Dla rentowności branży car fleet management (CFM) kluczowa jest ekonomia skali. Tymczasem rynek wynajmu długoterminowego i zarządzania flotą jest w Polsce dość mocno rozdrobniony. Dlatego od dłuższego już czasu spodziewane są, a wręcz wydają się być nieuniknione fuzje i przejęcia firm z tego sektora.
Początkiem konsolidacji rynku CFM miał być przełom roku 2008 i 2009. Tymczasem prognozy te pokrzyżował szalejący kryzys finansowy, niesprzyjający podejmowaniu poważnych planów inwestycyjnych.
Jednak w miarę stabilizowania się sytuacji gospodarczej powracają spekulacje na temat przyszłości branży. Jeszcze w tym roku można spodziewać się, że kilka spółek CFM zmieni swoich właścicieli.
Kilkanaście tygodni temu mowa była o spółce Daimler Fleet Management, którą na sprzedaż miał wystawić przeżywający kłopoty, jak wiele koncernów motoryzacyjnych, Mercedes. Doszły do tego jeszcze głosy o, delikatnie mówiąc, błędach związanych z zarządzaniem spółką. Niemniej dziennik „Rzeczpospolita” informuje, że podmioty zainteresowane kupnem Daimler FM zbadały już kondycję firmy i są w stanie zaoferować pomiędzy 30 a 50 mln złotych.
„Rzeczpospolita” informuje również – powołując się na nieoficjalne źródła – że na sprzedaż wystawione zostały Armada Fleet Management oraz Express, a dołączyć do nich może również Orbis Travel. Niewiadomo jednak na ile jest to realna próba sprzedaży, a na ile jedynie badanie rynku.
Trzeba również mieć na uwadze, że wycena spółek CFM jest bardzo wrażliwa na sytuację gospodarczą - choćby z uwagi na konieczność oszacowania wartości rezydualnej posiadanej floty - a ta nadal nie jest łatwa do przewidzenia.
To między innymi z tych powodów General Motors już od kilku miesięcy próbuje bezskutecznie znaleźć chętnego na spółki, z należącej do koncernu, grupy Masterlease. Jednakże Futura Leasing, czyli spółka zajmująca się w grupie leasingiem („od zarządzania” flotą jest Prime Car Management) wydaje się być bliska zmiany właściciela. Niedawno UOKiK wydał zgodę na jej przejęcie przez fundusz Abris, do którego należy, rozpoczynający właśnie działalność, FM Bank. Strony utrzymują jednak, że transakcja nie została jeszcze sfinalizowana i nie podają żadnych szczegółów.
Wygląda na to, że jeszcze w 2010 roku, nastąpić mogą przetasowania, głównie w branży car fleet management, ale również wśród spółek stricte leasingowych. Obok wymienionych tu firm, kandydatami do zmiany właściciela mogą być również DnB Nord Leasing, Handlowy Leasing oraz IKB Leasing.
Na razie tylko Europejski Fundusz Leasingowy przyznaje oficjalnie, że przymierza się do przejęć zarówno wśród firm leasingowych jak i CFM.
Data publikacji: 08.03.2010