Zapoznaliśmy się pobieżnie z "Planem Rozwoju i Konsolidacji Finansów 2010-2011", zwanym już "Planem Tuska".
Przewiduje on ograniczenie możliwości odliczeń VAT zawartego w cenie zakupu, także ratach leasingu samochodów z "kratką" do 60% (limit 6000 złotych), a także likwidację możliwości odliczania VAT od paliw do tych samochodów.
Ma to być zrównanie w prawach do odliczania VAT samochodów osobowych z ich odpowiednikami posiadającymi homologację ciężarową.
Oznacza to tym samym, że "Plan Tuska" pozbawia złudzeń co do możliwości wprowadzenia pełnych odliczeń VAT od zakupu i leasingu, a także zakupu paliw do wszystkich samochodów służbowych - również osobowych.
Za rozwiązaniem takim od wielu lat opowiadają się środowiska i organizacje związane z motoryzacją i branżami jej pochodnymi, także leasingową.
Premier Donald Tusk zapowiedział, że nie jest od tego żeby ulegać różnym lobby - wygląda na to, że dotyczy to również możliwości odliczeń VAT od samochodów firmowych...
Fragment "Planu Tuska" dotyczący odliczeń VAT:
3.3.2 Ograniczenie odliczeń podatku VAT przy nabyciu samochodów z tzw. kratką oraz paliwa do tych samochodów
Cel:
Ograniczenie narastania ujemnego dla budżetu państwa skutku (wzrostu odliczeń podatku naliczonego) wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-414/07
Magoora sp. z o. o.
Narzędzia
Wprowadzenie ograniczenia odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów z tzw. kratką do 60% kwoty z faktury, nie więcej niż 6 tys. zł i całkowitego zakazu odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu paliwa do napędu tych samochodów. W celu ograniczenia prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu samochodów z tzw. kratką, strona polska wystąpiła do Komisji Europejskiej o zastosowanie derogacji w stosowaniu wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-414/07 Magoora sp. z o. o. W celu ograniczenia prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu tych samochodów podjęto działanie w trybie uzgodnień z Komisją Europejską, które zostało zaaprobowane 30 września 2009 r. Ograniczenia odliczeń w obu przypadkach będą wymagały zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług.
Adresaci:
Podatnicy VAT nabywający samochody z tzw. kratką.
Skutki:
Uniknięcie narastania ujemnych skutków dla budżetu państwa (wzrostu odliczeń podatku naliczonego przy zakupie samochodów z „kratką” i paliw do napędu tych samochodów) w szacunkowej wysokości (mln zł, w cenach z 2009 r.):
2010 - 588
2011 - 1 727
2012 - 1 965
Organ odpowiedzialny:
Minister Finansów
Data publikacji: 29.01.2010