Rynek nowych autobusów nie radzi sobie najlepiej. W ciągu trzech kwartałów tego roku sprzedano 658 pojazdów, czyli o 43,56% mniej niż w 2008 roku.
Największe spadki odnotowano w segmencie autobusów miejskich, który skurzył się o połowę. Niewiele lepiej jest w segmencie autobusów turystycznych, gdzie odnotowano sprzedaż mniejszą o 72 autokary w analogicznym okresie 2008 roku. Daje to wynik mniejszy o 41,61%.
Najlepiej wypadł wynik sprzedaży autobusów międzymiastowych, których nabyto mniej o 25% w stosunku do roku 2008. Jest to wynik całkiem niezły, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że w ubiegłym roku realizowany był rekordowo duży kontrakt dostawy dla Komendy Głównej Policji.
Odzwierciedleniem wyników sprzedaży jest również ilość i wartość zawartych umów leasingu autobusów. Po trzech kwartałach 2009 wynik ten jest mniejszy o 44,59% w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku.
Można tym samym przyjąć, że leasing autobusów nie drgnął. Branża leasingu zmniejszyła tempo spadków w ostatnim kwartale, jednak nie dotyczy to leasingu autobusów. Wynik na koniec września jest lepszy o jedynie niecałe 2,5% (w czerwcu - 47%).
Według statystyk ZPL, w tym roku, 21 firm leasingowych zrzeszonych w związku zawarło choćby jedną umowę leasingu autobusów.
Najwięksi dostawcy autobusów i autokarów w Polsce
- SOLARIS Solaris Bus &Coach
- MERCEDES-BENZ EvoBus Polska
- AUTOSAN Polskie Autobusy
- CMS CMS Auto
- SOLBUS FA Solbus
- KAPENA-IRISBUS Kapena S.A.
- MAN MAN Truck &Bus Polska
- SCANIA Scania Polska