Co roku o tej porze odpowiadamy na to samo pytanie: „Przyspieszać leasing jeszcze w tym roku, czy spokojnie poczekać do nowego?”. W 2025 odpowiedź jest wyjątkowo ważna, bo od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy, niższy limit podatkowy dla samochodów osobowych. I to on układa nam decyzję na najbliższe tygodnie. Kiedy warto się spieszyć (czynsz inicjalny i stary limit 150 tys. zł), a kiedy można poczekać na nowe zasady z limitem 100 tys. zł.
Co się zmienia od 2026?
W skrócie: dla zdecydowanej większości aut spalinowych limit zaliczania w koszty spada do 100 tys. zł. Limit 150 tys. zł zostaje tylko dla aut z emisją do 50 g CO₂/km (w praktyce hybrydy plug-in, PHEV), a 225 tys. zł nadal dla elektryków i wodorowych. To przesunięcie dotyczy zarówno amortyzacji (gdy auto jest środkiem trwałym), jak i rozliczania części kapitałowej rat w leasingu operacyjnym, w tym wynajmie długoterminowym.
Tu pojawia się problem numer dwa: stanowisko Ministerstwa Finansów. Resort potwierdził, że nowy, niższy limit obejmie również trwające po 1 stycznia 2026 r. umowy leasingu operacyjnego, najmu i dzierżawy, nawet jeśli zostały zawarte jeszcze w 2025 roku. Innymi słowy – brak jest przepisu przejściowego dla leasingu operacyjnego. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tu: Od 2026 r. limit 100 tys. zł obejmie wszystkie auta w leasingu – także dotychczasowe umowy
Co możesz jeszcze ugrać w 2025?
Po pierwsze, wszystkie opłaty poniesione do 31 grudnia 2025 r. rozliczasz jeszcze na starych zasadach (limit 150 tys. zł). To dotyczy np. czynszu inicjalnego i rat, które faktycznie opłacisz w 2025 r. Jeżeli więc zawrzesz umowę teraz i uregulujesz wysoki czynsz w tym roku – ta część wejdzie w koszty „po staremu”.
Po drugie, leasing finansowy pozostaje alternatywą: auto trafia do Twoich środków trwałych, a w takim przypadku działają przepisy przejściowe – kontynuujesz amortyzację na starym limicie (150 tys. zł) w kolejnych latach. Uwaga: w finansowym kosztem są amortyzacja i odsetki, a nie czynsz i raty jak w operacyjnym – dla wielu firm to mniej optymalne rozwiązanie, ale zapewnia pewność co do limitu.
Spór o brak przepisów przejściowych: czy jest szansa, że to upadnie?
Prawdopodobnie temat nie jest jeszcze zamknięty. Zapowiedziane przez MF podejście może zostać zaskarżone do sądów administracyjnych. Argumenty, które – bardzo możliwe – pojawią się w sporach (i które wielu podatników już podnosi w dyskusjach branżowych), to m.in.:
- Naruszenie art. 32 Konstytucji – równość wobec prawa (odmienne traktowanie podatników rozliczających koszt samochodu w różnej formie – środek trwały vs leasing operacyjny – bez racjonalnego uzasadnienia).
- Brak ochrony praw nabytych – umowy zawarte prawidłowo do końca 2025 r. nagle stają się objęte niższym limitem.
- Element dyskryminacyjny – forma finansowania (leasing vs zakup) nie powinna decydować o retroaktywnym pogorszeniu sytuacji.
- Brak przepisu przejściowego dla leasingu i wynajmu wygląda jak oczywiste niedopatrzenie; „wyciąganie” z tego ogólnej zasady przez organy może być wadliwe.
- Historyczna niespójność legislacyjna – gdy w 2019 r. wprowadzano limity 150/225 tys. zł, umowy zawarte do końca 2018 r. pozostały na starych zasadach (były przepisy przejściowe).
Czy sądy zmienią linię fiskusa? Jest na to szansa. A może szybciej – rząd doprecyzuje ustawę nowelizacją i przywróci ochronę dla umów zawartych do końca 2025 r.? Idealnie byłoby, żeby stało się to jeszcze w tym roku. Na razie jednak pozostaje niepewność.
Co to oznacza dla decyzji „przyspieszać czy czekać”?
Scenariusz 1: Auto spalinowe powyżej 100 tys. zł
Jeśli planujesz wziąć w leasing samochód spalinowy za, powiedzmy, 150 tys. zł, to:
- W 2025 r. możesz wrzucić w koszty czynsz inicjalny (i inne opłaty faktycznie poniesione w tym roku) na limicie 150 tys. zł.
- Od 1.01.2026 r. kolejne opłaty z tej umowy (część kapitałowa rat) wejdą w nowy limit 100 tys. zł – chyba że dojdzie do nowelizacji/przełomu w sądach.
 Wniosek: warto rozważyć przyspieszenie – zyskujesz przynajmniej tarczę podatkową z czynszu inicjalnego „po staremu”, a być może prawo się jeszcze ucywilizuje.
Scenariusz 2: Hybryda plug-in (emisja do 50 g CO₂/km)
Tu nie musisz się spieszyć: limit 150 tys. zł zostaje na 2026 r. i dalej. Uważaj jedynie na dostępność PHEV-ów – zapewne zwiększy się popyt, a to może oznaczać chwilowy problem z dostępnością niektórych modeli i terminy odbioru mogą się wydłużyć. Ale podatkowo – spokojnie. Przy okazji, przygotowaliśmy listę PHEV z emisją ≤ 50 g/km.
Scenariusz 3: Auto do 100 tys. zł
Brak presji czasowej. Niezależnie od formy finansowania, mieścisz się w nowym limicie.
Scenariusz 4: Rozważasz leasing finansowy
Jeśli priorytetem jest pewność kontynuowania limitu 150 tys. zł w kolejnych latach – leasing finansowy (albo zakup i amortyzacja) zabezpiecza Cię przepisami przejściowymi. Pamiętaj tylko, że struktura kosztu jest inna niż w operacyjnym i wpływa na cashflow oraz VAT.
Przykład
- Auto spalinowe: 150 000 zł.
- Zawierasz leasing w listopadzie 2025, wpłacasz czynsz inicjalny 45%, czyli 67 500 zł jeszcze w 2025 r.
- Ten czynsz oraz ewentualną ratę za grudzień rozliczasz w kosztach wg starego limitu 150 tys. zł
- Raty od 2026 r. będą już podpadać pod limit 100 tys. zł (na dziś takie jest stanowisko fiskusa).
 Efekt: nawet jeśli później nie dojdzie do nowelizacji, zaliczasz w koszty więcej już teraz; jeśli dojdzie do nowelizacji lub wygranych sporów, tym bardziej się opłaciło.
Podsumowanie – co robić?
- Auto do 100 tys. zł – nie musisz się spieszyć.
- PHEV ≤ 50 g CO₂/km – nie musisz się spieszyć (limit 150 tys. zł zostaje), ale warto sprawdzić dostępność.
- Spalinowe powyżej 100 tys. zł – rozważ leasing jeszcze w 2025 r., żeby czynsz inicjalny wrzucić w koszty na starych zasadach (150 tys. zł). Przy ewentualnej nowelizacji/wygranej w sądach zyskasz dodatkowo.
- Po nowym roku trzeba będzie pogodzić się z limitem 100 tys. zł albo szukać PHEV/EV (150 tys./225 tys. zł).
Większy ruch pod koniec roku = wyższe marże
Jednak nie samą zmianą limitów żyje branża. Koniec roku to tradycyjnie gorący okres w leasingu. W ostatnim kwartale liczba nowych umów potrafi wzrosnąć nawet o 20% w porównaniu z wcześniejszymi miesiącami, a listopad i grudzień biją rekordy pod względem obrotów.
Skąd ten boom? Wielu przedsiębiorców chce jeszcze przed końcem roku obniżyć podatek dochodowy, a leasing operacyjny daje taką możliwość – wpłacając np. 45% wartości auta, można zaliczyć cały ten wydatek w koszty.
Tyle że duży popyt oznacza często wyższe marże. Nie zawsze, ale warto zachować czujność i porównać kilka ofert – różnice w cenie potrafią być naprawdę spore.
Leasing używanych pojazdów od 2025 roku
Jeśli planujesz leasing auta z drugiej ręki, weź pod uwagę, że wraz z początkiem nowego roku jego „wiek” w oczach leasingodawcy rośnie. Większość firm przyjmuje zasadę, że suma wieku pojazdu i okresu trwania umowy nie może przekroczyć 8 lat. W praktyce oznacza to, że samochód z 2022 roku, który jeszcze w tym roku możesz sfinansować na 5 lat, w 2026 roku będzie dostępny już tylko na 4 lata.
Niektórzy leasingodawcy podchodzą do tematu bardziej elastycznie – dopuszczają nawet 10-letni łączny okres (wiek auta + czas leasingu), ale nie jest to standard. Dlatego jeśli rozważasz leasing starszego auta, lepiej nie odkładaj decyzji.
 Więcej o zasadach finansowania używanych znajdziesz tu: Leasing samochodów używanych – wszystko na ten temat
Ubezpieczenie GAP przed końcem roku – przyspieszają spadki wartości aut
Jeśli rozważasz wykupienie ubezpieczenia GAP, które chroni przed utratą wartości pojazdu w razie szkody całkowitej, możesz pomyśleć o jej nabyciu jeszcze w tym roku. Polisa zawarta do końca 2025 r. może zostać zaliczona w koszty podatkowe jeszcze w tym samym roku, co pozwala dodatkowo obniżyć podatek.
To dobry moment, by pomyśleć o takim zabezpieczeniu – po okresie inflacyjnych wzrostów ceny nowych aut się ustabilizowały, a wartość używanych zaczyna spadać coraz szybciej. GAP pozwala za niewielką składkę ochronić się przed tą utratą wartości nawet na 5 lat.
 Więcej o zasadach ochrony oraz cennik: Kalkulator ubezpieczenia GAP
Leasing przed końcem 2025 roku?
Jeśli zdecydujesz się na leasing do końca 2025 roku, pamiętaj o kilku kwestiach:
- Nie działaj pochopnie. Poświęć czas na porównanie ofert.
- Pamiętaj o nowym limicie KUP 100 tys. zł dla aut osobowych od 1 stycznia 2026 r.
- Jeśli planujesz leasing używanego pojazdu, uwzględnij zmiany w jego „wieku” od 2026 roku.
- Rozważ dokupienie ubezpieczenia GAP
Polecamy wszystkim spieszącym się: Szybki leasing - 5 wskazówek dla spieszących się.
 
 Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
 Pierwszy leasing - poradnik dla początkujących
Pierwszy leasing - poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?
Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 22 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.
Ile powinno kosztować ubezpieczenie GAP? Gdzie można je wykupić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i czy w ogóle warto ubezpieczać samochód?
 20 najczęściej leasingowanych samochodów osobowych
20 najczęściej leasingowanych samochodów osobowych
Nie wiesz jakie auto wziąć w leasing? Sprawdź ranking 20 najchętniej wybieranych przez polskie firmy nowych samochodów osobowych, porównaj ich ceny minimalne i przeciętne oraz oblicz koszt leasingu - to może być inspiracja.
 Ile trwa i jak wygląda procedura zawarcia umowy leasingu?
Ile trwa i jak wygląda procedura zawarcia umowy leasingu?
Podajemy przybliżony czas trwania wszystkich formalności (od złożenia wniosku do wydania przedmiotu) oraz jak one wyglądają w praktyce u większości polskich leasingodawców.
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Kiedy podpisać umowę leasingu – jeszcze w 2025 czy już w 2026? >
 
 Autor: Michał Krupiński
Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje ponad 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński
 
 


 
 





