Analizowanie oferty leasingu

Z pewnością każdy widział, w telewizji czy w innych mediach, reklamy samochodów z informacją, że są one dostępne w leasingu 100%. Coraz więcej producentów sięga po ten slogan i nie przez przypadek są to akurat te marki, na które zazwyczaj dostępne są duże rabaty. Pokazujemy na liczbach na czym polega sztuczka z leasingiem 100% lub 0%, bo używa się obu tych określeń.

Tani leasing dzięki niskim stopom

Obecnie mamy w Polsce do czynienia z historycznie niskimi stopami procentowymi. Wibor, na podstawie którego ustalany jest koszt leasingu, oscyluje na poziomie niewiele wyższym niż 1,5%. To dlatego uzyskanie zwykłego leasingu z sumą opłat na poziomie 104% czy 103% nie jest niczym niezwykłym i nie są to żadne promocje.

Leasing 100% / 0%, czyli coś za coś

Wyjaśnialiśmy już kiedyś na czym polega „promocyjne” finansowanie leasingiem dostępne u dealerów samochodów. Zazwyczaj jest to wabik dostępny tylko przy określonych warunkach finansowania (np.: okres leasingu nie dłuższy niż 3 lata, a minimalna wpłata 40%).

Dodatkowo, żeby móc skorzystać z takiej oferty trzeba zrezygnować z rabatu dawanego przez dealera od ceny samochodu. Przy obecnym oprocentowaniu zwykłego leasingu wystarczy uzyskać zaledwie 4% rabatu od ceny auta, żeby leasing 100% przestał mieć sens. Poniżej przedstawiamy to w tabelkach.

Finansowanie fabryczne to zazwyczaj kiepskie rozwiązanie

Warto przy okazji dodać, że taki promocyjny leasing dostępny jest w ramach tzw. finansowania fabrycznego. Niestety warunki takiej oferty często odstają od tego co oferują czołowe firmy bankowe. Dotyczy to zarówno zapisów umownych oraz jakości obsługi klienta. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Leasing fabryczny – dlaczego jest tyle skarg.

Porównanie leasingu 0% ze zwykłym

Leasing 100%, brak rabatu w cenie

Przejdźmy jednak do rzeczy. Pierwsza tabelka pokazuje warunki „promocyjnego” leasingu o koszcie całkowitym 100%. Cena pojazdu wynosi 75 000 złotych. Chcąc skorzystać z takiego finansowania, klient rezygnuje z rabatu zawartego w cenie samochodu

Leasing 100%, cena samochodu bez rabatu

Tabela - koszt leasingu 100% bez rabatu

Zwykły leasing, brak rabatu w cenie

Kolejna tabela zawiera warunki zwykłego leasingu, oferowanego obecnie przez każdego, w miarę taniego leasingodawcę z marżą na poziomie około 2,9%, czyli nawet wcale nie najniższą. Dla lepszego porównania przyjmujemy, że w tym przypadku samochód również nabywany jest bez rabatu.

Zwykły leasing, cena samochodu bez rabatu

Tabela - koszt zwykłego leasingu bez rabatu

Jak widać koszt całkowity zwykłego leasingu wynosi 104,17%. Oznacza to, że trzeba będzie za niego zapłacić sumarycznie 78 125 złotych, czyli o 3 125 zł więcej niż w przypadku skorzystania z finansowania fabrycznego.

Zwykły leasing, rabat 4% w cenie

W poniższej tabeli mamy ponownie ofertę zwykłego leasingu z takim samym jak poprzednio kosztem całkowitym (104,17%). Przyjmujemy jednak, że dealer udzielił czteroprocentowego rabatu od ceny samochodu.

Zwykły leasing, cena samochodu z rabatem 4%

Tabela - koszt zwykłego leasingu z rabatem w cenie samochodu 4%

Okazuje się, że już zaledwie 4% rabatu od ceny auta powoduje, że za zwykły leasing zapłacimy sumarycznie 75 000 zł, czyli tyle samo ile w przypadku promocyjnego leasingu 100%. Co prawda rata leasingu jest o 35 złotych wyższa w tym wariancie, ale dzięki niższej cenie samochodu na wpłacie początkowej oszczędzamy aż 1 200 zł.

Zwykły leasing, rabat 6% w cenie

Jeżeli chcielibyśmy dodatkowo uzyskać ratę leasingu w takiej samej wysokości jak w przypadku leasingu fabrycznego, to rabat od ceny pojazdu musiałby wynieść trochę ponad 6%.

Zwykły leasing, cena samochodu z rabatem 6%

Tabela - koszt zwykłego leasingu z rabatem w cenie samochodu 6%

W tym przypadku rata leasingu jest jeszcze o kilka złotych wyższa, ale po spłacie całego leasingu oszczędzamy 1 560 zł w porównaniu z wariantem 100% bez rabatu, a oszczędność na czynszu inicjalnym wynosi już 1 800 zł.

Podsumowanie

Jak widać nie warto decydować się na leasing 0% /100% bez podjęcia negocjacji. Uzyskanie rabatu od ceny samochodu z jednoczesnym skorzystaniem z zewnętrznego finansowania okaże się rozwiązaniem tańszym, jeżeli rabat ów wyniesie trochę ponad 4%. Taki rabat uzyskuje się bez trudu, zwłaszcza w salonach marek samochodów, które obecnie mocno reklamują leasing 0% / 100%.

Ponadto dobre bankowe firmy leasingowe oferują zazwyczaj lepsze warunki umowy i sprawniejszą obsługę klienta, niż leasingi fabryczne i salonowe.

Chcesz wiedzieć więcej? To powinno Cię zainteresować: Wątpliwa atrakcyjność leasingu oferowanego u dealerów i w komisach

 

Foto: freedigitalphotos.net

Znajdź nas na

facebook-twitter

Portal FmLeasing.pl