Po naszym materiale stawiającym pod znakiem zapytania zasadność leasingowania samochodu z silnikiem diesla, otrzymaliśmy sugestie, żeby zrobić podobne zestawienie kosztów finansowania i eksploatacji z uwzględnieniem napędu hybrydowego. Mimo szczerych chęci, okazuje się, że takie porównanie jest nieco pozbawione sensu, ale jednak przygotowaliśmy trzy przykłady (2+1) dla osób zainteresowanych tym tematem.
Ciężko porównać hybrydę z benzyną i dieslem
Porównanie tych trzech jednostek napędowych pod względem kosztów leasingu i eksploatacji jest karkołomne z kilku powodów. Przede wszystkim ciężko jest znaleźć producenta, który oferuje dany model ze wszystkimi trzema rodzajami silników, które byłyby jednocześnie zbliżone do siebie takimi parametrami, jak np.: moc silnika, osiągi czy wyposażenie. Producenci stosują różne filozofie w pozycjonowaniu na rynku swoich hybryd, stosując dodatkowy napęd elektryczny niekoniecznie jako źródło oszczędności.
Przykładem może być choćby Volvo, które do 320-konnego benzynowego silnika dodaje „plug-in hybrydę” dającą 87-konny zastrzyk mocy. Więc w tym przypadku hybryda jest jakby dodatkową opcją, a nie alternatywą – porównanie kosztów mija się tutaj z celem. Zresztą Volvo nie jest jedynym producentem, który silnik elektryczny wykorzystuje niczym system KERS/ERS w Formule 1.
Są też przypadki, że producenci oferujący dany model z silnikiem hybrydowym w ogóle nie mają w ofercie diesla, tak robi choćby Lexus. Skrajnym przykładem może być KIA Niro, która oferowana jest wyłącznie z napędem hybrydowym.
Hybryda = Toyota, ale tu też nie jest łatwo porównać
Nie ma co ukrywać, że – przynajmniej na razie – jedynie Toyota jest producentem, który wykorzystuje hybrydy na skalę większą niż marginalna. Jeżeli ktoś obecnie rozważa zakup lub leasing samochodu z takim napędem, to najprawdopodobniej myśli o Toyocie Auris, RAV4, Yaris lub C-HR ewentualnie Prius.
Dlatego do naszego zestawienia wybraliśmy dwa najpopularniejsze modele hybrydowe tego producenta, czyli Auris i RAV4. Poza hybrydą są one dostępne zarówno z jednostką wysokoprężną jak i benzynową. Jednak nawet w tym przypadku porównanie nie będzie do końca miarodajne z kilku powodów.
W przypadku Aurisa problemem jest to, że hybryda dostępna jest jedynie z automatyczną skrzynią biegów, natomiast diesel wyłącznie z manualną. Ponadto najmocniejszy diesel w Aurisie jest zauważalnie słabszy od dostępnych benzyniaków i hybrydy.
W RAV4 sytuacja jest podobna, a nawet ciut gorsza, bo tutaj nie tylko diesel, ale także najmocniejszy benzyniak nie dorównuje mocą modelowi hybrydowemu. Ponadto diesel nie występuje z automatyczną skrzynią biegów oraz z napędem na cztery koła w przeciwieństwie do hybrydy, która sprzedawana jest wyłącznie z automatem i wersji 4x4. To powoduje, że diesel w RAV4 jest po prostu dużo tańszy, co zniekształca porównanie – mimo wszystko można je odnaleźć poniżej.
