Z początkiem lutego 2025 roku rusza program „Mój Elektryk 2.0”, który miał wspierać rozwój elektromobilności w Polsce. Jednak kontrowersyjne zmiany, takie jak wykluczenie firm leasingowych i brak wsparcia dla lekkich pojazdów dostawczych, wzbudziły sprzeciw. Organizacje branżowe wystosowały apel do rządu o przywrócenie wsparcia dla kluczowych grup i pojazdów.
Kto stoi za apelem?
9 stycznia 2025 roku przedstawiciele kilku kluczowych organizacji branżowych wystosowali apel do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Sygnatariuszami listu są m.in. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), Związek Polskiego Leasingu (ZPL), Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) oraz Ogólnopolska Federacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw (OFMSP). Swoje podpisy złożyli także przedstawiciele Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych (SKFS), Krajowej Izby Targowej (KIT) i Łódzkiej Federacji Kupieckiej (ŁFK).
Co skłoniło branżę do działania?
Powodem apelu jest planowane uruchomienie programu „Mój Elektryk 2.0”, które ma nastąpić już w lutym 2025 roku. Nowa edycja programu wprowadza kontrowersyjne zmiany, takie jak wykluczenie przedsiębiorstw niebędących osobami fizycznymi oraz brak wsparcia dla pojazdów kategorii N1 (lekkich dostawczych do 3,5 tony). Sygnatariusze uważają, że takie decyzje mogą znacząco osłabić rozwój elektromobilności w Polsce.
Dlaczego to takie ważne?
Branża leasingowa i wynajmu długoterminowego była dotąd jednym z głównych motorów rozwoju elektromobilności. W 2024 roku przedsiębiorcy odpowiadali za 87% rejestracji nowych samochodów elektrycznych, z czego aż 74% trafiło do firm leasingowych i wynajmu długoterminowego. Wykluczenie tej grupy z programu oraz brak wsparcia dla lekkich pojazdów dostawczych mogą nie tylko zmniejszyć tempo rozwoju elektromobilności, ale też sprawić, że przyznane środki publiczne zostaną niewykorzystane.
Co dalej?
Autorzy apelu wzywają rząd do ponownego przemyślenia zmian w programie. Postulują przywrócenie wsparcia dla wszystkich przedsiębiorstw oraz rozszerzenie dotacji na pojazdy kategorii N1. Jednocześnie apelują o rozmowy na poziomie europejskim, które pozwoliłyby na wykorzystanie funduszy KPO przez osoby prawne. Branża deklaruje także gotowość do współpracy przy tworzeniu rozwiązań, które pomogą w realizacji wspólnych celów: rozwoju elektromobilności i ochrony środowiska.
Pełną treść apelu możesz pobrać ze strony ZPL (plik PDF): tutaj…
- Kolejne zdarzenia dotyczące NaszEauto: Leasing samochodów elektrycznych
- 30.01.2025: Leasing samochodów elektrycznych w programie NaszEauto – wszystko, co musisz wiedzieć
- 14.01.2025: Mój Elektryk 2.0 bez firm leasingowych i aut dostawczych – kolejny apel o pilne zmiany
- 31.12.2024: Mój Elektryk 2.0 od lutego 2025, ale co z leasingiem?
- 29.11.2024: „Mój Elektryk 2.0” bez firm? To nie zadziała!
- 20.11.2024: Wynajem i leasing z Mój Elektryk 2.0 od 2025 r.

Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Pierwszy leasing - poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?
Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 22 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.
Megaporadnik: Umiejętny wybór oferty leasingu
Wszystkie niezbędne rady dla zamierzających zawrzeć umowę leasingu w jednym miejscu. Zapoznanie i zastosowanie się do nich umożliwi wybór korzystnej i dobrze dobranej oferty i firmy leasingowej, a także pozwoli uniknąć kosztownych błędów.
Ile powinno kosztować ubezpieczenie GAP? Gdzie można je wykupić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i czy w ogóle warto ubezpieczać samochód?
Ubezpieczenie GAP jest kluczowe przy leasingu z dużą wartością końcową
Dowiedz się, dlaczego nie mając ubezpieczenia GAP, możesz być zmuszony dopłacić do wynajmu długoterminowego lub leasingu z wysokim wykupem w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu. Wszystko za sprawą dużego wykupu…
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Apel do rządu: program „Mój Elektryk 2.0” wymaga korekt >

Autor: Jarosław Król
Jestem autorem tego artykułu. Publikuję na FmLeasing.pl od stycznia 2010 roku oraz jestem odpowiedzialny za wprowadzanie rozwiązań ułatiwających naszym użytkownikom korzystanie z serwisu.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Jarosław Król