W trzecim kwartale bieżącego roku firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów odnotowały niemal dziesięcioprocentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Rosła również liczba zamówień na rynku wynajmu długoterminowego.
Po trzecim kwartale 2010 roku Członkowie PZWLP dysponowali flotami liczącymi 75.370 pojazdów (wzrost o 9,5% r/r) w trzech głównych grupach produktów wynajmu. W Full Service Leasingu (FSL) było 63.018 samochodów, w leasingu z serwisem – 4.444, a w wyłącznym zarządzaniu flotą – 7.908 aut. Dane podało 14 firm członkowskich Związku.
W podsumowaniu wyników musieliśmy uwzględnić zmiany w branży i w samym Związku. Duży pakiet pojazdów przybył firmie Arval, która w połowie roku przejęła część floty Daimler Fleet Management. Danych Daimlera z kolei nie umieszczono w statystykach, ze względu na brak weryfikowalnych informacji o pozostałej w firmie flocie – mówi Leszek Pomorski, prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
Największą liczbą samochodów w FSL (12.500) dysponował Arval Service Lease, w grupie wyłącznego zarządzania liderem został LeasePlan Fleet Management (2.327), a w leasingu z serwisem zwyciężył Bankowy Fundusz Leasingowy (2.293 auta). Największa pojedyncza flota należała do Corpo Floty – 1.125 pojazdów. Od ponad roku najchętniej wynajmowanym samochodem wśród firm zrzeszonych w PZWLP jest ford focus.
Według danych na koniec trzeciego kwartału br., pierwszych pięć miejsc w Związku zajęły firmy: LeasePlan Fleet Management, Arval Service Lease, ING Car Lease, Carefleet i BRE Leasing, przy czym różnica między czwartym i piątym miejscem wynosi zaledwie kilka aut.
Trzeci kwartał 2010 roku był relatywnie dobrym okresem dla branży. Zakładam jednak, że wyniki czwartego będą jeszcze lepsze, z kilku powodów. Swoje floty musi obecnie wymienić wiele firm, które w ubiegłym roku przedłużały istniejące kontrakty ze względu na spowolnienie gospodarcze. Przekłada się to na wzrost zamówień. Na ogólne ożywienie wpłyną również zmiany związane z VAT: zapowiadany wzrost stawki podatku o 1% oraz likwidacja odliczeń od pojazdów „z kratką”. Skłania to wielu przedsiębiorców, zwłaszcza z sektora MSP, do nabywania nowych aut flotowych – podsumowuje Leszek Pomorski.
Data publikacji: 23.11.2010