Samochód podczas tankowania

Po naszym materiale stawiającym pod znakiem zapytania zasadność leasingowania samochodu z silnikiem diesla, otrzymaliśmy sugestie, żeby zrobić podobne zestawienie kosztów finansowania i eksploatacji z uwzględnieniem napędu hybrydowego. Mimo szczerych chęci, okazuje się, że takie porównanie jest nieco pozbawione sensu, ale jednak przygotowaliśmy trzy przykłady (2+1) dla osób zainteresowanych tym tematem.

Ciężko porównać hybrydę z benzyną i dieslem

Porównanie tych trzech jednostek napędowych pod względem kosztów leasingu i eksploatacji jest karkołomne z kilku powodów. Przede wszystkim ciężko jest znaleźć producenta, który oferuje dany model ze wszystkimi trzema rodzajami silników, które byłyby jednocześnie zbliżone do siebie takimi parametrami, jak np.: moc silnika, osiągi czy wyposażenie. Producenci stosują różne filozofie w pozycjonowaniu na rynku swoich hybryd, stosując dodatkowy napęd elektryczny niekoniecznie jako źródło oszczędności.

Przykładem może być choćby Volvo, które do 320-konnego benzynowego silnika dodaje „plug-in hybrydę” dającą 87-konny zastrzyk mocy. Więc w tym przypadku hybryda jest jakby dodatkową opcją, a nie alternatywą – porównanie kosztów mija się tutaj z celem. Zresztą Volvo nie jest jedynym producentem, który silnik elektryczny wykorzystuje niczym system KERS/ERS w Formule 1.

Są też przypadki, że producenci oferujący dany model z silnikiem hybrydowym w ogóle nie mają w ofercie diesla, tak robi choćby Lexus. Skrajnym przykładem może być KIA Niro, która oferowana jest wyłącznie z napędem hybrydowym.

Hybryda = Toyota, ale tu też nie jest łatwo porównać

Nie ma co ukrywać, że – przynajmniej na razie – jedynie Toyota jest producentem, który wykorzystuje hybrydy na skalę większą niż marginalna. Jeżeli ktoś obecnie rozważa zakup lub leasing samochodu z takim napędem, to najprawdopodobniej myśli o Toyocie Auris, RAV4, Yaris lub C-HR ewentualnie Prius.

Dlatego do naszego zestawienia wybraliśmy dwa najpopularniejsze modele hybrydowe tego producenta, czyli Auris i RAV4. Poza hybrydą są one dostępne zarówno z jednostką wysokoprężną jak i benzynową. Jednak nawet w tym przypadku porównanie nie będzie do końca miarodajne z kilku powodów.

W przypadku Aurisa problemem jest to, że hybryda dostępna jest jedynie z automatyczną skrzynią biegów, natomiast diesel wyłącznie z manualną. Ponadto najmocniejszy diesel w Aurisie jest zauważalnie słabszy od dostępnych benzyniaków i hybrydy.

W RAV4 sytuacja jest podobna, a nawet ciut gorsza, bo tutaj nie tylko diesel, ale także najmocniejszy benzyniak nie dorównuje mocą modelowi hybrydowemu. Ponadto diesel nie występuje z automatyczną skrzynią biegów oraz z napędem na cztery koła w przeciwieństwie do hybrydy, która sprzedawana jest wyłącznie z automatem i wersji 4x4. To powoduje, że diesel w RAV4 jest po prostu dużo tańszy, co zniekształca porównanie – mimo wszystko można je odnaleźć poniżej.

