Wejście do siedziby Masterlease

Masterlease, a konkretnie Prime Car Management, czyli notowana na giełdzie, dominująca spółka z Grupy Masterlease może wkrótce zostać przejęta, a niewykluczone, że nawet zniknąć z rynku jako marka. Co najmniej trzy podmioty są (były) zainteresowane przejęciem firmy i ogłosiły wezwanie na zakup akcji – w niniejszej publikacji śledzimy losy rozgrywek wokół PCM S.A.

 Aktualizacja  27 lut: Sporo się dzieje...
W ostatnich dniach sporo się wydarzyło - PKO i Hitachi zrezygnowały (na razie) z zakupu akcji PCM, więc jedynym wzywającym pozostaje londyński fundusz PSC oferujący dotychczasowym akcjonariuszom cenę 23,25 zł z terminem zapisów do 15 kwietnia 2019 r.

PKO leasing ogłosiło zamiary w listopadzie 2018 r.

Na początku listopada PKO Leasing ogłosiło wezwanie na zakup akcji PCM, proponując cenę 11,38 zł za akcję. Pierwotnie zapisy miały trwać od 3 stycznia do 15 lutego 2019 r., ale następnie termin został przedłużony do 25 lutego, a cenę w wezwaniu podniesiono do 23 zł. Ostatecznie jednak PKO Leasing nie udało się pozyskać satysfakcjonującej ilości zapisów, wobec czego spółka ogłosiła w dniu 26 lutego wycofanie się z chęci zakupu akcji PCM S.A. Głównym celem PKO Leasing – lidera branży leasingowej – było zwiększenie udziałów w rynku wynajmu długoterminowego, a Masterlease jest jednym z największych graczy w Polsce w tej dziedzinie.

Hitachi Capital Poland dołącza do walki

Kolejną firmą zainteresowaną zakupem PCM okazało się Hitachi Capital Polska, które pod koniec grudnia 2018 r. ogłosiło własne wezwanie, podbijając ofertę PKO do 12,09 zł i dając inwestorom czas na zgłoszenie chęci sprzedaży od 18 stycznia do 18 lutego 2019 r. Później termin przedłużono do 22 lutego 2019 r., a oferowana cena za akcję wzrosła do 22,25 zł. Jednak także Hitachi nie przyciągnęło wystarczającej ilości chętnych i ogłosiło wycofanie się z transakcji.

Hitachi jest jedną z mniejszych polskich firm CFM i marką raczej niespecjalnie rozpoznawalną na rynku wynajmu długoterminowego - działa od 2014 roku po przejęciu spółki Corpo Flota. Jednak mając zaplecze w postaci japońskiego koncernu Hitachi Capital Corporation, może sobie pozwolić na operację przejęcia i skonsumowania Masterlease, co dałoby tej spółce miano jednego z liderów polskiego rynku flotowego.

Pollen Street Capital - trzeci w grze

Tymczasem 20 lutego 2019 r., czyli na kilka dni przed końcem terminów w wezwaniach PKO i Hitachi, do rozgrywki o Masterlease włączył się PSC III czyli fundusz inwestujący w sektorze finansowym i usługach dla biznesu, zarządzany przez londyńską Pollen Street Capital (zarządza aktywami o wartości ponad 2,5 miliarda funtów). Fundusz przebił ówczesną ofertę konkurentów wchodząc z ceną 20 złotych za akcję, a po przelicytowaniu podniósł wezwanie do kwoty 23,25 zł.

Jednak zapisy w przypadku oferty PSC III mają trwać od 13 marca aż do 15 kwietnia 2019 r.

Co dalej?

Sytuacja zmienia się dość szybko…. Obecnie, po nieudanej realizacji wezwania przez PKO i Hitachi, w grze pozostał teoretycznie tylko fundusz PSC, ale nie oznacza to braku możliwości powrotu pozostałej dwójki do walki o Masterlease. Istnieje także obawa, że PSC, po tym jak przelicytował konkurentów, może spróbować wycofać się rakiem z zaproponowanej kwoty za akcję.

Oczywiście możliwy jest także scenariusz, że dotychczasowi akcjonariusze nie zainteresują się kwotami z żadnego z dotychczasowych wezwań, bo warto pamiętać, że PCM S.A. debiutowała w kwietniu 2014 r. z kursem 44,05 zł. Jeszcze w styczniu 2018 r. akcje były wyceniane na 31,40 zł. Nie da się zatem ukryć, że większość akcjonariuszy musiałaby sprzedać swoje walory z dużą stratą.

Akcjonariat Prime Car Management S.A.

Wykres kołowy - struktura akcjonariatu Prime Car Management S.A.

Grupa Masterlease

Graf przedstawiający strukturę Grupy Masterlease

Artykuł będzie aktualizowany, gdy tylko pojawią się nowe informacje.

Byliśmy pomocni? Doceń i poleć nas

4.7777777777778 1 1 1 1 1 4.78 (9)
Drewniany samochód zabawka

Wyszukiwarka ofert wynajmu

1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję

Ikona komentarza na forumKomentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Masterlease (PCM) zostanie przejęte przez… >

Chcesz dowiedzieć się więcej?


Analiza dokumentów i ofertLeasing czy wynajem długoterminowy samochodu?

Wynajem długoterminowy samochodów jest alternatywą dla klasycznego leasingu z wykupem. Coraz więcej przedsiębiorców, chcących sfinansować nowy pojazd, zastanawia się - wybrać leasing czy wynajem długoterminowy? Która forma dla kogo jest korzystniejsza? Skorzystaj z kalkulatora porównującego koszty i wysokość raty.


Mężczyzna pokazuje zawartość IphonaWybór firmy i usług Car Fleet Management - na co zwrócić uwagę

Decydując się na najem długoterminowy samochodu lub floty pojazdów stajemy przed wyborem firmy finansującej oraz szeregu usług dodatkowych, które różnią się od siebie nie tyko pod względem kosztów, ale także zakresu, opcji itd.


Joomla SEF URLs by Artio
 

Portal FmLeasing.pl