Już w lutym 2025 roku ruszy nowa edycja programu „Mój Elektryk 2.0”, mającego wspierać rozwój elektromobilności w Polsce. Z budżetem wynoszącym ponad 1,6 mld złotych, program zakłada dofinansowanie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego samochodów elektrycznych. Maksymalna kwota dopłaty wyniesie 40 tys. zł, jednak zasady i ograniczenia nowej odsłony budzą kontrowersje także dotyczące możliwości korzystania z leasingu.
Ograniczony popyt i niewykorzystany potencjał
„Mój Elektryk 2.0” adresowany jest wyłącznie do osób fizycznych oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Z programu wykluczono większe firmy, co spotkało się z ostrą krytyką branży motoryzacyjnej. Jak podkreśla Związek Dealerów Samochodów (ZDS), wykluczenie największych nabywców nowych pojazdów w Polsce jest działaniem na szkodę całego rynku elektromobilności. „Brak wsparcia dla firm to zaprzeczenie idei programu” – dodaje ZDS.
Eksperci obawiają się, że wyłączenie firm z dopłat spowoduje trudności w pełnym wykorzystaniu środków przeznaczonych na program. Ograniczony popyt wśród osób fizycznych może nie wystarczyć, aby zrealizować wszystkie założenia budżetowe.
Co z leasingiem w nowym programie i z rozliczeniem poprzedniego?
To nie koniec kontrowersji... Jeszcze większe dotyczą realizacji programu „Mój Elektryk 2.0” w kontekście leasingu i wynajmu długoterminowego. Nie wiadomo także, co stanie się z wnioskami o dofinansowanie, które zostały złożone w drugiej połowie 2024 roku.
W związku z ogłoszonym programem "Mój elektryk 2.0", Związek Polskiego Leasingu i Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów zwróciły się do Pauliny Hennig-Kloskiej, ministry klimatu i środowiska oraz Doroty Zawadzkiej–Stępniak, prezeski Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z prośbą o wyjaśnienie kilku kwestii, m.in. dotyczących roli firm leasingowych w nowym programie oraz statusu wniosków złożonych w drugiej połowie 2024 r., które nie zostały jeszcze rozpatrzone.
Oto wątpliwości, które ZPL i PZWLiP chciałyby wyjaśnić:
- Czy nowy program „Mój Elektryk 2.0” uruchamiany od 1 lutego 2025 roku uwzględnia tzw. ścieżkę leasingową w formie, w jakiej firmy leasingowe i wynajmu uczestniczyły w dotychczasowym programie? Jakie będzie ich zadanie w sytuacji wyeliminowania banku operatora z procesu?
- Po zawieszeniu naboru w poprzednim programie „Mój Elektryk 1.0” w ścieżce leasingowej w dniu 23 sierpnia 2024 r. i poinformowaniu uczestników programu 27 sierpnia, przedstawiciele NFOŚiGW zapowiedzieli, że wnioski złożone przez klientów do firm leasingowych w drugiej połowie 2024 r., które nie zostały przyjęte przez BOŚ SA z powodu braku środków, będą rozpatrywane po wznowieniu ścieżki leasingowej. Priorytetowo miały być traktowane wnioski złożone do 31 sierpnia 2024 r.
- Czy wnioski złożone przez osoby fizyczne w drugiej połowie 2024 roku w firmach leasingowych zostaną uwzględnione w nowym programie? Jeśli tak, to w jaki sposób, biorąc pod uwagę brak operatora bankowego?
- Jaki jest status wniosków składanych przez przedsiębiorców innych niż osoby fizyczne w drugiej połowie 2024 roku? Czy będą one rozpatrywane zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami? Jeśli tak, to w jakim trybie?
- Czy istnieje możliwość przesunięcia niewykorzystanych dotychczas środków na ścieżkę leasingową w ramach obecnego programu?
To nie tak powinno wyglądać na miesiąc przed startem programu
Program „Mój Elektryk 2.0” mógłby być krokiem w stronę wspierania elektromobilności, ale jego ograniczenia dotyczące osób prawnych mogą utrudnić osiągnięcie zakładanych celów. Niedopuszczalne są także wątpliwości związane z wykorzystaniem leasingu i wynajmu długoterminowego – zarówno w nowym programie, jak i z rozliczeniem starego.
Pozostaje mieć nadzieję, że postulaty branży i przedsiębiorców zostaną uwzględnione na jakimś etapie. Jednak trudno zaakceptować, że do ostatniej chwili pozostaje tak wiele wątpliwości, tym bardziej że negatywne efekty zawirowań już są widoczne. W listopadzie 2024 roku liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych spadła o ponad 37% w porównaniu do roku ubiegłego. Zawieszenie poprzedniej edycji programu „Mój Elektryk” dla osób prawnych oraz ścieżki leasingowej miało istotny wpływ na ten spadek.
- Kolejne zdarzenia dotyczące Mój Elektryk 2.0: Leasing samochodów elektrycznych
- 14.01.2025: Mój Elektryk 2.0 bez firm leasingowych i aut dostawczych – kolejny apel o pilne zmiany
- 31.12.2024: Mój Elektryk 2.0 od lutego 2025, ale co z leasingiem?
- 29.11.2024: „Mój Elektryk 2.0” bez firm? To nie zadziała!
- 20.11.2024: Wynajem i leasing z Mój Elektryk 2.0 od 2025 r.
Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Pierwszy leasing - poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?
Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 22 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.
Megaporadnik: Umiejętny wybór oferty leasingu
Wszystkie niezbędne rady dla zamierzających zawrzeć umowę leasingu w jednym miejscu. Zapoznanie i zastosowanie się do nich umożliwi wybór korzystnej i dobrze dobranej oferty i firmy leasingowej, a także pozwoli uniknąć kosztownych błędów.
Ile powinno kosztować ubezpieczenie GAP? Gdzie można je wykupić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i czy w ogóle warto ubezpieczać samochód?
Ubezpieczenie GAP jest kluczowe przy leasingu z dużą wartością końcową
Dowiedz się, dlaczego nie mając ubezpieczenia GAP, możesz być zmuszony dopłacić do wynajmu długoterminowego lub leasingu z wysokim wykupem w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu. Wszystko za sprawą dużego wykupu…
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Czy leasing przetrwa w nowej edycji programu Mój Elektryk 2.0? >
Autor: Jarosław Król
Jestem autorem tego artykułu. Publikuję na FmLeasing.pl od stycznia 2010 roku oraz jestem odpowiedzialny za wprowadzanie rozwiązań ułatiwających naszym użytkownikom korzystanie z serwisu.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Jarosław Król