu?
07 gru
RPP: Leasing nadal rekordowo tani, już 33 miesiąc z rzędu
07 gru
Europa i Niemcy rosną najszybciej od 10 lat, a Polska nie...
29 lis
Yanosik - sposób na uniknięcie mandatów i nie tylko
To i więcej na żywo na
FmLeasing.pl/LIVE

Portal FmLeasing.pl