Czy samochody elektryczne to przyszłość? Wiele wskazuje na to, że tak. Praktycznie każdy liczący się producent samochodów posiada w swojej ofercie co najmniej jeden, a często więcej modeli pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Interesuje się nimi coraz więcej klientów indywidualnych, ale nie flotowych. Co jest pewnego rodzaju paradoksem.
Paradoksem, bo bardzo często branża Car Fleet Management, obsługująca firmy wykorzystujące duże liczebnie floty samochodów, zapoczątkowuje wdrażanie różnego rodzaju nowości i nowinek. Takim nowym trendem z pewnością mogłoby być wdrażanie samochodów elektrycznych do firmowych flot. Jednak na razie nic takiego się nie dzieje. Przedstawiciele firmy LeasePlan zwracają uwagę, że wśród ponad 126 tysięcy samochodów jeżdżących obecnie we flotach obsługiwanych przez firmy CFM zrzeszone w PZWLP, zaledwie 16 sztuk to auta elektryczne, a niecałe 400 to hybrydy.
Przedsiębiorstwa nie są zainteresowane nabywaniem pojazdów elektrycznych, bo ich użytkowanie jest kłopotliwe ze względu na mały zasięg i brak punktów szybkiego ładowania. Ponadto cena elektryków jest sporo wyższa niż aut z tradycyjnym napędem spalinowym.
Jednak na ciekawy aspekt sprawy zwraca dodatkową uwagę Jarosław Oworuszko, dyrektor finansowy w LeasePlan Fleet Management. Otóż samochody elektryczne z punktu widzenia zarówno klientów flotowych, ale także samych firm CFM są pewnego rodzaju zagadką. Przede wszystkim ciężko jest oszacować ich wartość rezydualną. Nie wiadomo jaki będzie popyt na rynku wtórnym, na takie auta. Nie wiadomo wreszcie jak w dłuższej perspektywie będzie wyglądała ich awaryjność, a także dostępność części zamiennych. Nawet sprawy związane z wyceną ubezpieczenia i obsługi likwidacji szkód są obecnie sprawą bardzo kłopotliwą.
Podzielamy pogląd Jarosława Oworuszko, że bez dodatkowych bodźców zainteresowanie pojazdami elektrycznymi będzie tylko teoretyczne. Takim bodźcem mogą być zachęty fiskalne, jak ma to miejsce w wielu krajach europejskich. Polski rząd również zapowiada wprowadzenie zachęt podatkowych dla nabywców samochodów elektrycznych – w przypadku przedsiębiorców mówi się np.: o umożliwieniu odliczania 100% VAT, nawet w przypadku użytkowania tych aut także do celów prywatnych. Jednak na razie są to tylko luźne pomysły, bez konkretnych projektów i dat ich wprowadzenia. Poza tym same zachęty podatkowe nie wystarczą jeżeli wraz z nimi nie nastąpi szybki rozwój infrastruktury do ładowania elektryków, a to może być dużo większe wyzwanie niż wprowadzenie zachęt podatkowych.
Jesteś zainteresowany ofertą wynajmu długoterminowego LeasePlan? Sprawdź i porównaj z innymi
Poszukujesz pojazdów pokontraktowych? Samochody poflotowe LeasePlan