Z końcem lipca ZPL udostępnił wyniki branży leasingowej osiągnięte w pierwszym półroczu 2019 roku. Okazało się, że po raz pierwszy od 10 lat wartość podpisanych umów jest niższa niż w tym samym okresie roku poprzedzającego. Wtedy przyczyną był wybuch światowego kryzysu finansowego, na szczęście tym razem powody są inne.
Był 2009 rok, kiedy ostatni raz mieliśmy do czynienia ze spadkiem sprzedaży w leasingu na półrocze (rok do roku). Wówczas było to spowodowane kryzysem finansowym, który wybuchł pod koniec 2008 roku i zmusił banki do zakręcenia kurka z pieniędzmi na finansowanie nowych inwestycji i porządnie dał w kość przedsiębiorcom. Tamten spadek w był potężny i wyniósł ponad 38%! Od tamtego momentu – mniej lub bardziej – każde kolejne półrocze było lepsze pod względem wartości finansowania od tego samego okresu roku poprzedzającego, aż dotąd.
Wartość środków oddanych w leasing – pierwsze półrocza w latach 2008-2019
Źródło danych: Związek Polskiego Leasingu
Firmy leasingowe sfinansowały w pierwszym półroczu 2019 r. mniej niż przed rokiem
Na tle tąpnięcia, które miało miejsce w 2009 r., obecny spadek jest bardzo symboliczny i wynosi zaledwie -0,6%. Jednak trzeba pamiętać, że poczynając od 2014 roku wartość sprzedaży polskich firm leasingowych rosła w tempie dwucyfrowym, a jeszcze przed rokiem było to prawie 20% na plusie. Dlatego niewątpliwie mamy do czynienia z dość dużym i niestety trochę zaskakującym hamowaniem. Choć trzeba podkreślić, że w pierwszych dwóch kwartałach 2019 r. branża sfinansowała 38,7 mld zł – i jest to nadal imponująca liczba.
Nie będzie rankingu firm leasingowych
Podsumowując kolejne kwartały, ZPL publikował także szczegółowe dane dotyczące wielkości finansowania osiągniętej przez każdego z raportujących leasingodawców. Od teraz takie dane będą udostępniane tylko w podsumowaniu rocznym. Kolejny ranking będziemy mogli stworzyć dopiero z początkiem przyszłego roku. Tutaj dostępny jest Ranking firm leasingowych za 2018 rok
Pożyczka leasingowa na minusie
Warto dodać, że w statystykach ujęty jest nie tylko leasing, ale także pożyczka leasingowa, która w pierwszej połowie bieżącego roku stanowiła ponad 12,5% portfela sfinansowanych aktywów. Osiągając tym samym kwotę 4,9 mld złotych, jest to o 9,3% mniej niż przed rokiem.
Przyczyny stagnacji w pierwszych dwóch kwartałach 2019 r.
Słabszy wynik firm leasingowych w pierwszych dwóch kwartałach 2019 r. jest wynikiem wyraźnego spadku w finansowaniu samochodów osobowych, które przez ostatnie lata napędzały branżę. Powód? Przede wszystkim zmiana przepisów w podatku dochodowym z początkiem 2019 roku. Spora część przedsiębiorców – zwłaszcza tych celujących w auta o wartości powyżej 150 tys. zł – przyśpieszyła decyzję o leasingu i zawarła umowę do końca 2018 r., powodując swojego rodzaju wyrwę w rynku z nastaniem nowego roku. Z podobnym efektem mieliśmy do czynienia w roku 2010 i 2014, kiedy nowelizowano przepisy w VAT likwidujące samochody z kratką.
„Wyniki branży leasingowej w I półroczu pozostawały pod istotnym wpływem zmian prawnych w zakresie podatku dochodowego od pojazdów osobowych. Wprowadzone, pod koniec ubiegłego roku zmiany, nie stanowiły co prawda czynnika decydującego, ale znacznie przyspieszyły decyzje przedsiębiorców o zakupie aut jeszcze w 2018 roku. W efekcie przesunęło to znaczną część tegorocznego popytu inwestycyjnego na końcówkę 2018 r.” – Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu
Drugim powodem jest niewątpliwie nasycenie rynku. Skoro leasing przez ostatnie 5 lat rósł w tempie dwucyfrowym, czyli dużo szybciej niż PKB, niemal podwajając w tym czasie wartość finansowanych aktywów rocznie, to ciężko spodziewać się, że będzie to robił w nieskończoność.
Samochody ciężarowe oraz sprzęt w górę
Na szczęście, z wyjątkiem aut osobowych, pozostałe segmenty środków trwałych zanotowały wzrosty w wartości finansowania. Jednak z liczących się grup tylko ciągniki siodłowe mogą pochwalić się dwucyfrową dynamiką (+13,5%). Ogólnie wszystkie pojazdy ciężarowe urosły w pierwszych dwóch kwartałach o 5,2%.
Maszyny i urządzenia, które po pojazdach stanowią drugi najważniejszy segment działalności leasingodawców, urósł o 3,5%. Zatem także tutaj nie można mówić o spektakularnym wyniku.