Toyota Auris
BENZYNA | DIESEL | HYBRYDA | |
Model | 1,6 Valvematic 132 KM automat | 1,6 D-4D 112 KM manualna | 1,8 Hybrid 136 KM automat |
Cena samochodu z VAT | 81200 zł | 88200 zł | 90900 zł |
Rata leasingu (4 lata, 10% wpłaty) | 1656,33 zł | 1799,11 zł | 1854,19 zł |
Zużycie paliwa (cykl mieszany) | 6,1 (l/100km) | 4,3 (l/100km) | 3,6 (l/100km) |
Miesięczny koszt przy przebiegu 10 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 224,68 zł | 152,65 zł | 132,60 zł |
Paliwo i leasing | 1881,01 zł | 1951,76 zł | 1986,79 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 15 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 337,03 zł | 228,98 zł | 198,90 zł |
Paliwo i leasing | 1993,36 zł | 2028,09 zł | 2053,09 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 20 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 449,37 zł | 305,30 zł | 265,20 zł |
Paliwo i leasing | 2105,70 zł | 2104,41 zł | 2119,39 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 25 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 561,71 zł | 381,63 zł | 331,50 zł |
Paliwo i leasing | 2218,04 zł | 2180,74 zł | 2185,69 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 30 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 674,05 zł | 457,95 zł | 397,80 zł |
Paliwo i leasing | 2330,38 zł | 2257,06 zł | 2251,99 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 40 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 898,73 zł | 610,60 zł | 530,40 zł |
Paliwo i leasing | 2555,06 zł | 2409,71 zł | 2384,59 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 50 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 1123,42 zł | 763,25 zł | 663,00 zł |
Paliwo i leasing | 2779,75 zł | 2562,36 zł | 2517,19 zł |
Toyota RAV4
BENZYNA | DIESEL | HYBRYDA | |
Model | 2,0 Valvematic 152 KM automat, 4x4 | 2,0 D-4D 143 KM manualna, 4x2 | 2,5 Hybrid 197 KM automat, 4x4 |
Cena samochodu z VAT | 130400 zł | 122900 zł | 149900 zł |
Rata leasingu (4 lata, 10% wpłaty) | 2659,91 zł | 2506,93 zł | 3057,68 zł |
Zużycie paliwa (cykl mieszany) | 6,8 (l/100km) | 4,7 (l/100km) | 5,2 (l/100km) |
Miesięczny koszt przy przebiegu 10 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 250,47 zł | 166,85 zł | 191,53 zł |
Paliwo i leasing | 2910,38 zł | 2673,78 zł | 3249,21 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 15 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 375,70 zł | 250,28 zł | 287,30 zł |
Paliwo i leasing | 3035,61 zł | 2757,21 zł | 3344,98 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 20 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 500,93 zł | 333,70 zł | 383,07 zł |
Paliwo i leasing | 3160,84 zł | 2840,63 zł | 3440,75 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 25 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 626,17 zł | 417,13 zł | 478,83 zł |
Paliwo i leasing | 3286,08 zł | 2924,06 zł | 3536,51 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 30 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 751,40 zł | 500,55 zł | 574,60 zł |
Paliwo i leasing | 3411,31 zł | 3007,48 zł | 3632,28 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 40 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 1001,87 zł | 667,40 zł | 766,13 zł |
Paliwo i leasing | 3661,78 zł | 3174,33 zł | 3823,81 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 50 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 1252,33 zł | 834,25 zł | 957,67 zł |
Paliwo i leasing | 3912,24 zł | 3341,18 zł | 4015,35 zł |
„Prawdziwe” porównanie hybrydy, benzyniaka i diesla
Ford Mondeo jest nielicznym (jedynym?) modelem samochodu, który oferowany jest ze wszystkimi trzema rodzajami napędu, gdzie każdy z nich ma w miarę zbliżoną moc i osiągi oraz dostępny jest w tej samej wersji wyposażenia. Tutaj faktycznie można pokusić się o dość miarodajne porównanie wszystkich trzech rodzajów napędu.
