Samochód podczas tankowania

Po naszym materiale stawiającym pod znakiem zapytania zasadność leasingowania samochodu z silnikiem diesla, otrzymaliśmy sugestie, żeby zrobić podobne zestawienie kosztów finansowania i eksploatacji z uwzględnieniem napędu hybrydowego. Mimo szczerych chęci, okazuje się, że takie porównanie jest nieco pozbawione sensu, ale jednak przygotowaliśmy trzy przykłady (2+1) dla osób zainteresowanych tym tematem.

Ciężko porównać hybrydę z benzyną i dieslem

Porównanie tych trzech jednostek napędowych pod względem kosztów leasingu i eksploatacji jest karkołomne z kilku powodów. Przede wszystkim ciężko jest znaleźć producenta, który oferuje dany model ze wszystkimi trzema rodzajami silników, które byłyby jednocześnie zbliżone do siebie takimi parametrami, jak np.: moc silnika, osiągi czy wyposażenie. Producenci stosują różne filozofie w pozycjonowaniu na rynku swoich hybryd, stosując dodatkowy napęd elektryczny niekoniecznie jako źródło oszczędności.

Przykładem może być choćby Volvo, które do 320-konnego benzynowego silnika dodaje „plug-in hybrydę” dającą 87-konny zastrzyk mocy. Więc w tym przypadku hybryda jest jakby dodatkową opcją, a nie alternatywą – porównanie kosztów mija się tutaj z celem. Zresztą Volvo nie jest jedynym producentem, który silnik elektryczny wykorzystuje niczym system KERS/ERS w Formule 1.

Są też przypadki, że producenci oferujący dany model z silnikiem hybrydowym w ogóle nie mają w ofercie diesla, tak robi choćby Lexus. Skrajnym przykładem może być KIA Niro, która oferowana jest wyłącznie z napędem hybrydowym.

Hybryda = Toyota, ale tu też nie jest łatwo porównać

Nie ma co ukrywać, że – przynajmniej na razie – jedynie Toyota jest producentem, który wykorzystuje hybrydy na skalę większą niż marginalna. Jeżeli ktoś obecnie rozważa zakup lub leasing samochodu z takim napędem, to najprawdopodobniej myśli o Toyocie Auris, RAV4, Yaris lub C-HR ewentualnie Prius.

Dlatego do naszego zestawienia wybraliśmy dwa najpopularniejsze modele hybrydowe tego producenta, czyli Auris i RAV4. Poza hybrydą są one dostępne zarówno z jednostką wysokoprężną jak i benzynową. Jednak nawet w tym przypadku porównanie nie będzie do końca miarodajne z kilku powodów.

W przypadku Aurisa problemem jest to, że hybryda dostępna jest jedynie z automatyczną skrzynią biegów, natomiast diesel wyłącznie z manualną. Ponadto najmocniejszy diesel w Aurisie jest zauważalnie słabszy od dostępnych benzyniaków i hybrydy.

W RAV4 sytuacja jest podobna, a nawet ciut gorsza, bo tutaj nie tylko diesel, ale także najmocniejszy benzyniak nie dorównuje mocą modelowi hybrydowemu. Ponadto diesel nie występuje z automatyczną skrzynią biegów oraz z napędem na cztery koła w przeciwieństwie do hybrydy, która sprzedawana jest wyłącznie z automatem i wersji 4x4. To powoduje, że diesel w RAV4 jest po prostu dużo tańszy, co zniekształca porównanie – mimo wszystko można je odnaleźć poniżej.

