Związek Polskiego Leasingu udostępnił wyniki branży leasingowej osiągnięte w 2019 roku. Niestety po raz pierwszy od 10 lat mamy do czynienia ze spadkiem wartości finansowania w stosunku do roku poprzedzającego i choć należało się spodziewać, że będzie to słabszy rok pod względem dynamiki, to wydaje się, że wynik na minusie zaskoczył wielu przedstawicieli branży.
Spis treści
- Branża leasingowa sfinansowała 77,8 mld w 2019 roku (-5,8%)
- Główna przyczyna spadku wartości finansowania
- Czy jest powód do niepokoju?
- Spadek finansowania ciężkiego transportu
- Maszyny i urządzenia też bez rewelacji
- Pożyczka leasingowa w 2019 roku
- Prognoza na 2020 rok
- Szczegółowe wyniki branży leasingowej w 2019 roku
- Ranking firm leasingowych w 2019 roku
Branża leasingowa sfinansowała 77,8 mld w 2019 roku (-5,8%)
Polskie firmy leasingowe sfinansowały w 2019 roku aktywa o wartości 77,8 mld złotych, co jest spadkiem w stosunku do 2018 roku o 5,8%. Wówczas wartość rynku wyniosła rekordowe 82,6 mld zł przy bardzo wysokiej dynamice +21,8%. Oznacza to, że dla branży rok 2019 był pierwszym od 10 lat na minusie.
Wartość środków oddanych w leasing w latach 2005 - 2019 w mld zł
Źródło danych: Związek Polskiego Leasingu
Główna przyczyna spadku wartości finansowania
Przedstawiciele branży lubili do niedawna określać leasing mianem barometru gospodarki, ponieważ korzystają z niego głównie mikro i małe firmy (stanowią 71% klientów) i to one jako pierwsze reagują na sygnały z gospodarki, a to przekłada się na rynek leasingu. Jeśli przedsiębiorcy aktywnie inwestują, to sprzedaż leasingu rośnie i vice versa.
Branża chętnie posługiwała się określeniem „barometru” w czasie, kiedy rynek rozwijał się bardzo dynamicznie, w ostatnich latach w tempie dwucyfrowym rocznie. Obecnie wypadł on z materiałów medialnych firm leasingowych oraz samego ZPL. Ciężko się dziwić, bo pierwszy od 10 lat wynik na minusie w kontekście „barometru gospodarki” nie wróżyłby niczego dobrego. Tym bardziej że tym razem przyczyny spadku wartości finansowania nie są związane wyłącznie z sytuacją gospodarczą.
Najistotniejszym powodem słabszego pod względem dynamiki roku była zmiana przepisów w podatku dochodowym, która weszła w życie z początkiem 2019 r. Spora część przedsiębiorców – zwłaszcza tych celujących w auta osobowe o wartości powyżej 150 tys. zł – przyśpieszyła decyzję o leasingu i zawarła umowę pod koniec 2018 r., pompując wynik (większa baza do porównania z 2019 r.) oraz powodując swojego rodzaju wyrwę w rynku z nastaniem nowego roku. Z podobnym efektem mieliśmy do czynienia w 2010 i 2014 r., kiedy znowelizowano przepisy w VAT likwidujące samochody z kratką.
Górka w leasingu samochodów osobowych związana ze zmianami podatkowymi 2018/2019 r.
Finansowanie aut osobowych w mln zł. Źródło danych: Związek Polskiego Leasingu
Czy jest powód do niepokoju?
Jednak są także niepokojące sygnały. Bardzo słaby był IV kwartał 2019 roku i to nie tylko za sprawą aut osobowych (-14,5% r/r), ale także kilku innych, ważnych segmentów rynku. Można to uznać za zaskoczenie, gdyż kilka miesięcy temu przy prezentacji niezbyt dobrych półrocznych wyników, ZPL prognozowało, że druga połowa 2019 r. będzie znacznie lepsza i pozwoli wyciągnąć rynek do wyniku około 84,5 mld zł, co byłoby wzrostem na poziomie 2,4% r/r. Tymczasem mamy do czynienia ze spadkiem o 5,8%. To jest aż ponad 8 pkt proc. różnicy pomiędzy przewidywaniami sprzed pół roku a ostatecznym rezultatem. Przy tak dużym błędzie ciężko mówić jedynie o złych założeniach do prognozy.
Spadek finansowania ciężkiego transportu
W oczy rzucają się spadki w segmencie ciągników siodłowych (-4,4%) oraz naczep i przyczep (-7,4%). Branża transportowa jest jedną z najbardziej wrażliwych na pogarszające się warunki ekonomiczne, więc ciężko przejść obojętnie nad tak słabym rezultatem. Choć na usprawiedliwienie trzeba dodać, że polskim firmom transportowym nie służą dodatkowo zmieniające się regulacje w innych krajach Unii Europejskiej, które ograniczają ich konkurencyjność, a co za tym idzie potrzeby inwestycyjne.
Maszyny i urządzenia też bez rewelacji
Leasing maszyn i urządzeń skończył 2019 rok co prawda na plusie, ale tutaj także ciężko o nadzwyczajny entuzjazm. Wzrost o 3,5% r/r jest wynikiem poniżej wcześniejszych oczekiwań. Pozytywnie wyróżnić można w zasadzie tylko segment finansowania wózków widłowych, który urósł o 37%.
W przypadku finansowania budownictwa można mówić o stagnacji, na co wpływ ma nie tylko efekt dużej bazy (w roku 2018 wzrost aż o 45%), ale także coraz niższy poziom publicznych inwestycji infrastrukturalnych.
Niemniej można uznać, że w kategorii finansowania maszyn i urządzeń nie jest najgorzej – wzrost to zawsze wzrost.
Pożyczka leasingowa w 2019 roku
Pożyczka leasingowa stanowi spory odsetek finansowania udzielanego przez polskich leasingodawców. W 2019 roku pożyczką sfinansowano aktywa o wartości 10,7 mld złotych. Tutaj także mamy do czynienia z wynikiem gorszym niż przed rokiem, dokładnie o -3,9%
Struktura pożyczki leasingowej w 2019 roku
Źródło danych: Związek Polskiego Leasingu
Prognoza na 2020 rok
Żartobliwie rzecz ujmując, analityk jest tak dobry, jak jego ostatnia prognoza. Nie ma co ukrywać, że analitycy ZPL nie popisali się, jeśli chodzi o przewidywania wyników na 2019 rok – miał być wzrost, jest spadek. Należy jednak podkreślić, że w minionych latach prognozowanie wychodziło im bardzo dobrze. Co stało się tym razem? Czy to wypadek przy pracy? Nie, po prostu po raz kolejny mogliśmy przekonać się, jak trudne jest przewidywanie przyszłości… Prognoza jest tylko prognozą i zawsze może wydarzyć się coś nieprzewidywalnego.
Jak tym razem widzą najbliższą przyszłość w ZPL?
„Dobra wiadomość jest taka, że w 2020r. powrócimy na ścieżkę wzrostów, co należy wiązać z wysokim popytem krajowym, wciąż wysokimi wydatkami konsumpcyjnymi i dużym zaufaniem, jakim leasing cieszy się wśród klientów.” – Andrzej Krzemiński, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu
Doprecyzowując słowa przewodniczącego, wzrost nie będzie imponujący, bo za taki należy uznać wynik jednocyfrowy, a konkretnie +6,3%, jak przewiduje ZPL. To pozwoliłoby osiągnąć w 2020 roku wartość finansowania w kwocie 82,7 mld zł, czyli niejako wrócić do poziomu finansowania z jak na razie rekordowego, 2018 roku. Oby tak było...
Szczegółowe wyniki branży leasingowej w 2019 roku
Leasing i pożyczka ogółem w 2019 roku
Segementy ogółem | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Pojazdy | 52659,25 | -9,9% |
Maszyny i urządzenia | 21469,32 | 3,5% |
IT | 1115,38 | 15,4% |
Samoloty, statki, kolej | 1239,79 | 22,9% |
Inne ruchomości | 512,15 | 14,8% |
Nieruchomości | 835,62 | -12,0% |
Finansowanie ogółem | 77831,52 | -5,8% |
* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.
Finansowanie pojazdów w 2019 roku
Grupa pojazdy | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Osobowe | 29320,52 | -14,5% |
Dostawcze | 5942,84 | 5,1% |
Ciężarowe | 16999,85 | -5,5% |
- ciężarowe pow. 3,5 t | 3404,46 | 0,4% |
- ciągniki siodłowe | 8890,22 | -4,4% |
- naczepy/przyczepy | 3663,08 | -7,4% |
- autobusy | 1042,09 | -21,8% |
Inne pojazdy | 396,03 | -27,7% |
Pojazdy ogółem | 52659,25 | -9,9% |
* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.
Finansowanie maszyn i urządzeń w 2019 roku
Grupa maszyny i urządzenia | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Sprzęt budowlany | 3676,80 | 0,0% |
Maszyny rolnicze | 5376,90 | 3,5% |
Maszyny poligraficzne | 603,10 | -16,5% |
Maszyny do prod. tworzyw sztucznych | 1097,80 | 5,2% |
Maszyny do obróbki metali | 1909,30 | -12,3% |
Maszyny dla przemysłu spożywczego | 614,00 | -15,9% |
Sprzęt medyczny | 1073,40 | -7,9% |
Sprzęt gastronomiczny | 294,80 | 9,8% |
Wózki widłowe | 1297,70 | 37,4% |
Inne maszyny i urządzenia | 5525,50 | 14,4% |
Maszyny i urządzenia ogółem | 21469,32 | 3,5% |
* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.
Finansowanie IT w 2019 roku
Grupa nieruchomości | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Sprzęt IT | 923,10 | 22,5% |
Oprogramowanie | 71,80 | -37,2% |
Inne IT | 120,40 | 22,0% |
IT ogółem | 1115,38 | 15,4% |
* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.
Finansowanie pozostałych środków transportu w 2019 roku
Grupa nieruchomości | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Powietrzne | 340,30 | -41,4% |
Wodne | 210,20 | 2,1% |
Kolejowe | 689,30 | 211,1% |
Samoloty, statki, kolej ogółem | 1239,79 | 22,9% |
* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.
Finansowanie nieruchomości w 2019 roku
Grupa nieruchomości | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Budynki przemysłowe | 42,20 | -72,1% |
Obiekty handlowe i usługowe | 269,20 | 385,9% |
Obiekty biurowe | 272,40 | -4,9% |
Hotele i obiekty rekreacyjne | 119,30 | 10745,5% |
Inne nieruchomości | 127,50 | 257,1% |
Nieruchomości ogółem | 835,62 | -12,0% |
* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.
Ranking firm leasingowych w 2019 roku
Na podstawie statystyk Związku Polskiego Leasingu prezentujemy ranking firm leasingowych według kryterium wartości osiągniętej sprzedaży w kolejnych kwartałach 2019 roku. Pamiętaj, że to nie jest zestawienie najlepszych leasingodawców, tylko tych, które mają najwyższą sprzedaż. Wysoka pozycja w tym rankingu niekoniecznie oznacza wysoką jakość oferty. Szczegóły: Ranking firm leasingowych w 2019 roku
Chcesz poznać wyniki i ranking za inny okres?
Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Branża leasingowa w 2019 roku >
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Która polska firma leasingowa jest najlepsza? My to wiemy... Problem w tym, że ona nie będzie najlepsza dla każdego… Z całą pewnością istnieje jednak grupa firm, które są warte polecenia oraz grupa takich, których lepiej unikać.
Pierwszy leasing - poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?
20 najczęściej leasingowanych samochodów osobowych
Nie wiesz jakie auto wziąć w leasing? Sprawdź ranking 20 najchętniej wybieranych przez polskie firmy nowych samochodów osobowych, porównaj ich ceny minimalne i przeciętne oraz oblicz koszt leasingu - to może być inspiracja.
Jak zacząć jeździć samochodem o połowę droższym w ciągu 3 lat?
Weź samochód w leasing, wykup go i sprzedaj. Kolejny będziesz mógł wziąć nawet o połowę droższy nie płacąc więcej za ratę. Sprawdź jak…
Zagadnienia podatkowe dotyczące leasingu (PIT, CIT, VAT). Koszty i odliczenia. Zestawienie wszystkich poradników na FmLeasing.pl poruszających bezpośrednio i pośrednio kwestie podatkowe.
Autor: Michał Krupiński
Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje ponad 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński