Ujemne notowania giełdowe na ekranie laptopa

Jak można było się spodziewać, czasowe zamrożenie kraju z powodu pandemii koronawirusa uderzyło także w rynek leasingu. Jak mocno? Wiemy to dzięki danym udostępnionym przez Związek Polskiego Leasingu oraz zbieranym przez nas informacjom dotyczącym rynku poleasingowego.

Rynek leasingu skurczył się o około połowę

W dniu 4 marca 2020 roku Ministerstwo Zdrowia poinformowało o pierwszym wykrytym przypadku zakażenia wirusem SARS-CoV-2 - wtedy jeszcze wszystko kręciło się jakby nigdy nic. Przedsiębiorcy nadal występowali z wnioskami o leasing, a firmy leasingowe procedowały je “po staremu”. Dopiero kilka dni później, kiedy rząd zdecydował o zamknięciu instytucji kultury oraz szkół do wszystkich dotarło, że sprawa jest bardzo poważna...

Niedoszli leasingobiorcy zaczęli lawinowo rezygnować z inwestycji i wycofywać wnioski, a wielu leasingodawców na chwilę niemal wstrzymało swoją bieżącą działalność, aby dostosować się do pracy zdalnej  i wprowadzić procedury umożliwiające swoim klientom zawieszenie spłaty rat (piszemy o tym w artykule: Problemy ze spłatą leasingu? Jak sobie poradzić podczas epidemii?). Stało się jasne, że rynek leasingu musi się zmierzyć z widmem poważnego załamania, a przypomnijmy, że już rok 2019 przyniósł stagnację...

Dzięki udostępnionym przez ZPL wiemy już, jak dużą wyrwę spowodował koronawirus. W marcu 2020 r. rynek skurczył się o prawie 32% rok do roku, co widać w poniższej tabeli.

Leasing i pożyczka w marcu 2020 roku

Segementy ogółem Wartość w mln zł* Zmiana**
Pojazdy 3161,96 -39,9%
Maszyny i urządzenia 1632,76 -11,2%
IT 72,60 -8,5%
Samoloty, statki, kolej 100,59 -21,4%
Inne ruchomości 44,47 -8,8%
Nieruchomości brak danych -
Finansowanie ogółem 5012,39 -31,8%

* - Wartość w mln zł w marcu 2020 r.; ** - Zmiana do 2019 r.

Jednak należy pamiętać, że na początku marca gospodarka funkcjonowała jeszcze względnie normalnie, dlatego dopiero dane za kwiecień 2020 r. ukazują w pełni obraz strat - w tym przypadku spadek wartości inwestycji finansowanych leasingiem osiągnął poziom -50% r/r!

Leasing i pożyczka w kwietniu 2020 roku

Segementy ogółem Wartość w mln zł* Zmiana**
Pojazdy 1864,27 -61,3%
Maszyny i urządzenia 1418,85 -24,2%
IT 65,47 -26,1%
Samoloty, statki, kolej 49,13 47,5%
Inne ruchomości 44,91 -21,2%
Nieruchomości brak danych -
Finansowanie ogółem 3442,64 -49,9%

* - Wartość w mln zł w kwietniu 2020 r.; ** - Zmiana do 2019 r.

Największe spadki kwietnia dotyczą ciężkiego transportu (-72,4%), zwłaszcza ciągników siodłowych (-79,7%) i autobusów (-88,7%). Auto leasing osobówek skurczył się w kwietniu 2020 r. o 55,7%. Trochę lepiej na tle pojazdów wypadły maszyny i urządzenia z wynikiem -24,2%.

Co dalej? W maju jest już dużo lepiej

Na szczęście wszystko wskazuje na to, że najgorsze mamy już za sobą. Epidemia w Polsce przebiega względnie łagodnie, wobec czego większość społeczeństwa oswoiła się z sytuacją i nauczyła się funkcjonować w nowej rzeczywistości. Choć nadal widać ostrożność i niepokój zarówno w codziennym życiu, jak i w decyzjach biznesowych, to od początku maja daje się już wyraźnie zauważyć ożywienie i zwiększenie biznesowej aktywności. Dotyczy to oczywiście także leasingu. Na dane sprzedażowe branży leasingowej w miesiącu maju przyjdzie nam poczekać do co najmniej drugiej połowy czerwca, ale zewsząd dochodzą do nas sygnały, że wraca względna normalność. Także aktywność użytkowników Wyszukiwarki Leasingu wróciła do poziomów sprzed wybuchu pandemii, choć to akurat nie jest do końca miarodajne, gdyż w tym przypadku na dobre statystyki wpływa nieustannie rosnąca popularność naszego serwisu.

Rynek poleasingowy i cesji - na razie spokojnie

Dość miarodajne są za to zbierane przez nas dane o rynku poleasingowym, który regularnie obserwujemy między innymi na potrzeby naszego zestawienia Linków do stron z ofertą poleasingową, które ułatwia dotarcie użytkownikom FmLeasing.pl do oferty poleasingowej polskich leasingodawców, a także ogłoszeń o cesji leasingu.

Tuż po wybuchu pandemii dało się słyszeć głosy, że wkrótce rynek zaleją zwracane poleasingówki i oferty leasingu do przejęcia. Jak na razie nic takiego nie miało miejsca. Co prawda ilość przedmiotów poleasingowych zwiększyła się od marca 2020 roku, ale są to raczej typowe fluktuacje. Tylko jedna firma leasingowa wystawia obecnie na sprzedaż znacząco większą ilość przedmiotów poleasingowych niż przed dwoma miesiącami. W większości pozostałych przypadków wzrosty są “normalne”, a jest nawet kilku leasingodawców, których oferta poleasingowa znacząco się skurczyła.

