Kobieta pracująca na laptopie

Z pewnością każdy widział, w telewizji lub innych mediach, reklamy leasingu 100%. Najczęściej dotyczą one finansowania nowych samochodów osobowych, ale także pojazdów ciężarowych lub maszyn i urządzeń, zwłaszcza rolniczych i budowlanych. Coraz więcej producentów sięga po ten slogan i nie przez przypadek są to akurat te marki, na które zazwyczaj dostępne są duże rabaty. Pokazujemy na liczbach na czym polega sztuczka z leasingiem 100% lub 0%, bo używa się obu tych określeń.

Krótko: Ile kosztuje leasing 0%, 100% i tym podobne?

1. Leasing 0, 100%, 102%, 105% itp. często są tylko sloganami reklamowymi, mającymi przyciągnąć uwagę.
2. Rzekomo tańsza oferta dostępna jest tylko w ściśle określonych wariantach.
3. Ponadto promocyjny leasing najczęściej wiąże się brakiem możliwości otrzymania rabatu od ceny przedmiotu.
4. Wystarczy wynegocjować zaledwie kilkuprocentowy rabat od ceny, żeby zwykły leasing okazał się lepszym rozwiązaniem (nie tylko pod względem kosztów, ale i warunków umownych).

Szczegóły i rozwinięcie w niniejszym artykule.

Tani leasing dzięki niskim stopom procentowym

Obecnie mamy w Polsce do czynienia z historycznie niskimi stopami procentowymi. Wibor, na podstawie którego ustalany jest koszt leasingu, oscyluje na poziomie niewiele wyższym niż 1,5%. To dlatego uzyskanie zwykłego leasingu z sumą opłat na poziomie 105%, 104% czy 103% nie jest niczym niezwykłym i nie są to żadne promocje.

Widać to choćby w naszym kalkulatorze leasingowym, który pozwala sprawdzić nawet nie najniższy, a przeciętny koszt finansowania na rynku oferowany przez czołowych polskich leasingodawców.

Leasing 100% (0%), czyli coś za coś

Leasing zerowy, „100%”, „0%”, czy podobny - bo różne są nazwy - efektownie prezentuje się w reklamach, ulotkach czy na bannerach. Dlatego często jest on wykorzystywany jako wabik, czyli forma przyciągnięcia uwagi i zainteresowania klienta. W praktyce może okazać się, że dotyczy on tylko jednego i określonego wariantu, np. wpłata minimum 40%, okres maksymalnie 24 lub 36 miesięcy itd. Przy innych wariantach oferta może już być dużo mniej korzystna. Jednak klient już wszedł do salonu, więc łatwiej jest go pozyskać.

Jednak największą słabością leasingu z zerowym oprocentowaniem jest to, że aby móc z takiej oferty skorzystać, trzeba zazwyczaj zrezygnować z rabatu dawanego przez dealera od ceny samochodu / pojazdu / sprzetu. Tymczasem przy obecnym, niskim oprocentowaniu zwykłego leasingu wystarczy uzyskać zaledwie kilka procent rabatu od ceny, żeby leasing 100% przestawał mieć sens. Poniżej przedstawiamy to w tabelkach.

Porównanie leasingu 0% ze zwykłym

Leasing 100%, brak rabatu w cenie

Pierwsza tabelka pokazuje warunki „promocyjnego” leasingu o koszcie całkowitym 100%. Cena pojazdu wynosi 75 000 złotych. Chcąc skorzystać z takiego finansowania, klient rezygnuje z rabatu zawartego w cenie samochodu

Leasing 100%, cena samochodu bez rabatu

Tabela - koszt leasingu 100% bez rabatu

Zwykły leasing, brak rabatu w cenie

Kolejna tabela zawiera warunki zwykłego auto leasingu, oferowanego obecnie przez każdego, w miarę taniego leasingodawcę z marżą na poziomie około 2,9%, czyli nawet wcale nie najniższą. Dla lepszego porównania przyjmujemy, że w tym przypadku samochód również nabywany jest bez rabatu.

