Otrzymaj oferty bezpośrednio od wielu firm leasingowych
Przód nowego samochodu osobowego stojącego w salonie samochodowym

Wyszukiwarka Leasingu

Otrzymaj tanie i dobre oferty leasingu bezpośrednio od najlepiej ocenianych leasingodawców

Dłonie chroniące zabawkowy fioletowy samochód osobowy

Kalkulator GAP

Lepsze i tańsze Ubezpieczenie GAP. U nas kupujesz GAP fakturowy ze zniżką – sprawdź cenę

Mężczyzna w latekswoych rękawiczkach opisujący stan techniczny używanego białego samochodu

Poleasingowe

Poleasingowe samochody i sprzęt. Aukcje i sprzedaż – wszystko w jednym miejscu

Opłaty dodatkowe w leasingu

Ten artykuł powstał kilka lat temu i był czymś w rodzaju apelu do przedstawicieli firm leasingowych, aby zastanowili się nad sensem stosowania Tabeli Opłat i Prowizji w dotychczasowym kształcie. Czy czasem nie przynosi to im samym więcej szkody niż pożytku? Nadszedł czas na aktualizację niniejszej publikacji, gdyż coś się ruszyło i kolejne firmy wprowadzają zryczałtowane TOiP…

KRÓTKO: Czego dowiesz się z tego artykułu?

Kilka firm leasingowych zaproponowało ryczałtową opłatę roczną za obsługę umowy, zamiast stosowania coraz bardziej wymyślnych opłat dodatkowych. Jest to bardziej zrozumiałe rozwiązanie dla klientów, ale niepozbawione wad.

Spis treści

Jaki jest sens opłat dodatkowych?

Sens stosowania opłat zawartych w TOiP jest – przynajmniej dla nas – zrozumiały. Klient, który korzysta z dodatkowych świadczeń, obciąża finansującego dodatkową pracą (np. przygotowywanie aneksów umów, wystawianie duplikatów faktur), a nawet naraża go na straty (np. windykacja zaległości). To wszystko przelicza się na pieniądze. Trudno zatem dziwić się, że klient, który generuje dodatkowe koszty dla finansującego, jest obciążany przez niego dodatkowymi opłatami.

Jednocześnie klienci, którzy nie korzystają z dodatkowych świadczeń, nie są narażeni na żadne dodatkowe wydatki. Płacą jedynie ratę leasingu. Wyjaśnialiśmy sens opłat dodatkowych jakiś czas temu. Jest to teoretycznie lepsze rozwiązanie niż ujęcie takich kosztów dodatkowych ryczałtem w ratach leasingu. W ten sposób klienci, którzy nie dostarczają firmie leasingowej dodatkowej pracy, mają sumarycznie tańsze finansowanie.

To wszystko poszło za daleko. Klienci czują się oszukiwani

Wszystko byłoby w porządku, gdyby to wszystko nie poszło tak daleko. Trudno oprzeć się wrażeniu, że niektóre firmy leasingowe zrobiły sobie z opłat dodatkowych zawartych w TOiP doskonałe źródło dodatkowego zarobku. Czynności, za które „kasowane” są dodatkowe stawki, jest coraz więcej, a ich wysokość nierzadko jest przesadzona.

Tym samym coś, co w zamyśle miało chronić firmy leasingowe przed ponoszeniem strat, a jednocześnie pozwoliło obniżyć koszt leasingu dla klienta, zaczęło być z czasem wykorzystywane jako sposób na generowanie dodatkowych wpływów od niego.

Ciężko dziwić się klientom, którzy często czują się sfrustrowani zarówno samym faktem istnienia niektórych opłat, jak i ich wysokością. Standardowym przykładem jest tu opłata za udzielenie przez leasingodawcę informacji organom ścigania o użytkowniku przedmiotu leasingu – niektóre firmy leasingowe liczą za to nawet 100 zł netto. W takiej sytuacji leasingobiorca ma poczucie, że dostaje nie tylko mandat od policji czy straży miejskiej, ale także dodatkową karę od finansującego.

Cierpi wizerunek branży

To wszystko fatalnie wpływa na wizerunek branży leasingowej i postrzeganie samego leasingu przez przedsiębiorców. Wystarczy poczytać opinie o firmach leasingowych na naszym forum. To właśnie przedsiębiorcy zaskoczeni dodatkowymi opłatami i ich wysokością należą do najliczniejszej grupy niezadowolonych klientów. Nie licząc oczywiście nieterminowych płatników, których negatywnych opinii najczęściej nie warto brać serio.

Może warto odejść od TOiP?

Klient, który czuje się nabrany, następnym razem skorzysta z leasingu jedynie w ostateczności. Będzie wolał kupić środek trwały za gotówkę lub na kredyt. Przy okazji będzie przestrzegał przed leasingiem wszystkich swoich znajomych. Może wobec tego warto odejść od opłat, które tak bardzo zniechęcają do leasingu?

Całkiem ciekawym rozwiązaniem jest danie klientom wyboru. Mogą przykładowo wybrać tańszy leasing ze standardową Tabelą Opłat lub trochę droższy z uśrednionymi opłatami wliczonymi ryczałtowo do leasingu. Ewentualnie mogą płacić co roku zryczałtowaną opłatę manipulacyjną w zamian za to, że nie zostanie im doliczona już żadna dodatkowa kwota. Okazuje, że kilka firm leasingowych postanowiło spróbować takiego właśnie podejścia…

Zryczałtowana opłata za obsługę umowy – jak to działa?

