Wejście do siedziby Masterlease

Masterlease, a konkretnie Prime Car Management, czyli notowana na giełdzie, dominująca spółka z Grupy Masterlease została ostatecznie przejęta przez PKO Leasing. Walka o lidera polskiej branży CFM trwała od kilku miesięcy i toczyła się pomiędzy trzema podmiotami, które kolejno ogłaszały wezwania na zakup akcji. Jak dalej potoczą się losy spółki i co to oznacza dla jej klientów?

 Aktualizacja  23 maj: PKO Leasing kupuje PCM S.A. (Masterlease)
Wezwanie PKO Leasing na zakup akcji PCM S.A. powidoło się. Największy polski leasingodawca przejmie Grupę Masterlease.

Co dalej z Masterlease i jej klientami?

Okazuje się, że marka Masterlease nie zniknie z rynku – zapowiedział to prezes PKO Leasing Paweł Pach. Siedziba spółki ma nadal mieścić się w Gdańsku, co więcej, na razie nie ma także mowy o redukcji zatrudnienia. Można z tego wnioskować, że na razie dla obecnych, ale także dla przyszłych klientów Masterlease niewiele się zmieni – przynajmniej w najbliższych miesiącach.

Faktem jest, na co zwrócił także uwagę prezes Pach, że oferta Masterlease nie do końca konkuruje z usługami PKO Leasing. Ten ostatni oferuje przede wszystkim klasyczny leasing (z wykupem), podczas gdy Masterlease koncentruje się na wynajmie długoterminowym i obsłudze flot.

Trzeba mieć jednak na uwadze, że obecne podejście nowego właściciela, czyli zamiar pozostawienia sporej samodzielności Grupie Masterlease może się zmienić za jakiś czas, ale na razie klienci nie powinni odczuć skutków zmian właścicielskich.

Szczegóły przejęcia Prime Car Management przez PKO Leasing

Całą historię giełdowej rywalizacji i przejęcia PCM (Masterlease) opisujemy w dalszej części artykułu... PKO Leasing stało się posiadaczem 100% akcji spółki. W wyniku wezwania PKOL nabyło ponad 11,2 mln akcji, czyli ok. 94,4% kapitału zakładowego PCM S.A. za 267 mln zł, a pozostałe 5,6% dokupiło w poprzez przymusowy wykup.

PKO leasing ogłosiło zamiary w listopadzie 2018 r.

Na początku listopada 2018 r. PKO Leasing ogłosiło wezwanie na zakup akcji PCM, proponując cenę 11,38 zł za akcję. Pierwotnie zapisy miały trwać od 3 stycznia do 15 lutego 2019 r., ale następnie termin został przedłużony do 25 lutego, a cenę w wezwaniu podniesiono do 23 zł. Ostatecznie jednak PKO Leasing nie udało się pozyskać satysfakcjonującej ilości zapisów, wobec czego spółka ogłosiła w dniu 26 lutego wycofanie się z chęci zakupu akcji PCM S.A. Głównym celem PKO Leasing – lidera branży leasingowej – było zwiększenie udziałów w rynku wynajmu długoterminowego, a Masterlease jest jednym z największych graczy w Polsce w tej dziedzinie.

Drugie wezwanie PKO Leasing

W dniu 18 kwietnia 2019 r. PKO Leasing ogłosiło nowe wezwanie na akcje PCM S.A., które ma trwać od 13 maja do 11 czerwca 2019 r. Cena w pierwszym etapie, które trwało do 22 maja wynosiła 23,75 zł, a dla drugiego etapu, kończącego się 11 czerwca 2019 r. została obniżona do 20 złotych.

Hitachi Capital Poland dołącza do walki

Kolejną firmą zainteresowaną zakupem PCM okazało się Hitachi Capital Polska, które pod koniec grudnia 2018 r. ogłosiło własne wezwanie, podbijając ofertę PKO do 12,09 zł i dając inwestorom czas na zgłoszenie chęci sprzedaży od 18 stycznia do 18 lutego 2019 r. Później termin przedłużono do 22 lutego 2019 r., a oferowana cena za akcję wzrosła do 22,25 zł. Jednak także Hitachi nie przyciągnęło wystarczającej ilości chętnych i ogłosiło wycofanie się z transakcji.