Ford Mondeo
BENZYNA | DIESEL | HYBRYDA | |
Model | 2.0 EcoBoost 203 KM | 2.0 TDCi 180 KM | 2.0 Hybrid 187 KM |
Cena samochodu z VAT | 130550 zł | 137950 zł | 131950 zł |
Rata leasingu (4 lata, 10% wpłaty) | 2662,97 zł | 2813,92 zł | 2691,53 zł |
Zużycie paliwa (cykl mieszany) | 7,3 (l/100km) | 4,6 (l/100km) | 3,9 (l/100km) |
Miesięczny koszt przy przebiegu 10 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 268,88 zł | 163,30 zł | 143,65 zł |
Paliwo i leasing | 2931,85 zł | 2977,22 zł | 2835,18 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 15 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 403,33 zł | 244,95 zł | 215,48 zł |
Paliwo i leasing | 3066,30 zł | 3058,87 zł | 2907,01 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 20 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 537,77 zł | 326,60 zł | 287,30 zł |
Paliwo i leasing | 3200,74 zł | 3140,52 zł | 2978,83 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 25 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 672,21 zł | 408,25 zł | 359,13 zł |
Paliwo i leasing | 3335,18 zł | 3222,17 zł | 3050,66 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 30 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 806,65 zł | 489,90 zł | 430,95 zł |
Paliwo i leasing | 3469,62 zł | 3303,82 zł | 3122,48 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 40 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 1075,53 zł | 653,20 zł | 574,60 zł |
Paliwo i leasing | 3738,50 zł | 3467,12 zł | 3266,13 zł |
Miesięczny koszt przy przebiegu 50 tys. km rocznie | |||
Paliwo | 1344,42 zł | 816,50 zł | 718,2 zł |
Paliwo i leasing | 4007,39 zł | 3630,42 zł | 3409,78 zł |
Wnioski - hybryda wypada najkorzystniej?
Patrząc jedynie na przykład Mondeo można dojść do wniosku, że najkorzystniej z finansowego punktu widzenia wypada leasing hybrydowej wersji silnika – dostajemy mniej więcej to samo za mniejsze opłaty miesięczne niż w przypadku benzyniaka i diesla.
Niestety Ford jest odosobnionym przypadkiem auta, które daje się tak „wdzięcznie” porównać i dodatkowo należy wspomnieć, że musieliśmy zestawić ze sobą topowe wersje wyposażania dla każdej wersji silnika, bo tylko w takiej dostępny jest hybrydowy Mondeo. Natomiast w przypadku większości innych producentów pomiędzy hybrydami, a dieslem i benzyną tego samego modelu występują znaczne różnice w wyposażeniu i osiągach. Dlatego o wyborze takiego lub innego napędu decydować muszą także pozafinansowe kryteria.
Założenia
Jeszcze słowo o założeniach, na podstawie których przygotowaliśmy porównanie:
- Podając koszt spalania bazujemy na fabrycznych danych w cyklu mieszanym, które jak wiadomo potrafią się różnić od rzeczywistości, zakładamy jednak, że ewentualna wielkość błędu w ilości spalonego paliwa jest porównywalna dla wszystkich wersji silnikowych tego samego producenta. Koszt paliwa przyjęty do kalkulacji wynosi 4,26 zł dla ON oraz 4,42 zł dla PB95 - są to przeciętne ceny na polskich stacjach benzynowych w połowie sierpnia 2017 roku.
- Koszt finansowania obliczony został w oparciu o nasz kalkulator leasingu, który pokazuje przeciętną ratę oferowaną przez polskie firmy leasingowe w połowie sierpnia 2017.
- Wszystkie podane kwoty są wartościami brutto, tj. cena samochodu, koszt paliwa i raty leasingu zawierają 23% VAT.
Diesel przestaje się opłacać - liczby nie kłamią
Od kilkunastu już miesięcy zauważyć można zmieniający się trend dotyczący wyboru rodzaju napędu do kupowanych i leasingowanych samochodów firmowych. Klienci flotowi nadal najczęściej wybierają silniki diesla, ale ich udział spada. Mniejsze firmy korzystające z leasingu, także coraz częściej wybierają auta benzynowe. Decyduje o tym nic innego jak rozsądek ekonomiczny - widać to choćby w naszym porównaniu kosztów. Czytaj dalej...
Chcesz dowiedzieć się więcej o leasingu samochodów?
Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy
Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >