Otrzymaj oferty bezpośrednio od wielu firm leasingowych
Przód nowego samochodu osobowego stojącego w salonie samochodowym

Wyszukiwarka Leasingu

Otrzymaj tanie i dobre oferty leasingu bezpośrednio od najlepiej ocenianych leasingodawców

Dłonie chroniące zabawkowy fioletowy samochód osobowy

Kalkulator GAP

Lepsze i tańsze Ubezpieczenie GAP. U nas kupujesz GAP fakturowy ze zniżką – sprawdź cenę

Mężczyzna w latekswoych rękawiczkach opisujący stan techniczny używanego białego samochodu

Poleasingowe

Poleasingowe samochody i sprzęt. Aukcje i sprzedaż – wszystko w jednym miejscu

Pomarańczowe pachołki drogowe ustawione na asfalcie wyznaczające limit poruszania się

Za sprawą wysokiej inflacji wprowadzony w 2019 limit 150 tysięcy złotych ograniczający możliwość zaliczania kosztów podatkowych nabycia — także w formie leasingu — samochodów osobowych nie przystaje już do dzisiejszych cen pojazdów. Najwyższy czas na jego podniesienie do co najmniej 225 tys. złotych, a najlepiej wprowadzenie mechanizmu jego indeksacji i jest to zadanie dla szeroko pojętej branży motoryzacyjnej.

Luksusowy samochód za 150 tys. zł? Już dawno nie…

Nabycia luksusowych samochodów nie powinno wprowadzać się w koszty uzyskania przychodu — to był główny argument, rządu Zjednoczonej Prawicy, który od 2019 roku włącznie postanowił objąć limitem nabycie, w tym leasing samochód osobowych. Z jakiegoś powodu kwotę, od której owy luksus miał się zaczynać, ustalono na 150000 zł dla samochodów spalinowych oraz 225000 dla elektrycznych. Uznano, że jest to kwota wystarczająca dla każdego przedsiębiorcy, który chciałby sfinansować samochód na potrzeby swojej działalności. Jeśli ktoś chciałby nabyć auto droższe, np.: na potrzeby reprezentacyjne, to oczywiście ma prawo to zrobić, ale w KUP zaliczy wydatek tylko do wspomnianego limitu.

Ikona dokumentuLimit kosztów uzyskania przychodu dla leasingu lub wynajmu samochodu wynosi 150 tys. zł, lub 225 tys. zł, jeśli samochód jest elektryczny. Kosztem uzyskania przychodu będzie tylko ta część czynszu inicjalnego i rat, która proporcjonalnie nie przekracza tego limitu. – fragment z poradnika: Koszty podatkowe leasingu samochodów osobowych (PIT i CIT)

Problem w tym, że za sprawą inflacji ceny samochodów osobowych są obecnie znacznie wyższe niż były w 2019 r. i dotyczy to nie tylko aut nowych, ale także używanych. Dobrze obrazuje to wzrost wartości leasingowanych samochodów w minionych latach widoczny na poniższym wykresie.

Przeciętna cena leasingowanego samochodu osobowego w latach 2013 - 2022

Wykres przeciętnej ceny leasingowanego samochodu osobowego w latach 2013 - 2022 z widocznym wzrostem o 39% w 2022 r. od wprowadzenia limitu 150 tys. zł

Wartości brutto (z VAT), źródło: Związek Polskiego Leasingu

W 2019 roku, kiedy wprowadzano limit, średnia cena samochodu osobowego finansowanego leasingiem wynosiła 116300 zł brutto. W 2022 r. było to już 161600 zł — jest to wzrost przeciętnej wartości auta aż o 39%! Należy spodziewać się, że na koniec 2023 r. zbliżymy się do 50%.

Nowe limity KUP: 225 tys. zł dla spalinowych i 300 tys. zł dla elektrycznych?

Obecnie obowiązujące 150 tys. zł z pewnością nie jest już granicą wyznaczającą luksus. W takim limicie ledwo mieszczą się teraz trochę lepiej wyposażone samochody kompaktowe lub małe SUVy. Tak zwana klasa średnia w zasadzie dopiero zaczyna się od tej kwoty. Nie ma zatem mowy o dostępności luksusu w okolicy 150-200 tys. zł.

Dlatego jest to już najwyższy czas, żeby zwiększyć obecne limity. O ile? Wypadałoby, żeby już od 2024 roku limit wzrósł o 50% w przypadku samochodów spalinowych i hybrydowych, czyli z obecnych 150 tys. zł do 225 tys. zł. W przypadku pojazdów elektrycznych można utrzymać dotychczasowy dystans 75 tys. zł powyżej limitu dla spalinowych, co oznaczałoby wzrost z obecnych 225 tys. zł do 300 tys. zł.

Oczywiście jest to tylko przykładowa propozycja — od czegoś warto jednak zacząć dyskusję. Ideałem byłoby zapewne zwiększenie limitów oraz wprowadzenie jakiegoś rodzaju ich corocznej indeksacji, gdyż nie ma co ukrywać — podwyższona inflacja zostanie z nami jeszcze na jakiś czas.

Najwyższy czas przypomnieć o tym politykom

Zwiększenie limitów nie odbędzie się oczywiście bez tak zwanej woli politycznej — taka zmiana nie będzie możliwa bez nowelizacji ustaw podatkowych. Dlatego warto zwrócić uwagę polityków na to, że obecnie obowiązujące limity kosztów podatkowych nabycia i leasingu samochodów osobowych nie są już granicą wyznaczającą luksus. Zazwyczaj w roku wyborczym rządzący oraz opozycja aspirująca do przejęcia władzy jest bardziej skłonna do pochylania się nad tego typu zagadnieniami. Trzeba tylko zwrócić na to ich uwagę i powinno to być zadanie dla szeroko pojętej branży motoryzacyjnej reprezentowanej w różnego rodzaju stowarzyszeniach i instytutach. Prawda jest taka, że bez lobbowania za tym pomysłem nikt z polityków nie będzie zawracał sobie tym głowy, a rozdźwięk pomiędzy obecnymi limitami a sytuacją rynkową będzie tylko się powiększał w kolejnych latach, zwiększając tym samym obciążenia podatkowe przedsiębiorców.

Czas zacząć działać…

4.875 1 1 1 1 1 4.88 (8)
Samochód osobowy

Wyszukiwarka ofert leasingowych

Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie


Kalkulator i arkuszJak korzystnie wykupić samochód z leasingu?

Prowadzący działalność i wspólnicy spółek cywilnych mogą zastosować wykup prywatny, który w połączeniu z darowizną na osobę z bliskiej rodziny umożliwia dalszą odsprzedaż przedmiotu po pół roku z pominięciem opodatkowania.


Dłoń trzymająca długopis wskazująca na wykresy oprocentowaniaJak obniżyć koszt leasingu przy wysokich stopach?

Zmniejszając udział odsetek w racie możesz obniżyć koszt leasingu nawet przy wysokich stopach procentowych. Sprawdź, jak dobierać parametry, aby zminimalizować oprocentowanie leasingu.


Prawy przód nowego zielonego samochodu Mini CopperLeasing samochodu osobowego - kompleksowy poradnik

Odpowiadamy na czym polega leasing samochodów. Ile kosztuje i gdzie wziąć? Kto może otrzymać, jakie warunki trzeba spełnić i jakie przedstawić dokumenty? Na co zwracać uwagę przy wyborze oferty i leasingodawcy? Ile można zaoszczędzić na podatkach?


Kobiece dłonie chroniące zabawkowy samochód osobowy symbolizujące ochronę ubezpieczenia GAPUbezpieczenia GAP – poradnik dla początkujących

Po raz pierwszy zainteresowałeś się ubezpieczeniem GAP dla swojego samochodu? Nie wiesz co to jest, jak działa, czy to dobre rozwiązanie i czy warto z niego skorzystać? Z tego poradnika dowiesz się wszystkiego.


Dłonie chroniące symbol samochodu osobowegoJak oszczędzać na ubezpieczeniach w leasingu?

Poznaj sposoby oszczędzania na ubezpieczeniu przy korzystaniu z leasingu. Kupuj taniej Autocasco i OC oraz GAP. Uważaj na przedłużenia polis na kolejne lata leasingu.


Michał Krupiński

Autor: Michał Krupiński

Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje ponad 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.

Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński

Joomla SEF URLs by Artio

FmLeasing.pl

FmLeasing.pl to istniejący od 2009 roku największy portal poświęcony leasingowi.
Ułatwiamy leasingobiorcom wybór lepszego finansowania i pomagamy minimalizować koszty związane z leasingiem oraz ubezpieczeniami.

Dowiedz się więcej

Portal FmLeasing.pl