Coraz więcej faktów potwierdza nasze wcześniejsze przypuszczenia, że „kratka” w samochodach umożliwiająca pełne odliczenie VAT od zakupu i leasingu tego typu pojazdów oraz zakupu paliwa do nich nie zniknie w połowie roku, jak informowało wcześniej Ministerstwo Finansów.
Wprowadzenie przepisów ograniczających możliwość pełnych odliczeń VAT, które umożliwił wyrok ETS, blokuje brak zgody Komisji Europejskiej.
Przypomnijmy, że Unia Europejska zgodziła się już kilka miesięcy temu na wprowadzenie zakazu odliczeń VAT od paliw do samochodów z homologacją ciężarową. Do tej pory przepisy te nie weszły jednak w życie ponieważ Rada Ministrów zdecydowała, że ich zmiana nastąpić powinna kompleksowo, co zostało zawarte nawet w tzw. „planie Tuska”.
Jednak w odróżnieniu od paliw, zgoda na wprowadzenie podobnych ograniczeń w odliczeniach podatku od towarów i usług zawartego w cenie zakupu oraz ratach leasingu wiąże się już ze znacznie dłuższą procedurą. Zgodę na to – polski rząd wnioskował o limity odliczeń jak dla samochodów osobowych tj. 60% VAT nie więcej niż 6.000 zł - wyrazić muszą kraje członkowskie Unii Europejskiej.
Ministerstwo Finansów we wcześniejszych, mniej lub bardziej oficjalnych, wypowiedziach jego przedstawicieli informowało, że spodziewa się takiej zgody w marcu, a potem kwietniu tego roku.
Jednak jak informuje dziennik „Rzeczpospolita” Komisja Europejska nie ma jeszcze nawet projektu decyzji , którą mieliby zaakceptować członkowie UE. Zakładając nawet, że wniosek polskiego rządu uzyska przychylność wszystkich krajów członkowskich, to realne wprowadzenie wszystkich ograniczeń jednocześnie, wymagało będzie wprowadzenia stosownych zmian w ustawie o VAT. Wiąże się to z koniecznością przebrnięcia przez cały proces legislacyjny, od zgłoszenia projektu przez głosowania w Sejmie po podpis Prezydenta RP.
Obecna sytuacja polityczna związana z przyspieszonymi wyborami po śmierci prezydenta, a także zbliżającym się okresem wakacji parlamentarnych nie będzie z pewnością sprzyjała szybkiemu wprowadzeniu w życie planów Ministerstwa Finansów – nawet gdyby ewentualna zgoda Unii nastąpiła w najbliższych tygodniach.
Wobec tego można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że ograniczenia w odliczeniach VAT w przypadku samochodów z kratką nie wejdą w życie wcześniej niż na jesieni 2010 roku.
Data publikacji: 23.04.2010