Zwykły leasing, cena samochodu bez rabatu

Tabela - koszt zwykłego leasingu bez rabatu

Jak widać koszt całkowity zwykłego leasingu wynosi 104,17%. Oznacza to, że trzeba będzie za niego zapłacić sumarycznie 78 125 złotych, czyli o 3 125 zł więcej niż w przypadku skorzystania z finansowania fabrycznego.

Zwykły leasing, rabat 4% w cenie

W poniższej tabeli mamy ponownie ofertę zwykłego leasingu z takim samym jak poprzednio kosztem całkowitym (104,17%). Przyjmujemy jednak, że dealer udzielił czteroprocentowego rabatu od ceny samochodu.

Zwykły leasing, cena samochodu z rabatem 4%

Tabela - koszt zwykłego leasingu z rabatem w cenie samochodu 4%

Okazuje się, że już zaledwie 4% rabatu od ceny auta powoduje, że za zwykły leasing zapłacimy sumarycznie 75 000 zł, czyli tyle samo ile w przypadku promocyjnego leasingu 100%. Co prawda rata leasingu jest o 35 złotych wyższa w tym wariancie, ale dzięki niższej cenie samochodu na wpłacie początkowej oszczędzamy aż 1 200 zł.

Zwykły leasing, rabat 6% w cenie

Jeżeli chcielibyśmy dodatkowo uzyskać ratę leasingu w takiej samej wysokości jak w przypadku leasingu fabrycznego, to rabat od ceny pojazdu musiałby wynieść trochę ponad 6%.

Zwykły leasing, cena samochodu z rabatem 6%

Tabela - koszt zwykłego leasingu z rabatem w cenie samochodu 6%

W tym przypadku rata leasingu jest jeszcze o kilka złotych wyższa, ale po spłacie całego leasingu oszczędzamy 1 560 zł w porównaniu z wariantem 100% bez rabatu, a oszczędność na czynszu inicjalnym wynosi już 1 800 zł.

Finansowanie fabryczne to zazwyczaj kiepskie rozwiązanie

Warto przy okazji dodać, że taki promocyjny leasing dostępny jest w ramach tzw. finansowania fabrycznego. Niestety warunki takiej oferty często odstają od tego co oferują czołowe firmy bankowe. Dotyczy to zarówno zapisów umownych oraz jakości obsługi klienta. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Leasing fabryczny – dlaczego jest tyle skarg.

Podsumowanie - porównuj i negocjuj

Jak widać nie warto decydować się na leasing 0% / 100% bez podjęcia negocjacji. Uzyskanie rabatu od ceny samochodu z jednoczesnym skorzystaniem z zewnętrznego finansowania okaże się rozwiązaniem tańszym, jeżeli rabat ów wyniesie trochę ponad 4%. Taki rabat uzyskuje się bez trudu, zwłaszcza w salonach marek samochodów, które obecnie mocno reklamują leasing 0% / 100%.

Choć tutaj trzeba dodać, że zdarzają się też wyjątki. Są marki, na które jest duży popyt i które są mocno zdeterminowane, żeby promować swój fabryczny leasing do tego stopnia, że starają się utrudnić klientom sięganie po własne finansowanie poprzez odmowę udzielenia większych rabatów od ceny.

Jednak warto wtedy pamiętać, że dobre bankowe firmy leasingowe oferują zazwyczaj lepsze warunki umowy i sprawniejszą obsługę klienta, niż leasingi fabryczne i salonowe, dlatego czasem opłaci się nawet zapłacić tę parę złotych wyższą ratę, ale mieć lepsze warunki i ostatecznie nie być zaskakiwanym dodatkowymi opłatami i kosztami albo innymi utrudnieniami w trakcie umowy. Dotarcie do tanich i dobrych bankowych leasingodawców ułatwia Wyszukiwarka Leasingu.

Chcesz wiedzieć więcej? To powinno Cię zainteresować: Wątpliwa atrakcyjność leasingu oferowanego u dealerów i w komisach

Joomla SEF URLs by Artio

Portal FmLeasing.pl