Hitachi jest jedną z mniejszych polskich firm CFM i marką raczej niespecjalnie rozpoznawalną na rynku wynajmu długoterminowego - działa od 2014 roku po przejęciu spółki Corpo Flota. Jednak mając zaplecze w postaci japońskiego koncernu Hitachi Capital Corporation, może sobie pozwolić na operację przejęcia i skonsumowania Masterlease, co dałoby tej spółce miano jednego z liderów polskiego rynku flotowego.

Pollen Street Capital - trzeci w grze

Tymczasem 20 lutego 2019 r., czyli na kilka dni przed końcem terminów w wezwaniach PKO i Hitachi, do rozgrywki o Masterlease włączył się PSC III czyli fundusz inwestujący w sektorze finansowym i usługach dla biznesu, zarządzany przez londyńską Pollen Street Capital (zarządza aktywami o wartości ponad 2,5 miliarda funtów). Fundusz przebił ówczesną ofertę konkurentów wchodząc z ceną 20 złotych za akcję, a po przelicytowaniu podniósł wezwanie do kwoty 23,25 zł.

Zapisy w przypadku oferty PSC III trwały od 13 marca do 24 kwietnia 2019 r. (pierwotnie miały trwać do 15 kwietnia, ale zostały przedłużone).

PSC zrezygnował z nabycia akcji

Fundusz Pollen Street Capital zdecydował o nienabywaniu akcji PCM z powodu nieosiągnięcia minimalnej liczby zapisów w wezwaniu, którego termin ubiegał 24 kwietnia 2019 r. Zapewne przyczynił się do tego PKO Leasing, który 18 kwietnia ogłosił nowe wezwanie przebijając cenę proponowaną przez PSC.

Działo się...

Jaki widać, sytuacja zmieniała się dość szybko…. Po nieudanej realizacji pierwszego wezwania przez PKO oraz przez Hitachi, w grze przez dłuższy czas pozostawał tylko fundusz PSC. Na koniec do walki o Masterlease ponownie dołączył PKO Leasing przebijając ofertę londyńskiego funduszu. Przez jakiś czas wydawało się, że PSC skontruje tę propozycję, ale ostatecznie tak się nie stało.

Możliwy był także scenariusz, że dotychczasowi akcjonariusze nie zainteresują się kwotami z żadnego z dotychczasowych wezwań, bo warto pamiętać, że PCM S.A. debiutowała w kwietniu 2014 r. z kursem 44,05 zł. Jeszcze w styczniu 2018 r. akcje były wyceniane na 31,40 zł. Nie da się zatem ukryć, że większość akcjonariuszy zdecydowała się sprzedać swoje walory z dużą stratą.

Akcjonariat Prime Car Management S.A. przed przejęciem przez PKO Leasing

Wykres kołowy - struktura akcjonariatu Prime Car Management S.A.

Grupa Masterlease

Graf przedstawiający strukturę Grupy Masterlease

Artykuł będzie aktualizowany, gdy tylko pojawią się nowe informacje.

Byliśmy pomocni? Doceń i poleć nas

4.6428571428571 1 1 1 1 1 4.64 (14)
Drewniany samochód zabawka

Wyszukiwarka ofert wynajmu

1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję

Ikona komentarza na forumKomentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Masterlease (PCM) zostanie przejęte przez… >

Chcesz dowiedzieć się więcej?


Analiza dokumentów i ofertLeasing czy wynajem długoterminowy samochodu?

Wynajem długoterminowy samochodów jest alternatywą dla klasycznego leasingu z wykupem. Coraz więcej przedsiębiorców, chcących sfinansować nowy pojazd, zastanawia się - wybrać leasing czy wynajem długoterminowy? Która forma dla kogo jest korzystniejsza? Skorzystaj z kalkulatora porównującego koszty i wysokość raty.


Mężczyzna pokazuje zawartość IphonaWybór firmy i usług Car Fleet Management - na co zwrócić uwagę

Decydując się na najem długoterminowy samochodu lub floty pojazdów stajemy przed wyborem firmy finansującej oraz szeregu usług dodatkowych, które różnią się od siebie nie tyko pod względem kosztów, ale także zakresu, opcji itd.


Joomla SEF URLs by Artio
 

Portal FmLeasing.pl