Symbol rosnącego wykresu

Związek Polskiego Leasingu udostępnił wyniki branży leasingowej osiągnięte w 2019 roku. Niestety po raz pierwszy od 10 lat mamy do czynienia ze spadkiem wartości finansowania w stosunku do roku poprzedzającego i choć należało się spodziewać, że będzie to słabszy rok pod względem dynamiki, to wydaje się, że wynik na minusie zaskoczył wielu przedstawicieli branży.

Branża leasingowa sfinansowała 77,8 mld w 2019 roku (-5,8%)

Polskie firmy leasingowe sfinansowały w 2019 roku aktywa o wartości 77,8 mld złotych, co jest spadkiem w stosunku do 2018 roku o 5,8%. Wówczas wartość rynku wyniosła rekordowe 82,6 mld zł przy bardzo wysokiej dynamice +21,8%. Oznacza to, że dla branży rok 2019 był pierwszym od 10 lat na minusie.

Wartość środków oddanych w leasing w latach 2005 - 2019 w mld zł

Wykres wartości środków oddanych w leasing w latach 2005 - 2019

Źródło danych: Związek Polskiego Leasingu

Główna przyczyna spadku wartości finansowania

Przedstawiciele branży lubili do niedawna określać leasing mianem barometru gospodarki, ponieważ korzystają z niego głównie mikro i małe firmy (stanowią 71% klientów) i to one jako pierwsze reagują na sygnały z gospodarki, a to przekłada się na rynek leasingu. Jeśli przedsiębiorcy aktywnie inwestują, to sprzedaż leasingu rośnie i vice versa.

Branża chętnie posługiwała się określeniem „barometru” w czasie, kiedy rynek rozwijał się bardzo dynamicznie, w ostatnich latach w tempie dwucyfrowym rocznie. Obecnie wypadł on z materiałów medialnych firm leasingowych oraz samego ZPL. Ciężko się dziwić, bo pierwszy od 10 lat wynik na minusie w kontekście „barometru gospodarki” nie wróżyłby niczego dobrego. Tym bardziej że tym razem przyczyny spadku wartości finansowania nie są związane wyłącznie z sytuacją gospodarczą.

Najistotniejszym powodem słabszego pod względem dynamiki roku była zmiana przepisów w podatku dochodowym, która weszła w życie z początkiem 2019 r. Spora część przedsiębiorców – zwłaszcza tych celujących w auta osobowe o wartości powyżej 150 tys. zł – przyśpieszyła decyzję o leasingu i zawarła umowę pod koniec 2018 r., pompując wynik (większa baza do porównania z 2019 r.) oraz powodując swojego rodzaju wyrwę w rynku z nastaniem nowego roku. Z podobnym efektem mieliśmy do czynienia w 2010 i 2014 r., kiedy znowelizowano przepisy w VAT likwidujące samochody z kratką.

Górka w leasingu samochodów osobowych związana ze zmianami podatkowymi 2018/2019 r.

Wykres: Górka w leasingu samochodów osobowych związana ze zmianami podatkowymi w 2018/2019 roku

Finansowanie aut osobowych w mln zł. Źródło danych: Związek Polskiego Leasingu

Czy jest powód do niepokoju?

Jednak są także niepokojące sygnały. Bardzo słaby był IV kwartał 2019 roku i to nie tylko za sprawą aut osobowych (-14,5% r/r), ale także kilku innych, ważnych segmentów rynku. Można to uznać za zaskoczenie, gdyż kilka miesięcy temu przy prezentacji niezbyt dobrych półrocznych wyników, ZPL prognozowało, że druga połowa 2019 r. będzie znacznie lepsza i pozwoli wyciągnąć rynek do wyniku około 84,5 mld zł, co byłoby wzrostem na poziomie 2,4% r/r. Tymczasem mamy do czynienia ze spadkiem o 5,8%. To jest aż ponad 8 pkt proc. różnicy pomiędzy przewidywaniami sprzed pół roku a ostatecznym rezultatem. Przy tak dużym błędzie ciężko mówić jedynie o złych założeniach do prognozy.

Spadek finansowania ciężkiego transportu

W oczy rzucają się spadki w segmencie ciągników siodłowych (-4,4%) oraz naczep i przyczep (-7,4%). Branża transportowa jest jedną z najbardziej wrażliwych na pogarszające się warunki ekonomiczne, więc ciężko przejść obojętnie nad tak słabym rezultatem. Choć na usprawiedliwienie trzeba dodać, że polskim firmom transportowym nie służą dodatkowo zmieniające się regulacje w innych krajach Unii Europejskiej, które ograniczają ich konkurencyjność, a co za tym idzie potrzeby inwestycyjne.