Obecnie (marzec 2019 r.) czterech leasingodawców umożliwia zawarcie leasingu ze zryczałtowaną, roczną stawką za obsługę umowy i wszyscy stosują podobną filozofię, tzn. ryczałt w ich wydaniu jest częściowy. Bo koniecznie trzeba zaznaczyć, że nie zwalnia on ze wszystkich absolutnie opłat dodatkowych.

Korzystający, nawet jeśli wybierze ryczałt, nadal będzie obciążany kosztami, np.:

  • windykacji (monity, wezwania, wznowienie umowy po wypowiedzeniu)
  • zgody finansującego na ubezpieczenie przedmiotu przez korzystającego we własnym zakresie (tzw. ubezpieczenie zewnętrzne)
  • rejestracji pojazdu (z wyjątkiem jednej firmy, o czym dalej)
  • cesji

Natomiast koszty, których leasingobiorca dzięki ryczałtowi nie poniesie to najczęściej:

  • zmiany w harmonogramie, w tym wydłużanie i skracanie okresu leasingu
  • udzielenie przez finansującego policji lub innym służbom informacji o użytkowniku pojazdu (niesławne opłaty ze zdjęcia z fotoradarów itp.)
  • uzyskanie zgody na oddanie przedmiotu leasingu do użytkowania osobie trzeciej
  • zmiany danych w umowie i związane z tym aneksy
  • czynności w wydziale komunikacji (np.: montaż haka, odzyskanie dowodu itp.)
  • większość innych opłat związanych z ubezpieczeniami, likwidacjami szkód itp.

Którzy leasingodawcy stosują ryczałt i ile to kosztuje?

  1. Impuls-Leasing – 95 zł netto/rok
  2. Idea Getin Leasing – 145 zł netto/rok
  3. EFL – 150 zł netto/rok
  4. Alior Leasing – 195 zł netto/rok

Jak widać, stawki są dość zróżnicowane, ale nieco różne są też zakresy usług i zdarzeń, które poszczególne firmy wliczają w proponowany ryczałt. Dla przykładu Alior, który na pierwszy rzut oka wydaje się najdroższy, ujmuje w ryczałcie, w odróżnieniu od pozostałych, także koszt rejestracji pojazdu, który u innych leasingodawców zazwyczaj wynosi około 300 złotych netto, a to już zmienia postać rzeczy.

Dlatego wybierając leasing, warto zapoznać się ze szczegółami TOiP każdego z wymienionych finansujących i opcji zawartych w proponowaych ryczałtach. Oczywiście oferta każdej z tych firm dostępna jest bezpośrednio także przez naszą Wyszukiwarkę Leasingu. Szczegółowe tabele opłat jesteśmy oczywiście także w stanie udostępnić naszym użytkownikom.

Czy warto wybrać ryczałt zamiast tradycyjnej TOiP?

Pomagając naszym użytkownikom, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu, w analizie ofert i warunków OWUL, zauważamy, że bardzo pozytywnie podchodzą oni do możliwości skorzystania z oferty leasingu ze zryczałtowanymi kosztami dodatkowymi – cenią sobie to, że płacą jedną stawkę i nie muszą się martwić, że za chwilę zostaną zaskoczeni jakimś dodatkowym wydatkiem. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że ów ryczałt nie eliminuje jednak wszystkich opłat – pozostają choćby windykacyjne lub za ubezpieczenie własne/zewnętrzne.

Jednak to, co ma kluczowe znaczenie dla możliwości oceny, czy ryczałt może być bardziej opłacalny niż tradycyjna tabela opłat to sposób, w jaki obsługujemy umowę i korzystamy z przedmiotu. Są leasingobiorcy, którzy potrafią przez cały okres leasingu, czyli często nawet przez cztery, pięć, a czasem nawet więcej lat nie mieć dosłownie ani jednego zdarzenia, które wiązałoby się z koniecznością uiszczenia jakiejkolwiek dodatkowej opłaty manipulacyjnej. W ich przypadku opłacanie co roku stałej kwoty choćby niedużej nie jest korzystnym rozwiązaniem.

Po drugiej stronie są korzystający, którzy co chwila mają jakieś zdarzenia, jak nie zmiany adresów w umowie, aneksy to dodatkowo co chwila szkody komunikacyjne, które trzeba likwidować, nie wspominając o wezwaniach za przekroczenie prędkości lub inne wykroczenia. Tutaj faktycznie ryczałt będzie wybawieniem.

Więc każdy sam musi odpowiedzieć sobie na pytanie, które rozwiązanie będzie dla niego potencjalnie korzystniejsze.

4.5384615384615 1 1 1 1 1 4.54 (13)
Samochód osobowy

Wyszukiwarka ofert leasingowych

Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie

Chcesz dowiedzieć się więcej?


Kalkulator i arkuszJak nie przepłacić za kontynuację ubezpieczenia w leasingu?

Leasingodawcy preferują, żeby leasingobiorcy korzystali z ich oferty ubezpieczenia. Jednak warto sprawdzić i porównać warunki z konkurencyjnymi propozycjami, żeby nie przepłacić za polisę.


Nowy samochód osobowy w fabryceAuto Leasing

Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 22 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.


Joomla SEF URLs by Artio

FmLeasing.pl

FmLeasing.pl to istniejący od 2009 roku największy portal poświęcony leasingowi.
Ułatwiamy leasingobiorcom wybór lepszego finansowania i pomagamy minimalizować koszty związane z leasingiem oraz ubezpieczeniami.

Dowiedz się więcej

Portal FmLeasing.pl