Toyota Auris

  BENZYNA DIESEL HYBRYDA
Model 1,6 Valvematic 132 KM
automat
1,6 D-4D 112 KM
manualna
1,8 Hybrid 136 KM
automat
Cena samochodu z VAT 81200 zł 88200 zł 90900 zł
Rata leasingu
(4 lata, 10% wpłaty)
1656,33 zł 1799,11 zł 1854,19 zł
Zużycie paliwa
(cykl mieszany)
6,1 (l/100km) 4,3 (l/100km) 3,6 (l/100km)
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 10 tys. km rocznie
Paliwo 224,68 zł 152,65 zł 132,60 zł
Paliwo i leasing 1881,01 zł 1951,76 zł 1986,79 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 15 tys. km rocznie
Paliwo 337,03 zł 228,98 zł 198,90 zł
Paliwo i leasing 1993,36 zł 2028,09 zł 2053,09 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 20 tys. km rocznie
Paliwo 449,37 zł 305,30 zł 265,20 zł
Paliwo i leasing 2105,70 zł 2104,41 zł 2119,39 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 25 tys. km rocznie
Paliwo 561,71 zł 381,63 zł 331,50 zł
Paliwo i leasing 2218,04 zł 2180,74 zł 2185,69 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 30 tys. km rocznie
Paliwo 674,05 zł 457,95 zł 397,80 zł
Paliwo i leasing 2330,38 zł 2257,06 zł 2251,99 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 40 tys. km rocznie
Paliwo 898,73 zł 610,60 zł 530,40 zł
Paliwo i leasing 2555,06 zł 2409,71 zł 2384,59 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 50 tys. km rocznie
Paliwo 1123,42 zł 763,25 zł 663,00 zł
Paliwo i leasing 2779,75 zł 2562,36 zł 2517,19 zł

Toyota RAV4

  BENZYNA DIESEL HYBRYDA
Model 2,0 Valvematic 152 KM
automat, 4x4
2,0 D-4D 143 KM
manualna, 4x2
2,5 Hybrid 197 KM
automat, 4x4
Cena samochodu z VAT 130400 zł 122900 zł 149900 zł
Rata leasingu
(4 lata, 10% wpłaty)
2659,91 zł 2506,93 zł 3057,68 zł
Zużycie paliwa
(cykl mieszany)
6,8 (l/100km) 4,7 (l/100km) 5,2 (l/100km)
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 10 tys. km rocznie
Paliwo 250,47 zł 166,85 zł 191,53 zł
Paliwo i leasing 2910,38 zł 2673,78 zł 3249,21 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 15 tys. km rocznie
Paliwo 375,70 zł 250,28 zł 287,30 zł
Paliwo i leasing 3035,61 zł 2757,21 zł 3344,98 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 20 tys. km rocznie
Paliwo 500,93 zł 333,70 zł 383,07 zł
Paliwo i leasing 3160,84 zł 2840,63 zł 3440,75 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 25 tys. km rocznie
Paliwo 626,17 zł 417,13 zł 478,83 zł
Paliwo i leasing 3286,08 zł 2924,06 zł 3536,51 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 30 tys. km rocznie
Paliwo 751,40 zł 500,55 zł 574,60 zł
Paliwo i leasing 3411,31 zł 3007,48 zł 3632,28 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 40 tys. km rocznie
Paliwo 1001,87 zł 667,40 zł 766,13 zł
Paliwo i leasing 3661,78 zł 3174,33 zł 3823,81 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 50 tys. km rocznie
Paliwo 1252,33 zł 834,25 zł 957,67 zł
Paliwo i leasing 3912,24 zł 3341,18 zł 4015,35 zł

„Prawdziwe” porównanie hybrydy, benzyniaka i diesla

Ford Mondeo jest nielicznym (jedynym?) modelem samochodu, który oferowany jest ze wszystkimi trzema rodzajami napędu, gdzie każdy z nich ma w miarę zbliżoną moc i osiągi oraz dostępny jest w tej samej wersji wyposażenia. Tutaj faktycznie można pokusić się o dość miarodajne porównanie wszystkich trzech rodzajów napędu.