Toyota Auris

  BENZYNA DIESEL HYBRYDA
Model 1,6 Valvematic 132 KM
automat
1,6 D-4D 112 KM
manualna
1,8 Hybrid 136 KM
automat
Cena samochodu z VAT 81200 zł 88200 zł 90900 zł
Rata leasingu
(4 lata, 10% wpłaty)
1656,33 zł 1799,11 zł 1854,19 zł
Zużycie paliwa
(cykl mieszany)
6,1 (l/100km) 4,3 (l/100km) 3,6 (l/100km)
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 10 tys. km rocznie
Paliwo 224,68 zł 152,65 zł 132,60 zł
Paliwo i leasing 1881,01 zł 1951,76 zł 1986,79 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 15 tys. km rocznie
Paliwo 337,03 zł 228,98 zł 198,90 zł
Paliwo i leasing 1993,36 zł 2028,09 zł 2053,09 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 20 tys. km rocznie
Paliwo 449,37 zł 305,30 zł 265,20 zł
Paliwo i leasing 2105,70 zł 2104,41 zł 2119,39 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 25 tys. km rocznie
Paliwo 561,71 zł 381,63 zł 331,50 zł
Paliwo i leasing 2218,04 zł 2180,74 zł 2185,69 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 30 tys. km rocznie
Paliwo 674,05 zł 457,95 zł 397,80 zł
Paliwo i leasing 2330,38 zł 2257,06 zł 2251,99 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 40 tys. km rocznie
Paliwo 898,73 zł 610,60 zł 530,40 zł
Paliwo i leasing 2555,06 zł 2409,71 zł 2384,59 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 50 tys. km rocznie
Paliwo 1123,42 zł 763,25 zł 663,00 zł
Paliwo i leasing 2779,75 zł 2562,36 zł 2517,19 zł

Toyota RAV4

  BENZYNA DIESEL HYBRYDA
Model 2,0 Valvematic 152 KM
automat, 4x4
2,0 D-4D 143 KM
manualna, 4x2
2,5 Hybrid 197 KM
automat, 4x4
Cena samochodu z VAT 130400 zł 122900 zł 149900 zł
Rata leasingu
(4 lata, 10% wpłaty)
2659,91 zł 2506,93 zł 3057,68 zł
Zużycie paliwa
(cykl mieszany)
6,8 (l/100km) 4,7 (l/100km) 5,2 (l/100km)
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 10 tys. km rocznie
Paliwo 250,47 zł 166,85 zł 191,53 zł
Paliwo i leasing 2910,38 zł 2673,78 zł 3249,21 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 15 tys. km rocznie
Paliwo 375,70 zł 250,28 zł 287,30 zł
Paliwo i leasing 3035,61 zł 2757,21 zł 3344,98 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 20 tys. km rocznie
Paliwo 500,93 zł 333,70 zł 383,07 zł
Paliwo i leasing 3160,84 zł 2840,63 zł 3440,75 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 25 tys. km rocznie
Paliwo 626,17 zł 417,13 zł 478,83 zł
Paliwo i leasing 3286,08 zł 2924,06 zł 3536,51 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 30 tys. km rocznie
Paliwo 751,40 zł 500,55 zł 574,60 zł
Paliwo i leasing 3411,31 zł 3007,48 zł 3632,28 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 40 tys. km rocznie
Paliwo 1001,87 zł 667,40 zł 766,13 zł
Paliwo i leasing 3661,78 zł 3174,33 zł 3823,81 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 50 tys. km rocznie
Paliwo 1252,33 zł 834,25 zł 957,67 zł
Paliwo i leasing 3912,24 zł 3341,18 zł 4015,35 zł

„Prawdziwe” porównanie hybrydy, benzyniaka i diesla

Ford Mondeo jest nielicznym (jedynym?) modelem samochodu, który oferowany jest ze wszystkimi trzema rodzajami napędu, gdzie każdy z nich ma w miarę zbliżoną moc i osiągi oraz dostępny jest w tej samej wersji wyposażenia. Tutaj faktycznie można pokusić się o dość miarodajne porównanie wszystkich trzech rodzajów napędu.

Ford Mondeo

  BENZYNA DIESEL HYBRYDA
Model 2.0 EcoBoost 203 KM 2.0 TDCi 180 KM 2.0 Hybrid 187 KM
Cena samochodu z VAT 130550 zł 137950 zł 131950 zł
Rata leasingu
(4 lata, 10% wpłaty)
2662,97 zł 2813,92 zł 2691,53 zł
Zużycie paliwa
(cykl mieszany)
7,3 (l/100km) 4,6 (l/100km) 3,9 (l/100km)
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 10 tys. km rocznie
Paliwo 268,88 zł 163,30 zł 143,65 zł
Paliwo i leasing 2931,85 zł 2977,22 zł 2835,18 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 15 tys. km rocznie
Paliwo 403,33 zł 244,95 zł 215,48 zł
Paliwo i leasing 3066,30 zł 3058,87 zł 2907,01 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 20 tys. km rocznie
Paliwo 537,77 zł 326,60 zł 287,30 zł
Paliwo i leasing 3200,74 zł 3140,52 zł 2978,83 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 25 tys. km rocznie
Paliwo 672,21 zł 408,25 zł 359,13 zł
Paliwo i leasing 3335,18 zł 3222,17 zł 3050,66 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 30 tys. km rocznie
Paliwo 806,65 zł 489,90 zł 430,95 zł
Paliwo i leasing 3469,62 zł 3303,82 zł 3122,48 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 40 tys. km rocznie
Paliwo 1075,53 zł 653,20 zł 574,60 zł
Paliwo i leasing 3738,50 zł 3467,12 zł 3266,13 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 50 tys. km rocznie
Paliwo 1344,42 zł 816,50 zł 718,2 zł
Paliwo i leasing 4007,39 zł 3630,42 zł 3409,78 zł

Wnioski - hybryda wypada najkorzystniej?

Patrząc jedynie na przykład Mondeo można dojść do wniosku, że najkorzystniej z finansowego punktu widzenia wypada leasing hybrydowej wersji silnika – dostajemy mniej więcej to samo za mniejsze opłaty miesięczne niż w przypadku benzyniaka i diesla.

Niestety Ford jest odosobnionym przypadkiem auta, które daje się tak „wdzięcznie” porównać i dodatkowo należy wspomnieć, że musieliśmy zestawić ze sobą topowe wersje wyposażania dla każdej wersji silnika, bo tylko w takiej dostępny jest hybrydowy Mondeo. Natomiast w przypadku większości innych producentów pomiędzy hybrydami, a dieslem i benzyną tego samego modelu występują znaczne różnice w wyposażeniu i osiągach. Dlatego o wyborze takiego lub innego napędu decydować muszą także pozafinansowe kryteria.

Założenia

Jeszcze słowo o założeniach, na podstawie których przygotowaliśmy porównanie:

  1. Podając koszt spalania bazujemy na fabrycznych danych w cyklu mieszanym, które jak wiadomo potrafią się różnić od rzeczywistości, zakładamy jednak, że ewentualna wielkość błędu w ilości spalonego paliwa jest porównywalna dla wszystkich wersji silnikowych tego samego producenta. Koszt paliwa przyjęty do kalkulacji wynosi 4,26 zł dla ON oraz 4,42 zł dla PB95 - są to przeciętne ceny na polskich stacjach benzynowych w połowie sierpnia 2017 roku.
  2. Koszt finansowania obliczony został w oparciu o nasz kalkulator leasingu, który pokazuje przeciętną ratę oferowaną przez polskie firmy leasingowe w połowie sierpnia 2017.
  3. Wszystkie podane kwoty są wartościami brutto, tj. cena samochodu, koszt paliwa i raty leasingu zawierają 23% VAT.

Diesel przestaje się opłacać - liczby nie kłamią

Od kilkunastu już miesięcy zauważyć można zmieniający się trend dotyczący wyboru rodzaju napędu do kupowanych i leasingowanych samochodów firmowych. Klienci flotowi nadal najczęściej wybierają silniki diesla, ale ich udział spada. Mniejsze firmy korzystające z leasingu, także coraz częściej wybierają auta benzynowe. Decyduje o tym nic innego jak rozsądek ekonomiczny - widać to choćby w naszym porównaniu kosztów. Czytaj dalej...

Doceń i poleć nas

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z naszej Wyszukiwarki Leasingu otrzymują od nas bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

 

Foto: freedigitalphotos.net

Joomla SEF URLs by Artio

Wiadomości na żywo

15 gru
Megafuzja w leasingu? Na razie to tylko teoria, ale…
11 gru
Jak nie przepłacić za kontynuację ubezpieczenia w leasingu?
07 gru
RPP: Leasing nadal rekordowo tani, już 33 miesiąc z rzędu
07 gru
Europa i Niemcy rosną najszybciej od 10 lat, a Polska nie...
29 lis
Yanosik - sposób na uniknięcie mandatów i nie tylko
To i więcej na żywo na
FmLeasing.pl/LIVE

Portal FmLeasing.pl