Zmniejszyła się także ilość indywidualnych ogłoszeń o chęci oddania leasingu, które można znaleźć w popularnych serwisach ogłoszeniowych. Był co prawda moment w kwietniu, kiedy ich ilość wyraźnie rosła, ale obecnie, czyli w połowie maja 2020 r. liczba ogłoszeń o cesji leasingu jest mniejsza niż była na początku marca 2020 r.

Nie oznacza to jednak, że ten stan się utrzyma - na razie efekt przynoszą programy zawieszania spłaty rat leasingowych, które wdrożyła większość leasingodawców. Potrzeba więc jeszcze trochę czasu, żeby okazało się, jak wielu przedsiębiorców nie podoła kontynuować swoich umów.

Prognozy na 2020 rok i… na przyszłość

Przedstawiciele Związku Polskiego Leasingu ostrzegają, że branżę leasingową czeka trudny okres. 

Andrzej Krzemiński„Dziś już wiemy, że uderzenie pandemii COVID-19 w gospodarkę będzie bardzo destrukcyjne na poziomie nastrojów społecznych i w kwestii zaufania do przyszłości. Mocno uderzy w ufność konsumencką i plany inwestycyjne przedsiębiorców. /.../ W 2020 r. oczekujemy załamania rynku leasingu porównywalnego do czasu kryzysu finansowego z roku 2008 (w 2009 r. rynek leasingu osiągnął dynamikę na poziomie -30,2%).” – Andrzej Krzemiński, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu

Zdaniem Andrzeja Krzemińskiego wychodzenie z obecnego załamania może zająć branży nawet więcej czasu niż po kryzysie finansowym z 2008 roku. Wówczas poziom finansowania osiągnięty w 2008 r. branża przekroczyła dopiero w 2013 r. - przypomnijmy jak to wyglądało:

Wpływ kryzysu finansowego z 2008 roku na wyniki branży leasingowej w latach 2009-2013

Wykres wpływu kryzysu finansowego z 2008 roku na wyniki branży leasingowej w latach 2009-2013

Źródło: Związek Polskiego Leasingu

Jak widać na wykresie, konsekwencje poprzedniego kryzysu były dotkliwe i faktycznie branży zajęło blisko 5 lat, żeby podwyższyć poprzeczkę, której poziom ustaliła sobie w 2008 roku, ale już w 2010 roku pojawiło się ożywienie i wzrosty… Oby tym razem było podobnie.

Nowsze: Leasing w I półroczu 2020 – mogło być gorzej

Aktualizowane w dniu: 4 sierpnia 2020 r.: Przy powstawaniu nieniejszego atykułu w połowie maja informowaliśmy, że powoli ustępuje koronawirusowy paraliż, którego szczyt miał miejsce w kwietniu. Nasze obserwacje potwierdziły wyniki opublikowane pod koniec lipca przez ZPL, które podsumowują pierwsze półrocze 2020 r. w branży leasingowej. Prawdziwym zaskoczeniem jest za to rynek poleasingówek i cesji – jest odwrotnie, niż wszyscy się spodziewali. Czytaj dalej: Leasing w I półroczu 2020 – mogło być gorzej

Byliśmy pomocni? Doceń i poleć nas

4.8333333333333 1 1 1 1 1 4.83 (6)
Samochód osobowy

Wyszukiwarka ofert leasingowych

1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

Ikona komentarza na forumKomentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Koronawirus i leasing - jak sobie radzić, jakie podejmować decycje itd. >

Chcesz dowiedzieć się więcej?


Wyniki finansowe na monitorze komputeraRankingi firm leasingowych

Wszystkie rankingi leasingodawców, które ukazały się na FmLeasng.pl od 2009 do 2020 roku, aktualizowane co kwartał oraz branżowe statystyki sprzedaży.


Kalkulator i arkuszJak nie przepłacić za kontynuację ubezpieczenia w leasingu?

Leasingodawcy preferują, żeby leasingobiorcy korzystali z ich oferty ubezpieczenia. Jednak warto sprawdzić i porównać warunki z konkurencyjnymi propozycjami, żeby nie przepłacić za polisę.


Kalkulator i arkuszJak korzystnie wykupić samochód z leasingu?

Osoby fizyczne prowadzące działalność lub wspólnicy w spółce cywilnej mogą wykupić przedmiot leasingu (najczęściej auto osobowe) prywatnie i dzięki temu uniknąć podatku przy jego dalszej odsprzedaży.


Tablica z napisem 4 błędy4 poważne błędy popełniane przy leasingu samochodu

Cztery najczęściej spotykane błędy to: niestaranny wybór oferty leasingowej, złe oszacowanie okresu finansowania, przecenienie lub niedocenienie swoich możliwości finansowych, nienegocjowanie kosztów ubezpieczenia w kolejnych latach.


Mężczyzna analizujący dokumenty przed komputeremMegaporadnik: Umiejętny wybór oferty leasingu

Wszystkie niezbędne rady dla zamierzających zawrzeć umowę leasingu w jednym miejscu. Zapoznanie i zastosowanie się do nich umożliwi wybór korzystnej i dobrze dobranej oferty i firmy leasingowej, a także pozwoli uniknąć kosztownych błędów.


Michał Krupiński

Autor: Michał Krupiński

Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.

Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński

Joomla SEF URLs by Artio
 

Portal FmLeasing.pl