Od kilkunastu już miesięcy zauważyć można zmieniający się trend dotyczący wyboru rodzaju napędu do kupowanych i leasingowanych samochodów firmowych. Klienci flotowi nadal najczęściej wybierają silniki diesla, ale ich udział spada. Mniejsze firmy korzystające z leasingu, także coraz częściej wybierają auta benzynowe. Decyduje o tym nic innego jak rozsądek ekonomiczny - widać to choćby w naszym porównaniu kosztów.
Krótko: Diesel to synonim oszczędności, ale (już) nie w leasingu
Dla osoby biorącej samochód w leasing decydujące są miesięczne koszty utrzymania, na które składa się przede wszystkim wysokość miesięcznej raty oraz wydatki na paliwo. Okazuje się, że w bardzo wielu przypadkach wybór do leasingu samochodu benzynowego może być korzystniejszy niż diesla. Nawet przy dużych rocznych przebiegach.
Szczegóły i rozwinięcie w niniejszym artykule.
Jak diesle zyskały przewagę nad benzyniakami?
Jeszcze kilkanaście z okładem lat temu mało kto zwracał uwagę na samochody z silnikiem wysokoprężnym. Auta te były uciążliwe w eksploatacji, miały kiepskie osiągi i niską kulturę pracy - ich jedyną zaletą było bardzo niskie zużycie paliwa.
Zmieniło się to jednak wraz z rozwojem technologii. Powszechne zastosowanie turbodoładowania, poprawienie wydajności zasilania paliwem oraz wprowadzenie dodatkowych rozwiązań poprawiających kulturę eksploatacji spowodowało, że diesle zaczęły powszechnie pojawiać się w osobówkach. Wypierając z czasem silniki benzynowe, które poza kulturą pracy niewiele więcej oferowały. W porównaniu z turbo dieslami generującymi wysoki moment obrotowy, wolnossące benzyniaki o zbliżonej mocy miały marną dynamikę. Z kolei stawiając na większą moc, trzeba było zdecydować się na silniki o większej pojemności, które miały duży apetyt na paliwo. Tak oto, nie wiadomo, kiedy nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie zaczęto kupować znacznie więcej samochodów z silnikami napędzanymi olejem napędowym niż etyliną.
Dzięki nowym technologiom silniki benzynowe wracają do łask
Jednak w pewnym momencie producenci samochodowi uznali, że warto zainwestować w unowocześnienie benzyniaków. Pojawił się bezpośredni wtrysk paliwa, tu także zastosowano powszechnie turbodoładowanie, co pozwoliło z kolei na zmniejszenie pojemności, przy zachowaniu sporej mocy, ale przede wszystkim spowodowało, że benzyniaki stały się wreszcie oszczędne. Obecnie oferowane jednostki benzynowe spalają niewiele więcej niż ich wysokoprężne odpowiedniki o zbliżonej mocy.
Zbiegło się to jednocześnie w czasie z coraz większym sceptycyzmem dotyczącym diesli. Użytkownicy tych aut, zwłaszcza trochę starszych, zorientowali się, że pojazdy te po jakimś czasie generują spore koszty związane z naprawami, np.: kół dwumasowych, turbosprężarek, wtrysków, pomp, filtrów cząstek stałych itp. Poza tym długo się nagrzewają, co jest uciążliwe, np.: podczas zimowych dojazdów w korkach do pracy.
To wszystko spowodowało, że obecnie coraz więcej osób zainteresowanych jest nabyciem auta benzynowego. Od jakiegoś czasu możemy śmiało mówić tu już o wyraźnej zmianie trendu…
Diesel vs. benzyna - porównanie miesięcznych kosztów paliwa i leasingu
Oczywiście o wyborze tej, a nie innej jednostki napędowej decyduje wiele indywidualnych preferencji i potrzeb. Pod tym kątem ciężko jest zatem wskazać wyższość jednego rodzaju silnika na drugim i vice versa. Dlatego skupimy się jedynie na porównaniu miesięcznych kosztów paliwa i raty leasingu dla konkretnych modeli aut.
Założenia
- Do naszego porównania wybraliśmy trzy modele samochodów - kompaktowego Volkswagena Golfa, średniej klasy Mazdę 6 oraz nowego suva z oferty Alfa Romeo - Stelvio. Przy czym w przypadku Golfa wzięliśmy do porównania najtańsze dostępne w cenniku wersje TSI i TDI. Natomiast w przypadku Mazdy i Stelvio porównujemy mocne wersje silników benzynowych i wysokoprężnych w tych samych pakietach wyposażenia.
- Podając koszt spalania bazujemy na fabrycznych danych w cyklu mieszanym, które jak wiadomo potrafią się różnić od rzeczywistości, zakładamy jednak, że ewentualna wielkość błędu w ilości spalonego paliwa jest porównywalna dla obu wersji silnikowych tego samego producenta. Koszt paliwa przyjęty do kalkulacji wynosi 4,16 zł dla ON oraz 4,34 zł dla PB95 - są to przeciętne ceny na polskich stacjach benzynowych w połowie lipca 2017 roku.
- Koszt finansowania obliczony został w oparciu o nasz kalkulator leasingowy, który pokazuje przeciętną ratę leasingu oferowaną przez polskie firmy leasingowe w połowie lipca 2017.
- Wszystkie podane kwoty są wartościami brutto, tj. cena samochodu, koszt paliwa i raty leasingu zawierają 23% VAT.
Volkswagen Golf
BENZYNA | DIESEL | |
Model | 1,0 TSI 85 KM | 1,6 TDI 90 KM |
Cena samochodu z VAT | 66 990 zł | 78 990 zł |
Rata leasingu (4 lata, 10% wpłaty) | 1 289,85 zł | 1 505,50 zł |
Zużycie paliwa (cykl mieszany) | 4,8 (l/100km) | 4,1 (l/100km) |
Przebieg 10 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 173,60 zł | 142,13 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 1 463,45 zł | 1 647,63 zł |
Przebieg 15 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 260,40 zł | 213,20 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 1 550,25 zł | 1 718,70 zł |
Przebieg 20 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 347,20 zł | 284,27 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 1 637,05 zł | 1 789,77 zł |
Przebieg 25 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 434,00 zł | 353,33 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 1 463,45 zł | 1 647,63 zł |
Przebieg 30 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 520,80 zł | 426,40 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 1 810,65 zł | 1 931,90 zł |
Przebieg 40 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 694,40 zł | 568,53 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 1 984,25 zł | 2 074,03 zł |
Przebieg 50 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 868,00 zł | 710,67 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 2 157,85 zł | 2 216,17 zł |
Mazda6
BENZYNA | DIESEL | |
Model | 2.5l SKYACTIV-G 192KM | 2.2l SKYACTIV-D 175KM |
Cena samochodu z VAT | 140 900 zł | 158 900 zł |
Rata leasingu (4 lata, 10% wpłaty) | 2 789,95 zł | 3 059,51 zł |
Zużycie paliwa (cykl mieszany) | 6,4 (l/100km) | 4,9 (l/100km) |
Przebieg 10 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 231,47 zł | 169,87 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 3 021,42 zł | 3 229,38 zł |
Przebieg 15 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 347,20 zł | 254,80 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 3 137,15 zł | 3 314,31 zł |
Przebieg 20 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 462,93 zł | 339,73 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 3 252,88 zł | 3 399,24 zł |
Przebieg 25 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 578,67 zł | 424,67 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 3 368,62 zł | 3 484,18 zł |
Przebieg 30 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 694,40 zł | 509,60 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 3 484,35 zł | 3 569,11 zł |
Przebieg 40 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 925,87 zł | 679,47 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 3 715,82 zł | 3 738,98 zł |
Przebieg 50 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 1 157,33 zł | 849,33 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 3 947,28 zł | 3 908,84 zł |
Alfa Romeo Stelvio
BENZYNA | DIESEL | |
Model | 2.0 Turbo Benzyna 16V 200KM | 2.2 Turbo Diesel 16V 180KM |
Cena samochodu z VAT | 181 900 zł | 188 700 zł |
Rata leasingu (4 lata, 10% wpłaty) | 3 502,36 zł | 3 633,29 zł |
Zużycie paliwa (cykl mieszany) | 7,0 (l/100km) | 4,7 (l/100km) |
Przebieg 10 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 253,17 zł | 162,93 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 3 755,53 zł | 3 796,22 zł |
Przebieg 15 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 379,75 zł | 244,40 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 3 882,11 zł | 3 877,69 zł |
Przebieg 20 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 506,33 zł | 325,87 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 4 008,69 zł | 3 959,16 zł |
Przebieg 25 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 632,92 zł | 407,33 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 4 135,28 zł | 4 040,62 zł |
Przebieg 30 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 759,50 zł | 488,80 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 4 261,86 zł | 4 122,09 zł |
Przebieg 40 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 1 012,67 zł | 651,73 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 4 515,03 zł | 4 285,02 zł |
Przebieg 50 000 km rocznie | ||
Miesięczny koszt paliwa | 1 265,83 zł | 814,67 zł |
Miesięczny koszt paliwa i leasingu | 4 768,19 zł | 4 447,96 zł |
Wnioski
Przykład Volkswagena Golfa, gdzie jest dość duża różnica w cenie - TDI kosztuje aż o 17% więcej od TSI - a dodatkowo obydwa silniki są równie oszczędne pokazuje, że miesięczne koszty utrzymania (rata leasingu + paliwo) będą wyraźnie niższe w przypadku TSI. Nawet przy pokonywaniu dużych rocznych przebiegów.
W przypadku Mazdy6 różnica w cenie jest mniejsza (diesel droższy o 10%), a dodatkowo benzyniak spala o 1,5l paliwa więcej na 100 kilometrów. Mimo wszystko nadal użytkowanie wersji benzynowej okazuje się tańsze niż wysokoprężnej. Dopiero przy przebiegach powyżej 40 tys. km rocznie korzystniejszy będzie leasing wersji wysokoprężnej.
Inaczej jest w przypadku Alfa Romeo Stelvio, gdzie diesel staje się bardziej opłacalny już przy przebiegu 15 tys. km rocznie. Wszystko dlatego, że różnica w cenie wynosi zaledwie 4% na korzyść benzyniaka, a dodatkowo diesel pali mniej o 2,3l/100km.
Podejmując zatem decyzję o wyborze silnika do samochodu branego w leasing należy wziąć pod uwagę:
- Różnicę w cenie pomiędzy wersjami silnikowymi, co przekłada się na wysokość raty leasingowej
- Aktualne ceny paliw i średnie spalanie na 100 kilometrów. Przy czym trzeba pamiętać, że dane katalogowe potrafią znacząco odbiegać od rzeczywistości, dlatego warto zasięgnąć opinii użytkowników aut, których leasing rozważamy. Można ich znaleźć na forach klubów zrzeszających posiadaczy pojazdów danej marki lub chociażby skorzystać z serwisu spritmonitor.de
- Zakładany roczny przebieg
W wielu przypadkach może okazać się, że inwestowanie w diesla nie ma większego sensu i będzie generowało wyższe miesięczne koszty utrzymania. Na koniec trzeba jednak przypomnieć, że zazwyczaj za samochody z silnikiem wysokoprężnym można uzyskać wyższą cenę na rynku wtórnym, co w momencie odsprzedaży może zrekompensować większe koszty eksploatacji i leasingu. Nie jest to jednak regułą, dlatego jest to kolejny czynnik, który warto wziąć pod uwagę przy wyborze auta.
Hybryda, benzyna czy diesel? Co opłaca się wziąć w leasing?
Po naszym materiale stawiającym pod znakiem zapytania zasadność leasingowania samochodu z silnikiem diesla, otrzymaliśmy sugestie, żeby zrobić podobne zestawienie kosztów finansowania i eksploatacji z uwzględnieniem napędu hybrydowego. Mimo szczerych chęci, okazuje się, że takie porównanie jest nieco pozbawione sensu, ale jednak przygotowaliśmy trzy przykłady (2+1) dla osób zainteresowanych tym tematem. Czytaj dalej...
Chcesz dowiedzieć się więcej o leasingu samochodów?
Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy
Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >