Od 1 lipca 2011 nie istnieją już bariery podatkowe uniemożliwiające rozwój leasingu konsumenckiego. Niestety tak jak przewidywaliśmy i zgodnie z opiniami zdecydowanej większości obserwatorów branży nie ma on jednak imponującego startu.
Poza Masterlease i VB Leasing, czyli firm, które na przekór wszystkim oferowały leasing samochodów dla osób prywatnych jeszcze na długo przed zniesieniem barier podatkowych, jedynie Santander Consumer Multirent wzbogacił swoją ofertę o tą formę leasingu. Santander finansuje jednak w ten sposób tylko nieliczne marki samochodów, jak Mitsubishi czy Suzuki.
Co ciekawe spółka ta rozważa wprowadzenie w przyszłości usługi leasingu z gwarancją odkupu samochodu przez dealera po zakończeniu umowy. Byłaby to zatem opcja zbliżona do leasingu operacyjnego/wynajmu długoterminowego gdzie leasingobiorca płaci niższe raty, a po zakończeniu kontraktu zwraca pojazd i w jego miejsce zaczyna leasingować kolejny, nowy.
Firmy Masterlease i VB Leasing zgodnie deklarują, że od momentu zniesienia barier nie zanotowały jeszcze zwiększonej liczby zawieranych umów leasingu konsumenckiego. Obserwują jednak wzmożone zainteresowanie tą usługą ze strony klientów, co jest pokłosiem dużej ilości publikacji w ostatnim czasie o leasingu prywatnym w mediach.
Dowodzi to pośrednio tezie, że szeroka kampania informacyjna, a wręcz edukacja klientów daje sporą szansę na poważne zaistnienie leasingu konsumenckiego w naszym kraju.
Pocieszeniem jest też to, że po zakończeniu sezonu urlopowego kolejne firmy leasingowe mogą poszerzyć swoją ofertę o leasing prywatny. Mówi się tu m.in. o Raiffeisen Leasing, Europejskim Funduszu Leasingowym i BNP Paribas Lease. Następne spółki zamierzają dołączyć do grona odważnych pod koniec tego roku, kiedy w życie wejdzie nowelizacja ustawy o kredycie konsumenckim, która będzie traktowała także o leasingu dla osób indywidualnych.
--
Leasing konsumencki, zwany inaczej prywatnym, jest usługą skierowaną dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Może on być dobrą alternatywą, m.in. dla kredytu bankowego, ale także wprowadzić w Polsce szereg innych, korzystnych dla konsumentów rozwiązań i udogodnień związanych z finansowaniem zakupu dóbr (prawdopodobnie głównie samochodów). Ciężko jeszcze jest przewidzieć jak w Polsce ukształtuje się oferta leasingu dla konsumentów. W krajach ekonomicznie rozwiniętych leasing dla osób prywatnych stanowi nawet 1/3 (a w niektórych krajach jeszcze więcej) ogółu rynku leasingu.
Do tej pory barierą w rozwoju tej usługi w Polsce były niejasne i niespójne przepisy, głównie podatkowe. Od 1 lipca 2011 roku dzięki wysiłkom branży leasingowej, a także przychylności Ministerstwa Gospodarki pod kierownictwem Waldemara Pawlaka formalne bariery zostały zniesione.
Więcej na temat leasingu konsumenckiego w publikacji "Leasing konsumencki w praktyce".
Data publikacji: 12.08.2011