Ford Mondeo

  BENZYNA DIESEL HYBRYDA
Model 2.0 EcoBoost 203 KM 2.0 TDCi 180 KM 2.0 Hybrid 187 KM
Cena samochodu z VAT 130550 zł 137950 zł 131950 zł
Rata leasingu
(4 lata, 10% wpłaty)
2662,97 zł 2813,92 zł 2691,53 zł
Zużycie paliwa
(cykl mieszany)
7,3 (l/100km) 4,6 (l/100km) 3,9 (l/100km)
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 10 tys. km rocznie
Paliwo 268,88 zł 163,30 zł 143,65 zł
Paliwo i leasing 2931,85 zł 2977,22 zł 2835,18 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 15 tys. km rocznie
Paliwo 403,33 zł 244,95 zł 215,48 zł
Paliwo i leasing 3066,30 zł 3058,87 zł 2907,01 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 20 tys. km rocznie
Paliwo 537,77 zł 326,60 zł 287,30 zł
Paliwo i leasing 3200,74 zł 3140,52 zł 2978,83 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 25 tys. km rocznie
Paliwo 672,21 zł 408,25 zł 359,13 zł
Paliwo i leasing 3335,18 zł 3222,17 zł 3050,66 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 30 tys. km rocznie
Paliwo 806,65 zł 489,90 zł 430,95 zł
Paliwo i leasing 3469,62 zł 3303,82 zł 3122,48 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 40 tys. km rocznie
Paliwo 1075,53 zł 653,20 zł 574,60 zł
Paliwo i leasing 3738,50 zł 3467,12 zł 3266,13 zł
 
Miesięczny koszt przy przebiegu 50 tys. km rocznie
Paliwo 1344,42 zł 816,50 zł 718,2 zł
Paliwo i leasing 4007,39 zł 3630,42 zł 3409,78 zł

Wnioski - hybryda wypada najkorzystniej?

Patrząc jedynie na przykład Mondeo można dojść do wniosku, że najkorzystniej z finansowego punktu widzenia wypada leasing hybrydowej wersji silnika – dostajemy mniej więcej to samo za mniejsze opłaty miesięczne niż w przypadku benzyniaka i diesla.

Niestety Ford jest odosobnionym przypadkiem auta, które daje się tak „wdzięcznie” porównać i dodatkowo należy wspomnieć, że musieliśmy zestawić ze sobą topowe wersje wyposażania dla każdej wersji silnika, bo tylko w takiej dostępny jest hybrydowy Mondeo. Natomiast w przypadku większości innych producentów pomiędzy hybrydami, a dieslem i benzyną tego samego modelu występują znaczne różnice w wyposażeniu i osiągach. Dlatego o wyborze takiego lub innego napędu decydować muszą także pozafinansowe kryteria.

Założenia

Jeszcze słowo o założeniach, na podstawie których przygotowaliśmy porównanie:

  1. Podając koszt spalania bazujemy na fabrycznych danych w cyklu mieszanym, które jak wiadomo potrafią się różnić od rzeczywistości, zakładamy jednak, że ewentualna wielkość błędu w ilości spalonego paliwa jest porównywalna dla wszystkich wersji silnikowych tego samego producenta. Koszt paliwa przyjęty do kalkulacji wynosi 4,26 zł dla ON oraz 4,42 zł dla PB95 - są to przeciętne ceny na polskich stacjach benzynowych w połowie sierpnia 2017 roku.
  2. Koszt finansowania obliczony został w oparciu o nasz kalkulator leasingu, który pokazuje przeciętną ratę oferowaną przez polskie firmy leasingowe w połowie sierpnia 2017.
  3. Wszystkie podane kwoty są wartościami brutto, tj. cena samochodu, koszt paliwa i raty leasingu zawierają 23% VAT.

Diesel przestaje się opłacać - liczby nie kłamią

Od kilkunastu już miesięcy zauważyć można zmieniający się trend dotyczący wyboru rodzaju napędu do kupowanych i leasingowanych samochodów firmowych. Klienci flotowi nadal najczęściej wybierają silniki diesla, ale ich udział spada. Mniejsze firmy korzystające z leasingu, także coraz częściej wybierają auta benzynowe. Decyduje o tym nic innego jak rozsądek ekonomiczny - widać to choćby w naszym porównaniu kosztów. Czytaj dalej...

Doceń i poleć nas

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z naszej Wyszukiwarki Leasingu otrzymują od nas bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

 

Foto: freedigitalphotos.net

Joomla SEF URLs by Artio

Wiadomości na żywo

20 paź
Tych reklam nie zobaczysz w polskiej TV. Samochód stanie się usługą
19 paź
Już dwie Tesle na polskich drogach są „od nas”
18 paź
Audi dla biznesu na FmLeasing.pl
18 paź
Najnowsze wydanie zestawienia ofert Auto-Abonamentowych
13 paź
Po co wymyślono auta w abonamencie?
To i więcej na żywo na
FmLeasing.pl/LIVE

Portal FmLeasing.pl