Nie ma nic gorszego niż niepewność – pod takim zdaniem podpisałoby się pewnie wielu przedsiębiorców czy menedżerów odpowiedzialnych za losy swoich firm. Niestety w przypadku samochodów z tzw. kratką polski rząd utrzymuje stan niepewności od ponad półtora roku i coraz więcej wskazuje na to, że szybko się to nie skończy.
Rzekomych terminów wprowadzenia ograniczeń w odliczeniach VAT od samochodów z kratką, które to przywrócił wyrok ETS z 2008 roku w sprawie spółki Magoora było już kilka. Wcześniej na drodze polskiemu rządowi stał brak zgody z UE na wprowadzenie takich ograniczeń, które zrównają samochody z homologacją ciężarową z ich osobowymi odpowiednikami (oznacza to brak możliwości odliczania VAT od paliwa oraz możliwość odliczenia jedynie 60%, maksymalnie 6000 zł VAT zawartego w cenie zakupu lub ratach leasingu takiego samochodu).
W tej chwili jednak polski rząd posiada już wszelkie ku temu zgody ze strony Unii Europejskiej i od jakiegoś czasu zapowiada dzień 1 stycznia 2011 jaką ten, z którym znikną przywileje związane z samochodami z kratką.
Zaczynamy jednak poważnie wątpić czy faktycznie tego dnia zostaną wprowadzone ograniczenia, byłby to zresztą już kolejny termin, który się nie potwierdził.
Czemu wątpimy?
Przypomnijmy, że mamy już praktycznie listopad, a nieznany jest nawet projekt nowelizacji ustawy o VAT!
Biorąc nawet pod uwagę, że rządząca koalicja znajduje się w uprzywilejowanej sytuacji i może forsować ustawy w terminach ekspresowych bez obawy o prezydenckie veto, to tak czy inaczej tego czasu zostało naprawdę bardzo niewiele.
Już nawet przedstawiciele branży motoryzacyjnej, dealerów samochodowych, czy chociażby firm leasingowych w nieoficjalnych rozmowach przyznają, że przestają wierzyć w termin 1 stycznia 2011.
Nie zmienia to jednak faktu, że wszystkie te branże są krótkoterminowym beneficjentem zapowiadanych zmian i same nakręcają koniunkturę „strasząc” swoich klientów, chociażby na łamach mediów.
„Luka” w przepisach w przypadku leasingu
Przypomnijmy, że wg zapowiedzi MinFin prawa nabyte mają być uszanowane w przypadku firm korzystających z leasingu operacyjnego. Oznacza to, że zawierając umowę leasingu samochodu z kratką przed wejściem w życie ograniczeń będzie można odliczać cały VAT przez cały okres trwania umowy, nawet już po ich wprowadzeniu – wystarczy, że umowa będzie zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym (takie rozwiązanie przewidują założenia do nowelizacji ustawy).
Zrodziło się więc pytanie co stanie się w przypadku kiedy sama umowa leasingu zostanie zawarta przed wejściem w życie ograniczeń, ale odbiór samochodu nastąpi już „po terminie”. Okazuje się, że najprawdopodobniej nie ma przepisów, które by to uniemożliwiały. Wystarczy podpisać umowę „za pięć dwunasta”, wpłacić czynsz inicjalny, a następnie zarejestrować umowę w US. Wtedy, nawet jeśli odbiór samochodu nastąpi już w okresie obowiązywania ograniczeń będzie nadal można korzystać z pełnych odliczeń.
Potwierdzenie tej interpretacji otrzymaliśmy również na infolinii Krajowej Informacji Podatkowej – podkreślamy tu jednak, że polskie Urzędy Skarbowe już nie raz potrafiły zmieniać interpretację przepisów, dlatego nie dajemy gwarancji, że takie rozwiązanie jest w pełni bezpieczne.
Wracając do meritum i podsumowując główny temat tego artykułu – nadal nie ma pewności co do tego czy ograniczenia w odliczeniach VAT od pojazdów z kratką znikną z dniem 1 stycznia 2011 roku!
Są wręcz na to coraz mniejsze „szanse”, co nie oznacza, że tak się nie stanie. Utrzymywany jest po prostu stan niepewności i sugerujemy brać to pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zakupie lub leasingu pojazdów z kratką!
Proponujemy też śledzić wątek na Forum Leasing, gdzie będziemy o tym nie tylko dyskutować, ale także umieszczać wszelkie pojawiające się informacje na ten temat. Przejdź do wątku >>
Data publikacji: 28.10.2010