Największy wzrost zanotowały nieruchomości (+34%), jednak jest to margines działalności polskich firm leasingowych, więc tutaj nawet jedna, dwie duże transakcje może powodować znaczne zmiany w dynamice tego segmentu dla całej branży.
Prognozy na koniec 2019 r.
W minionych latach eksperci Związku Polskiego Leasingu całkiem trafnie prognozowali zachowania branży w kolejnych kwartałach. Tym razem uważają, że leasing wygrzebie się z „minusa” i 2019 rok zakończy z wynikiem finansowania ok. 84,6 mld złotych. Byłoby to o 2,4% więcej niż w 2018 r.
Poprawiające się w kolejnych miesiącach wyniki pozwalają sądzić, że branża leasingowa, 2019 r. zamknie dodatnim wynikiem, choć nie tak spektakularnym, jak w ostatnich latach.” – Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu
Trzymamy kciuki za taki obrót sprawy, jednak trzeba pamiętać, że duży popyt na osobówki z powodu zmian w PIT i CIT w nienaturalny sposób podbił wyniki branży pod koniec ubiegłego roku (+21,8% w 2018 r. wobec 2017 r.) i postawił poprzeczkę bardzo wysoko (efekt bazy). Przebicie tego może być sporym wyzwaniem.
Szczegółowe wyniki branży leasingowej w pierwszym półroczu 2019 r.
Leasing i pożyczka ogółem w pierwszej połowie 2019 roku
Segementy ogółem | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Pojazdy | 26807,78 | -2,5% |
Maszyny i urządzenia | 10159,51 | 3,5% |
Sprzęt IT | 534,86 | 8,3% |
Samoloty, statki, kolej | 558,36 | -12,6% |
Inne ruchomości | 257,08 | 23,5% |
Nieruchomości | 370,88 | 34,0% |
Finansowanie ogółem | 38688,47 | -0,6% |
* - Wartość w mln zł po 2 kwartale 2019; ** - Zmiana do 2 kwartału 2018
Finansowanie pojazdów w pierwszej połowie 2019 roku
Grupa pojazdy | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Osobowe | 13639,66 | -9,6% |
Dostawcze | 2901,68 | 8,5% |
Ciężarowe | 9936,38 | 5,2% |
- ciężarowe pow. 3,5 t | 1747,71 | 6,4% |
- ciągniki siodłowe | 5459,74 | 13,5% |
- naczepy/przyczepy | 2064,16 | 1,4% |
- autobusy | 664,78 | -30,3% |
Inne pojazdy | 330,06 | 16,2% |
Pojazdy ogółem | 26807,78 | -2,5% |
* - Wartość w mln zł po 2 kwartale 2019; ** - Zmiana do 2 kwartału 2018
Finansowanie maszyn i urządzeń w pierwszej połowie 2019 roku
Grupa maszyny i urządzenia | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Sprzęt budowlany | 1853 | 6,6% |
Maszyny rolnicze | 2152 | -12,3% |
Maszyny poligraficzne | 325 | -16,4% |
Maszyny do prod. tworzyw sztucznych i maszyny do obróbki metalu | 1615 | 5,0% |
Maszyny dla przemysłu spożywczego | 324 | -15,8% |
Sprzęt medyczny | 463 | -21,4% |
Inne maszyny i urządzenia | 3428 | 25,8% |
Maszyny i urządzenia ogółem | 10159,51 | 3,5% |
* - Wartość w mln zł po 2 kwartale 2019; ** - Zmiana do 2 kwartału 2018
Finansowanie nieruchomości w pierwszej połowie 2019 roku
Grupa nieruchomości | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Budynki przemysłowe | 1 | -99,3% |
Obiekty handlowe i usługowe | 144 | 174,6% |
Obiekty biurowe | 104 | 4,4% |
Hotele i obiekty rekreacyjne | 26 | - |
Inne nieruchomości | 96 | 194,8% |
Nieruchomości ogółem | 370,88 | 34,0% |
* - Wartość w mln zł po 2 kwartale 2019; ** - Zmiana do 2 kwartału 2018
Ranking firm leasingowych w 2019 roku
Na podstawie statystyk Związku Polskiego Leasingu prezentujemy ranking firm leasingowych według kryterium wartości osiągniętej sprzedaży w kolejnych kwartałach 2019 roku. Pamiętaj, że to nie jest zestawienie najlepszych leasingodawców, tylko tych, które mają najwyższą sprzedaż. Wysoka pozycja w tym rankingu niekoniecznie oznacza wysoką jakość oferty. Szczegóły: Ranking firm leasingowych w 2019 roku
Chcesz poznać wyniki i ranking za inny okres?
Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Branża leasingowa w 2019 roku >
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Która polska firma leasingowa jest najlepsza? My to wiemy... Problem w tym, że ona nie będzie najlepsza dla każdego… Z całą pewnością istnieje jednak grupa firm, które są warte polecenia oraz grupa takich, których lepiej unikać.
Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 22 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.
Autor: Michał Krupiński
Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje ponad 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński