Pogoda w tym roku dotkliwie doświadcza Polaków. Najpierw kilka tygodni mroźnej i wyjątkowo śnieżnej zimy, teraz powódź porównywalna rozmiarami do tej z 1997 roku. Wielka woda dała się we znaki południowej części kraju paraliżując również działalność wielu przedsiębiorstw – od największych zakładów produkcyjnych, poprzez turystykę, handel, na najdrobniejszych przedsiębiorstwach usługowych czy sklepikach osiedlowych kończąc.
Pod wodą znalazło się również wiele przedmiotów leasingu. Samochody, inne środki transportu, wyposażenie czy maszyny i urządzenia rzadko kiedy udaje się naprawić po całkowitym zalaniu.
Paradoksalnie jednak powódź może zwiększyć dynamikę branży leasingowej, która od czasu kryzysu finansowego jest w dołku i dopiero w marcu przerwała wielomiesięczny trend spadkowy.
Przede wszystkim przedmioty leasingu są obligatoryjne ubezpieczone, również od skutków powodzi. W każdym przypadku gdzie ubezpieczyciel stwierdzi szkodę całkowitą przedmiotu leasingu, przedsiębiorca będzie mógł, bez nadszarpnięcia swojego budżetu, wyleasingować kolejny środek trwały.
Takie nowo zawierane umowy wpłyną dodatnio na wyniki leasingu, ponieważ Związek Polskiego Leasingu „mierzy” branżę nie pod względem ogółu leasingowanych przedmiotów leasingu, a pod względem nowych zawieranych umów przez firmy leasingowe w danym okresie czasu.
Pamiętać bowiem trzeba, że często pojazdy czy też urządzenia, które pochłonęła powódź są być albo nie być wielu firm i zakładów. Nie będą więc oni mieli innego wyjścia jak odnowić swój park maszyn czy flotę pojazdów – często finansując zakupy również poprzez leasing.
Innym aspektem są straty w infrastrukturze. Uszkodzone i zniszczone drogi, mosty, linie kolejowe, energetyczne, budynki przemysłowe, czy wreszcie prywatne domy i mieszkania powodują konieczność ich odbudowy i remontu.
Skutkuje to zwiększonym wysiłkiem inwestycyjnym i zapotrzebowaniem na usługi remontowo-budowlane.
Wiele firm, które będą chciały wziąć udział w odbudowie dotkniętych powodzią obszarów zmuszone będą zapewnić sobie narzędzia pracy – z pewnością wiele z nich sięgać będzie po leasing aby sfinansować zakup maszyn drogowych, budowlanych i innych.
Obecnie południowa część kraju jest sparaliżowana pod względem gospodarczym – firmy leasingowe odczuwają to choćby z powodu praktycznie zerowych zapytań o leasing z Małopolski, Śląska i innych terenów, które stanęły pod wodą. Z pewnością odbije się to negatywnie na wynikach sprzedaży usług leasingowych w drugim kwartale tego roku. Jednak kolejne miesiące, z powodów opisanych powyżej, mogą dać nawet wyższe wyniki branży leasingowej niż do tej pory spodziewane.
Data publikacji: 21.05.2010