Rozpoczynamy nowy cykl publikacji poświęcony dobrym praktykom i pozytywnym zachowaniom firm leasingowych w okresie trwania umowy z klientem.
Jaki jest tego cel?
Naszym zamiarem jest ukazanie pozytywnych przykładów partnerskiego traktowania klienta przez poszczególnych finansujących. Dlatego poprosiliśmy firmy leasingowe, aby odpowiedziały nam na szereg pytań. Interesowały nas głównie niuanse, co do których wiemy, że właśnie w takich sprawach i sytuacjach nie wszyscy leasingodawcy stosują uczciwe zasady.
Nie wszyscy odpowiedzieli
Jak mogliśmy się spodziewać, nie wszystkie firmy leasingowe zdecydowały się odpowiedzieć na nasze pytania. Nie jest dla nas zaskoczeniem, że nie odpowiedziała żadna z firm, co do których powszechnie wiadomo, że są na bakier z zasadami fair play.
O co pytaliśmy?
Finansujących pytaliśmy między innymi o:
- Sposób przeliczania wysokości rat na skutek zmiany Wibor - czy z "automatu" w górę i w dół, czy decyzją finansującego, itd.
- Czy leasingobiorca ma możliwość skorzystania z ubezpieczenia spoza pakietu leasingodawcy (np.: pakiet dealera)? Jeżeli tak, to jaka jest wysokość opłaty za wydanie takiej zgody (czy opłata jest jednorazowa, czy roczna)?
- Pozytywne przykłady (na tle konkurencji) wysokości poszczególnych pozycji w TOiP (np.: za wezwania z policji, itd.)
- Jaka jest wysokość stosowanych opłat, rejestracyjnej samochodu, kosztu wyceny, ewentualnie innych opłat "startowe" nie ujętych we wstępnej ofercie.
- Czy korzystający ma możliwość dokonania cesji umowy - czy jest, na jakich warunkach, wysokość opłat manipulacyjnych z tego tytułu?
- Jaki jest sposób rozliczania szkód częściowych i całkowitych - wysokość opłat za zgody/upoważnienia, potrącenia, itd.
- Jak jest wysokość opłat za wezwania do zapłaty/monity. Jaka jest praktyka, po jakim czasie są wysyłane, czy jeden monit, czy więcej, jaki jest dodatkowy termin do zapłaty?
- Jakie są zasady rozliczenia umowy w przypadku jej zakończenia z woli klienta i zwrotu przedmiotu - czy w przypadku uzyskania wyższej ceny z tytułu sprzedaży/ponownego leasingu przedmiotu od wartości należnego od klienta odszkodowania jest mu "zwracana" nadwyżka? Jeżeli tak to czy są jakieś potrącenia inne niż kwoty należne z odszkodowania?
- Jakie są zasady rozliczenia wypowiedzianej umowy - czy w przypadku uzyskania wyższej ceny z tytułu sprzedaży/ponownego leasingu przedmiotu od wartości należnego od klienta odszkodowania jest mu "zwracana" nadwyżka? Jeżeli tak to czy są jakieś potrącenia inne niż kwoty należne z odszkodowania?
Cenne informacje do analizy
Uważamy, że wiedza o tym jak zachowują się finansujący w powyżej wymienionych sytuacjach jest bardzo istotna dla ich przyszłych klientów. Są to sprawy, które należy rozważyć stojąc przed wyborem firmy i oferty leasingu.
Z tego powodu, powyższe informacje będziemy załączać także do naszych analiz, które przygotowujemy dla użytkowników korzystających z Wyszukiwarki Leasingu. Aplikacja umożliwia pozyskanie wielu dobrych i tanich ofert bezpośrednio (bez pośredników) od wielu dobrze ocenianych leasingodawców.
Kiedy zaczynamy?
Odpowiedzi firm na nasze pytania będziemy publikować na przestrzeni najbliższych dni i tygodni - według zasady jedna firma = jeden artykuł. Zachęcamy do zarejestrowania się na naszym forum i wybrania opcji obserwowania tego wątku, aby być informowanym o kolejnych publikacjach w tym cyklu.
Zaczynamy w przyszłym tygodniu od firmy, która najrzetelniej odpowiedziała na nasze pytania, a która jeszcze do niedawana była bardzo na bakier z dobrymi praktykami...