Ważne Nie mamy dla Ciebie dobrych wiadomości. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na interpelację poselską w sprawie obniżenia limitu kosztów dla samochodów osobowych i potwierdziło najgorszy scenariusz. Od 1 stycznia 2026 r. niższy limit 100 tys. zł będzie dotyczył także umów leasingu, najmu czy dzierżawy zawartych jeszcze przed tą datą.
👉 Od 1 stycznia 2026 r. niższy limit 100 tys. zł dla spalinowych aut osobowych będzie dotyczył także umów leasingu, najmu czy dzierżawy zawartych jeszcze przed tą datą. Innymi słowy – jeśli masz umowę podpisaną w 2025 r. czy wcześniej, od stycznia i tak „wpadniesz” w nowe zasady.
Resort tłumaczy, że mieliśmy aż 4 lata vacatio legis, więc każdy mógł to przewidzieć i się przygotować. Problem w tym, że nikt zdroworozsądkowo nie przewidział takiego bubla – bo dlaczego przedsiębiorca kupujący auto wprowadzając je w środki trwałe, ma być traktowany lepiej niż ktoś, kto wybrał leasing? To ewidentna dyskryminacja form finansowania i przykład prawa pisanego na kolanie.
Dodajmy do tego polską „tradycję” uchwalania ustaw w hurtowych ilościach, częstych zmian i totalnego braku spójności. Nic dziwnego, że mało kto wiedział, że właśnie szykuje się taka mina. Stąd dzisiejsze zaskoczenie na rynku.
A co dalej? Niestety ministerstwo wprost napisało, że nie prowadzi prac nad żadnymi zmianami legislacyjnymi. Nie planuje ani zwiększenia limitu, ani odroczenia jego wejścia w życie, ani – co szczególnie istotne – przepisów przejściowych, które zrównałyby leasing z innymi formami nabycia samochodów.
Czyli wygląda na to, że od 1 stycznia 2026 r. limit 100 tys. zł uderzy we wszystkich leasingobiorców – niezależnie od tego, kiedy podpisali umowę.
📌 Jeśli chcesz poznać pełne tło zmian i szczegóły dotyczące limitów, zajrzyj do naszego głównego artykułu: Obniżenie limitu ze 150 do 100 tys. zł – leasing i zakup aut osobowych od 2026 r.

Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Koszty podatkowe leasingu samochodów osobowych
Kompleksowo omówione zasady podatkowe zaliczania w koszty uzyskania przychodu leasing oraz użytkowanie samochodów osobowych w firmach. Sprawdź, jak zaliczać w koszty raty leasingu, ubezpieczenia i wydatki eksploatacyjne oraz jak obliczyć koszty samochodu powyżej 150 tys. zł.
Zasady odliczania VAT od samochodów firmowych
Od samochodów osobowych wykorzystywanych do celów działalności i prywatnych, odliczysz połowę VAT od nabycia, leasingu i wydatków eksploatacyjnych. Cały VAT możesz odliczać tylko od pojazdów typowo „roboczych” oraz osobówek wykorzystywanych wyłącznie do celów firmowych.
Zagadnienia podatkowe dotyczące leasingu (PIT, CIT, VAT). Koszty i odliczenia. Zestawienie wszystkich poradników na FmLeasing.pl poruszających bezpośrednio i pośrednio kwestie podatkowe.
Ile powinno kosztować ubezpieczenie GAP? Gdzie można je wykupić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i czy w ogóle warto ubezpieczać samochód?
Zakończenie umowy leasingu przed czasem
Zdarzają się sytuacje kiedy leasingobiorca nie chce kontynuować umowy. Mogą to być problemy finansowe lub chęć zamiany środka trwałego na inny, np. nowszy lub lepszy. Informujemy, jakie są opcje.
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Limit kosztów dla aut spalinowych spada ze 150 do 100 tys. zł – zmiany od stycznia 2026 >

Autor: Michał Krupiński
Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje ponad 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński