Ministerstwo Skarbu Państwa może być pierwszym urzędem centralnym, który skorzysta z outsourcingu floty. MSP jest obecnie właścicielem 22 pojazdów, bardzo leciwych, z setkami tysięcy kilometrów na liczniku, a tym samym wymagających częstych napraw. Utrzymywanie mocno wyeksploatowanych samochodów jest nieekonomiczne i decyzja o wymianie samochodów wcześniej czy później zapaść musi. Ministerstwo chciałoby nabyć 17-18 nowych samochodów.
Zakup za gotówkę wiązałoby się jednak z jednorazowym wydatkiem co najmniej 850 tys. złotych. Na taki wydatek nie jest łatwo sobie pozwolić w czasie szukania oszczędności na każdym kroku. Nie trzeba do tego dodawać, że wymiana samochodów za taką kwotę, mogłaby być bardzo źle odebrana przez znaczną część opinii publicznej, dla której samochód, nawet tylko klasy średniej, to nadal synonim luksusu.
Dlatego MSP zamierza skorzystać z usług CFM (Car Fleet Management). Wynajem samochodów rozszerzony miałby być również o usługi z zakresu Full Service Leasing, takie jak wliczone w ratę ubezpieczenie, koszty przeglądów, wymiany opon, pojazdów zastępczych, itd.
Dzięki temu czynności tych nie będzie trzeba wykonywać w ramach obowiązków pracowników ministerstwa – co może przynieść wymierne oszczędności. Tak jak ma to miejsce w przedsiębiorstwach prywatnych, gdzie wynajem długoterminowy staje się coraz popularniejszy i jest sposobem na obniżenie kosztów – tym większe, im liczniejsza jest posiadana flota.
MSP planuje rozpisać przetarg możliwie jak najszybciej. Jeśli koncepcja z wykorzystaniem outsourcingu wypali i przyniesie spodziewane oszczędności, to niewątpliwie kolejne urzędy centralne mogą pójść drogą Ministerstwa Skarbu.
Data publikacji: 23.03.2010