Sprawdziliśmy, którzy leasingodawcy sfinansowali najwięcej samochodów osobowych z homologacją ciężarową w minionym, krótkim okresie związanym ze zmianami w odliczeniach VAT.
Statystyka z przymrużeniem oka…
Prosimy traktować nasze zestawienie z dużą rezerwą, ponieważ tak naprawdę nie posiadamy precyzyjnej informacji ile pojazdów „z kratką” zostało sfinansowanych w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2014 r.
Oszacowaliśmy to jednak na podstawie wyników ZPL za pierwszy kwartał 2014 r. Problem w tym, że ZPL ujmuje samochody z kratką łącznie z lekkimi pojazdami ciężarowymi (np.: pojazdy dostawcze), co uniemożliwia poznanie dokładnej ilości sfinansowanych aut z homologacją.
Dlatego wykorzystaliśmy informacje ZPL sprzed roku o ilości sfinansowanych samochodów ciężarowych o DMC do 3,5T w I kw. 2013. Wtedy pojazdów z homologacją praktycznie nie było na rynku, więc wyniki z 2013 zawierają głównie ilość typowych dostawczaków. Skorygowaliśmy jedynie liczby z 2013 w górę o potencjalny wzrost finansowania
Dlatego od ilości tej grupy pojazdów (ciężarowe o DMC do 3,5T) sfinansowanych w I kw. 2014 odjęliśmy ilość z I kw. 2013. Wtedy samochodów z kratką nie było więc były to głównie samochody typowo dostawcze. Oczywiście przed odjęciem liczby z 2013 roku skorygowaliśmy ją w górę o potencjalny wzrost finansowania typowych „dostawczaków” , aby dostosować ją do bardzo dobrych ogólnych wyników w branży w I kw. 2014 r.
Metoda to daleka od doskonałości, ale zobaczmy co nam wyszło:
… która daje niezły obraz
Liczby podane w tabelce siłą rzeczy nie mogą być precyzyjną ilością sfinansowanych aut z kratką przez każdą z firm leasingowych. Jednak uzyskane wyniki naszego „odejmowania” z całą pewnością dają obraz, które z firm wykazały się szczególną aktywnością w krótkim „okienku na kratki”.
Potwierdzają je zresztą nasze obserwacje rynku w minionych miesiącach. Pierwsza czwórka, czyli firmy Getin Leasing, Volkswagen Leasing, Raiffeisen Leasing oraz EFL rzeczywiście bardzo starały się dobrze wykorzystać zmieniające się zasady odliczeń VAT od samochodów firmowych.
Wygrało finansowanie fabryczne?
Wyniki z tabelki skłaniają do wniosku, że najlepiej na trzymiesięcznym „oknie na kratki” wyszli leasingodawcy, którzy aktywnie angażują się w finansowanie fabryczne. Każda z firm z pierwszej czwórki (z oczywistych względów najbardziej spółka leasingowa Volkswagena) jest obecna w salonach wybranych marek samochodów jako tzw. leasing fabryczny.
Nabywający auta z homologacją mieli bardzo mało czasu na decyzję, najwyraźniej dlatego najczęściej wybierali leasingodawcę, którego „podsuwano” im w salonie, bez wcześniejszej analizy rynku.
Właśnie to może tłumaczyć stosunkowo niewielką ilość transakcji zawartych przez firmy BZ WBK Leasing, Millennium Leasing oraz Pekao Leasing, czyli spółek, które pozornie nie wykorzystały swojego potencjału. Nie współpracują one jednak tak ściśle z dealerami jak robi to zwycięska czwórka.