Rzadko poruszamy temat leasingu walutowego bądź denominowanego, bo zainteresowanie nim stało się marginalne. Tym razem zrobimy wyjątek, żeby pokazać ile obecnie – czyli przy rekordowo niskich stopach procentowych w Polsce – wynosi różnica w koszcie leasingu złotowego i walutowego.
Warunki wyjściowe
Obecnie (lato 2015 r.) stopy procentowe oraz Wibor 1M/3M, w oparciu, o który ustalany jest koszt leasingu w złotych polskich znajduje się na rekordowo niskim poziomie. Wibor 1M wynosi 1,66 proc., natomiast 3M 1,72 proc.
W tym samym czasie podstawowa stopa procentowa ustalona przez Europejski Bank Centralny (EBC) jest na jeszcze niższym poziomie i wynosi 0,05 proc. Natomiast Euribor 1M/3M znajduje się obecnie nawet na ujemnym poziomie – 1M = -0,069 proc., 3M = -0,018 proc.
Porównanie kosztu leasingu w złotych i w euro
Porównajmy zatem, jakie warunki leasingu w złotych polskich i walutowego w euro oferowała jedna z czołowych polskich firm leasingowych w mijającym tygodniu, przy zachowaniu tej samej marży.
Leasing w PLN
Leasing w EUR (1 EUR = 3,9678 PLN)
W powyższych ofertach rzeczywiste oprocentowanie roczne wynosi dla złotych polskich 4,656%, a dla leasingu w EUR 3,390%. Różnica wynosi zatem zaledwie 1,266 pkt. procentowego. W przypadku innych leasingodawców różnice wynoszą jeszcze mniej, nawet poniżej 1 pkt. proc.
Czy warto korzystać z leasingu walutowego?
Przy tak niskich stopach procentowych w Polsce, korzystanie z leasingu walutowego jest w zasadzie pozbawione sensu. Różnica w oprocentowaniu jest niewielka, natomiast ryzyko związane z wahaniami kursu PLN do EUR pozostaje. Oczywiście ryzyko to nie dotyczy przedsiębiorców, którzy zarabiają w europejskiej walucie, np.: eksporterów.
Chcesz wiedzieć więcej? To powinno Cię zainteresować: Leasing w walutach obcych czy w złotych?