Otrzymaj oferty bezpośrednio od wielu firm leasingowych
Przód nowego samochodu osobowego stojącego w salonie samochodowym

Wyszukiwarka Leasingu

Otrzymaj tanie i dobre oferty leasingu bezpośrednio od najlepiej ocenianych leasingodawców

Dłonie chroniące zabawkowy fioletowy samochód osobowy

Kalkulator GAP

Lepsze i tańsze Ubezpieczenie GAP. U nas kupujesz GAP fakturowy ze zniżką – sprawdź cenę

Mężczyzna w latekswoych rękawiczkach opisujący stan techniczny używanego białego samochodu

Poleasingowe

Poleasingowe samochody i sprzęt. Aukcje i sprzedaż – wszystko w jednym miejscu

Publikacja dotycząca leasingu

W miniony poniedziałek odbyła się konferencja Związku Polskiego Leasingu, podsumowująca 2010 rok w branży leasingowej. Najistotniejsza wiadomość jest taka, że branża urosła… i to urosła znacznie! W porównaniu z 2009 rokiem sfinansowano aż o 18,7% więcej aktywów. Oczywiście nadal silne wzrosty wynikają z efektu odbijania się od dna, które miało miejsce na początku 2009 roku, ale efekt ten zaczyna już słabnąć. Ogólna kwota finansowania, tj. 27,3 mld złotych nie wygląda jeszcze może tak jak w latach 2007 i 2008 kiedy finansowano po blisko 33 mld, ale jest już nie najgorzej…

Kratki motorem wzrostów
Nie można oczywiście zapominać, że znaczny udział w wynikach firm leasingowych miały samochody z kratką. Sztuczny popyt, który wywołała zapowiadana likwidacja możliwości odliczania pełnej kwoty od zakupu i leasingu takich pojazdów wywołała istny „run” na salony samochodowe. W całym 2010 roku zarejestrowano prawie 100 tysięcy takich samochodów (1/3 rynku nowych samochodów osobowych) z czego w samym listopadzie i grudniu prawie 35 tysięcy. Wiele z tych pojazdów było „branych w leasing”. Dlatego nie można się dziwić, że wzrost w segmencie leasingu samochodów dostawczych, w którym uwzględniane są też „kratki” wyniósł w 2010 roku aż 106,5%, dając kwotę prawie 5,5 mld zł! To przeszło 20% obrotów całej branży w minionym roku!

Na szczęście nie tylko kratki
Na szczęście nie tylko leasing samochodów z kratką miał wpływ na przyzwoite wyniki. W odróżnieniu od 2009 roku już prawie żaden segment nie „świeci na czerwono” – może z wyjątkiem nieruchomości o czym za chwilę.

Bardzo dobrze wygląda leasing samochodów typowo ciężarowych – zwłaszcza ciągników siodłowych (+53,09%, 2,15 mld), trochę słabiej - ale nadal mocno w górę - naczep (+26,31%, 0,9 mld) oraz samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5T (+17,06%, 1,3 mld). Rosnący leasing samochodów ciężarowych pokazuje, że lepiej dzieje się w gospodarce, a przypomnijmy, że to właśnie branża transportowa pierwsza stała się ofiarą kryzysu.
Nawet leasing autobusów, który sięgnął prawdziwego dna rok temu, odbił się wreszcie wzrostem o ponad 37%.

Maszyny i urządzenia też rosną
Odbił się też leasing maszyn i urządzeń, który jeszcze do niedawna wyglądał koszmarnie. Wzrost 11,6% i kwota finansowania 8,5 mld daje nadzieję, że polskie firmy zaczynają znowu inwestować w swoje moce produkcyjne.

Nie można jednak zapominać, że tak dobre wyniki firm leasingowych w tym segmencie to nie tylko zasługa leasingu, ale także pożyczki.

Pożyczki
Pożyczka to nowy produkt oferowany przez niektóre firmy leasingowe, który jest odpowiedzią na „dyskryminację” leasingu jako narzędzia umożliwiającego finansowanie inwestycji z udziałem funduszy unijnych. Swoją konstrukcją przypomina bardziej kredyt bankowy.
Część firm leasingowych bardzo dobrze „poczuła się w nowym produkcie”, a za ich przykładem podążać będą zapewne kolejne. Dlatego udział pożyczki w ogóle sfinansowanych aktywów przez firmy leasingowe wyniósł w 2010 roku już 8,4%, a w przypadku maszyn i urządzeń aż 22%!

Pożyczka najczęściej wykorzystywana jest przez rolników, czyli jednych z głównych beneficjentów programów unijnych – 60% aktywów sfinansowanych przez pożyczkę to właśnie maszyny rolnicze.

Nieruchomości znowu w dół, ale…
Tradycyjnie już jak od wielu miesięcy spadki notuje leasing nieruchomości, który zaczyna mieć już marginalny wpływ na wyniki całej branży.
Jest jednak też i pozytywny sygnał – pomimo spadku wartości ogółu transakcji leasingu nieruchomości rośnie ich liczba! Oznacza to, że maleje przeciętna wartość pojedynczej umowy leasingu. W 2010 roku wyniosła już tylko 5,5 mln, gdzie jeszcze niedawno było to kilkanaście milionów złotych. Może to być dobry prognostyk na przyszłość, gdzie leasing nieruchomości trafi „pod strzechy” i nie będzie już tylko dostępny dla koncernów finansujących biurowce czy hotele, ale także produkt dostępny dla firm o średniej wielkości.
Segment leasingu nieruchomości jest jednak nadal pod kreską ze spadkiem 23%, zamykając się kwotą 1,6 mld zł, z czego 11% sfinansowanych było pożyczką.

Leasing ogółem
/pojazdy, maszyny i urządzenia, IT, pozostałe środki transportu, inne ruchomości, nieruchomości, ogółem/

Leasing pojazdów
/osobowe, ciężarowe, ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, autobusy, inne pojazdy/

Leasing maszyn i urządzeń
/sprzęt budowlany, maszyny rolnicze, poligraficzne, do prod. tworzyw sztucznych i obróbki metalu, przemysłu spożywczego, sprzęt medyczny, gastronomiczny, wózki widłowe, inne maszyny i urządzenia/


Leasing pozostałych środków trwałych
/sprzęt IT, pozostałe środki transportu, inne ruchomości/


Leasing nieruchomości
/budynki przemysłowe, obiekty handlowe i usługowe, obiekty biurowe, hotele i obiekty rekreacyjne, inne/

/W piątek - plany i prognozy dla branży leasingowej na 2011 rok.../

POLECAMY RÓWNIEŻ
> Ranking firm leasingowych w 2010 roku

Data publikacji: 02.02.2010

Joomla SEF URLs by Artio

FmLeasing.pl

FmLeasing.pl to istniejący od 2009 roku największy portal poświęcony leasingowi.
Ułatwiamy leasingobiorcom wybór lepszego finansowania i pomagamy minimalizować koszty związane z leasingiem oraz ubezpieczeniami.

Dowiedz się więcej

Portal FmLeasing.pl