Maszyny i urządzenia też bez rewelacji

Leasing maszyn i urządzeń skończył 2019 rok co prawda na plusie, ale tutaj także ciężko o nadzwyczajny entuzjazm. Wzrost o 3,5% r/r jest wynikiem poniżej wcześniejszych oczekiwań. Pozytywnie wyróżnić można w zasadzie tylko segment finansowania wózków widłowych, który urósł o 37%.

W przypadku finansowania budownictwa można mówić o stagnacji, na co wpływ ma nie tylko efekt dużej bazy (w roku 2018 wzrost aż o 45%), ale także coraz niższy poziom publicznych inwestycji infrastrukturalnych.

Niemniej można uznać, że w kategorii finansowania maszyn i urządzeń nie jest najgorzej – wzrost to zawsze wzrost.

Pożyczka leasingowa w 2019 roku

Pożyczka leasingowa stanowi spory odsetek finansowania udzielanego przez polskich leasingodawców. W 2019 roku pożyczką sfinansowano aktywa o wartości 10,7 mld złotych. Tutaj także mamy do czynienia z wynikiem gorszym niż przed rokiem, dokładnie o -3,9%

Struktura pożyczki leasingowej w 2019 roku

Wykres wartości środków oddanych w leasing w latach 2005 - 2019

Źródło danych: Związek Polskiego Leasingu

Prognoza na 2020 rok

Żartobliwie rzecz ujmując, analityk jest tak dobry, jak jego ostatnia prognoza. Nie ma co ukrywać, że analitycy ZPL nie popisali się, jeśli chodzi o przewidywania wyników na 2019 rok – miał być wzrost, jest spadek. Należy jednak podkreślić, że w minionych latach prognozowanie wychodziło im bardzo dobrze. Co stało się tym razem? Czy to wypadek przy pracy? Nie, po prostu po raz kolejny mogliśmy przekonać się, jak trudne jest przewidywanie przyszłości… Prognoza jest tylko prognozą i zawsze może wydarzyć się coś nieprzewidywalnego.

Jak tym razem widzą najbliższą przyszłość w ZPL?

Andrzej Krzemiński„Dobra wiadomość jest taka, że w 2020r. powrócimy na ścieżkę wzrostów, co należy wiązać z wysokim popytem krajowym, wciąż wysokimi wydatkami konsumpcyjnymi i dużym zaufaniem, jakim leasing cieszy się wśród klientów.” – Andrzej Krzemiński, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu

Doprecyzowując słowa przewodniczącego, wzrost nie będzie imponujący, bo za taki należy uznać wynik jednocyfrowy, a konkretnie +6,3%, jak przewiduje ZPL. To pozwoliłoby osiągnąć w 2020 roku wartość finansowania w kwocie 82,7 mld zł, czyli niejako wrócić do poziomu finansowania z jak na razie rekordowego, 2018 roku. Oby tak było...

Szczegółowe wyniki branży leasingowej w 2019 roku

Leasing i pożyczka ogółem w 2019 roku

Segementy ogółem Wartość w mln zł* Zmiana**
Pojazdy 52659,25 -9,9%
Maszyny i urządzenia 21469,32 3,5%
IT 1115,38 15,4%
Samoloty, statki, kolej 1239,79 22,9%
Inne ruchomości 512,15 14,8%
Nieruchomości 835,62 -12,0%
Finansowanie ogółem 77831,52 -5,8%

* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.

Finansowanie pojazdów w 2019 roku

Grupa pojazdy Wartość w mln zł* Zmiana**
Osobowe 29320,52 -14,5%
Dostawcze 5942,84 5,1%
Ciężarowe 16999,85 -5,5%
- ciężarowe pow. 3,5 t 3404,46 0,4%
- ciągniki siodłowe 8890,22 -4,4%
- naczepy/przyczepy 3663,08 -7,4%
- autobusy 1042,09 -21,8%
Inne pojazdy 396,03 -27,7%
Pojazdy ogółem 52659,25 -9,9%

* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.

