Kryzys na rynku motoryzacyjnym w Polsce nie dotyczy aut klasy premium. Marki posiadające w swojej ofercie najbardziej prestiżowe modele notują w tym roku sprzedaż wyższą niż w roku 2008.
Sprzedaż za okres od stycznia do października o 12% zwiększył Mercedes, dla którego jest to rekordowy rok w Polsce. Jeszcze dynamiczniej za ten sam okres zwiększyła się sprzedaż BMW (+ 14%). Podobnym do Mercedesa wynikiem, rok zamierza zakończyć Volvo.
Modelami, które głównie ciągną wyniki w najdroższym segmencie są coraz popularniejsze SUV-y.
Co może być przyczyną tak dobrych wyników sprzedaży samochodów luksusowych? Niewątpliwie główną zasługą jest wprowadzenie możliwości odliczenia VAT od samochodów z kratką. W zasadzie wszystkie modele SUV na polskim rynku dostępne są w wersji ciężarowej. Na tego typu pojazdach, kosztujących nierzadko powyżej 200 tysięcy złotych, oszczędności związane z możliwością pełnego odliczenia VAT mogą być ogromne.
Dlatego wielu przedsiębiorców zdecydowało się w tym roku na wymianę dotychczasowych firmowych samochodów premium przeznaczonych dla właścicieli i kadry najwyższego szczebla, na bardziej „oszczędne”.
Zdecydowana większość drogich samochodów zostaje nabyta w drodze leasingu operacyjnego. Tylko on daje możliwie największą korzyść podatkową (tarczę podatkową). Przypomnijmy, że wyrok ETS wprowadził zmiany w przepisach związanych z podatkiem od towarów i usług (VAT). Bez zmian pozostały ustawy o podatku dochodowym. W ich myśl, samochody posiadające krótszą przestrzeń bagażową niż pasażerską (nie dotyczy pick-up) pozostają nadal osobowymi.
Co za tym idzie amortyzacja tego typu pojazdów ma kwotowe ograniczenie w wysokości 20.000 EUR.
Dlatego najkorzystniejszym rozwiązaniem w przypadku drogich pojazdów jest leasing operacyjny. Dotyczy to również wynajmu długoterminowego oferowanego przez firmy CFM.