Rynek samochodów ciężarowych znajduje się nadal w trudnej sytuacji. Pierwsze oznaki ożywienia, zdaniem producentów, powinny nastąpić dopiero w 2011 roku. Póki co sprzedaż nowych samochodów ciężarowych, po 10 miesiącach tego roku jest mniejsza o 60% w stosunku do tego samego okresu w 2008 roku.
Główną przyczyną jest oczywiście malejąca ilość zleceń w branży transportowej. Mniejszą sprzedaż samochodów nowych pogłębia dodatkowo znacznie większa ilość na rynku samochodów ciężarowych, naczep i przyczep poleasingowych i z windykacji.
Analogicznie do malejącej sprzedaży samochodów ciężarowych zachowuje się rynek leasingu tych pojazdów. Po dziewięciu miesiącach tego roku zmalał o 53,11%. Najgorzej wypada leasing ciągników siodłowych i naczep/przyczep – odpowiednio -64,44% i -61,32%.
Warto dodać, że te sektory leasingu rozwijały się najbardziej dynamicznie w czasach hossy, dlatego tak gwałtowny spadek jest tym bardziej bolesny.
Wyniki sprzedaży w segmencie samochodów ciężarowych po 10 miesiącach
- DMC 3,5 do 6,0T - -26,30%
- DMC 6,0 do 10,0T - -53,00%
- DMC 10 do 16T - -53,90%
- DMC powyżej 16T - -55,90%
- Łącznie - -59,80%