Finansowanie maszyn i urządzeń w 2019 roku

Grupa maszyny i urządzenia Wartość w mln zł* Zmiana**
Sprzęt budowlany 3676,80 0,0%
Maszyny rolnicze 5376,90 3,5%
Maszyny poligraficzne 603,10 -16,5%
Maszyny do prod. tworzyw sztucznych 1097,80 5,2%
Maszyny do obróbki metali 1909,30 -12,3%
Maszyny dla przemysłu spożywczego 614,00 -15,9%
Sprzęt medyczny 1073,40 -7,9%
Sprzęt gastronomiczny 294,80 9,8%
Wózki widłowe 1297,70 37,4%
Inne maszyny i urządzenia 5525,50 14,4%
Maszyny i urządzenia ogółem 21469,32 3,5%

* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.

Finansowanie IT w 2019 roku

Grupa nieruchomości Wartość w mln zł* Zmiana**
Sprzęt IT 923,10 22,5%
Oprogramowanie 71,80 -37,2%
Inne IT 120,40 22,0%
IT ogółem 1115,38 15,4%

* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.

Finansowanie pozostałych środków transportu w 2019 roku

Grupa nieruchomości Wartość w mln zł* Zmiana**
Powietrzne 340,30 -41,4%
Wodne 210,20 2,1%
Kolejowe 689,30 211,1%
Samoloty, statki, kolej ogółem 1239,79 22,9%

* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.

Finansowanie nieruchomości w 2019 roku

Grupa nieruchomości Wartość w mln zł* Zmiana**
Budynki przemysłowe 42,20 -72,1%
Obiekty handlowe i usługowe 269,20 385,9%
Obiekty biurowe 272,40 -4,9%
Hotele i obiekty rekreacyjne 119,30 10745,5%
Inne nieruchomości 127,50 257,1%
Nieruchomości ogółem 835,62 -12,0%

* - Wartość w mln zł w 2019 r.; ** - Zmiana do 2018 r.

Ranking firm leasingowych w 2019 roku

Na podstawie statystyk Związku Polskiego Leasingu prezentujemy ranking firm leasingowych według kryterium wartości osiągniętej sprzedaży w kolejnych kwartałach 2019 roku. Pamiętaj, że to nie jest zestawienie najlepszych leasingodawców, tylko tych, które mają najwyższą sprzedaż. Wysoka pozycja w tym rankingu niekoniecznie oznacza wysoką jakość oferty. Szczegóły: Ranking firm leasingowych w 2019 roku

Byliśmy pomocni? Doceń i poleć nas

3.6666666666667 1 1 1 1 1 3.67 (3)
Samochód osobowy

Wyszukiwarka ofert leasingowych

1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

Ikona komentarza na forumKomentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Branża leasingowa w 2019 roku >

Chcesz dowiedzieć się więcej?


Mężczyzna pokazuje zawartość IphonaNajlepsza firma leasingowa

Która polska firma leasingowa jest najlepsza? My to wiemy... Problem w tym, że ona nie będzie najlepsza dla każdego… Z całą pewnością istnieje jednak grupa firm, które są warte polecenia oraz grupa takich, których lepiej unikać.


Tablica z napisem ABC i książkiPierwszy leasing - poradnik dla początkujących

Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?


Wystawa na targach samochodowych20 najczęściej leasingowanych samochodów osobowych

Nie wiesz jakie auto wziąć w leasing? Sprawdź ranking 20 najchętniej wybieranych przez polskie firmy nowych samochodów osobowych, porównaj ich ceny minimalne i przeciętne oraz oblicz koszt leasingu - to może być inspiracja.


Drewniany samochód zabawkaJak zacząć jeździć samochodem o połowę droższym w ciągu 3 lat?

Weź samochód w leasing, wykup go i sprzedaj. Kolejny będziesz mógł wziąć nawet o połowę droższy nie płacąc więcej za ratę. Sprawdź jak…


Kalkulator i arkuszLeasing i podatki

Zagadnienia podatkowe dotyczące leasingu (PIT, CIT, VAT). Koszty i odliczenia. Zestawienie wszystkich poradników na FmLeasing.pl poruszających bezpośrednio i pośrednio kwestie podatkowe.


Michał Krupiński

Autor: Michał Krupiński

Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.

Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński

Pierwszy raz na FmLeasing.pl?
Sprawdź dlaczego jesteśmy wyjątkowi i w czym możemy Ci pomóc.
Dowiedz się więcej...
 

Portal FmLeasing.pl