Drewniany samochodzik zabawka

Za każdym razem, gdy przedstawiciele Ministerstwa Finansów zapowiadają wprowadzenie „uproszczeń”, można spodziewać się, że tak naprawdę chodzi o podwyższenie obciążeń podatkowych – i jest to niezależne od tego, kto akurat sprawuje władzę, choć trzeba przyznać, że rząd PiS przeniósł tę sztukę na kolejny, wyższy poziom. Tak właśnie dzieje się obecnie w przypadku nowych pomysłów fiskusa dotyczących opodatkowania przedsiębiorców nabywających i użytkujących w działalności samochody osobowe. Nowe zasady mogą zacząć obowiązywać już od 2019, czyli za pół roku.

Projektu jeszcze nie ma, ale są już zapowiedzi

Wszystko zaczęło się od dwóch „wywiadów”, których udzieliła minister finansów Teresa Czerwińska dla Dziennika Gazety Prawnej oraz Rzeczpospolitej w dniu 12 czerwca 2018 oraz dodatkowej informacji przesłanej z resortu do redakcji RP.

Przekaz dla mediów jest typowy - zamierzamy uprościć, ułatwić, tyle tylko, że…

Ograniczymy zaliczanie kosztów od firmowych samochodów osobowych do 50%

Jest to powrót do pomysłu z 2016 roku zawartego w „Konstytucji dla biznesu”, który zakładał ograniczenie przedsiębiorcom możliwości zaliczania do kosztów działalności całości kosztów związanych z nabyciem (w tym leasingu) i eksploatacją samochodów osobowych

Opisywaliśmy to pod koniec 2016 roku: Samochód osobowy w firmie tylko z 50% zaliczeniem kosztów, czyli nowy sposób na podniesienie podatków przedsiębiorcom już w 2017. Chwilę po tym Ministerstwo Rozwoju odstąpiło od tego projektu, jednak już wtedy obawialiśmy się, że to nie kończy sprawy, tak to komentowaliśmy:

„Wycofanie się z pomysłu bierzemy za dobrą monetę, ale nie oznacza to jednocześnie, że pomysł ostatecznie i definitywnie upadł.”

Z grubsza założenie rządu jest takie, żeby zrównać zasady PIT/CIT w zakresie ujmowania kosztów użytkowania pojazdów osobowych do tych, obowiązujących w VAT. Co prawda nie ma jeszcze konkretnego projektu, ale można spodziewać się, że w przypadku wejścia w życie nowych regulacji, przedsiębiorca użytkujący auto osobowe w sposób mieszany (firmowo i prywatnie) będzie mógł zaliczyć w koszty tylko połowę ponoszonych kosztów za:

  • Amortyzację
  • Raty leasingu
  • Paliwo
  • Ubezpieczenie
  • Przeglądy, naprawy i inne wydatki eksploatacyjne

Koniec korzyści z leasingu drogich aut

Kolejna zapowiedź dotyczy likwidacji przewagi jaką daje leasing drogiego samochodu osobowego nad jego zakupem. Chodzi o limit amortyzacji w wysokości równowartości 20 tys. euro takiego pojazdu, który to limit nie dotyczy leasingu operacyjnego. Opisujemy to dokładnie w naszym poradniku: Drogi samochód osobowy do firmy opłaca się tylko w leasingu operacyjnym

Tymczasem minister Czerwińska zapowiada:

„Dodatkowo chcemy zrównać limit odpisów amortyzacyjnych samochodów osobowych z kosztami ich leasingu operacyjnego”

Czyli jeśli minister mówi „zrównać”, to oczywiście w stronę niekorzystną dla podatników – więc należy zakładać, że limit stosowany dla amortyzacji zostanie rozszerzony także na leasing.

Zwiększy się limit amortyzacji, ale co z tego…

Jednak jest i dobra wiadomość – choć nie wiadomo za bardzo dla kogo – otóż wspomniany powyżej limit amortyzacji w kwocie 20 tys. euro ma zostać podniesiony do 150 tys. złotych. Teoretycznie jest to ruch korzystny dla podatników.

Jednak jeśli połączymy ten wyższy limit z ograniczeniem możliwości zaliczenia wydatków w koszty do 50%, to tak naprawdę on nic nie daje.

Zyskają co najwyżej większe firmy, które mają odwagę i środki, żeby udowadniać fiskusowi przed sądem, że użytkują auta firmowe wyłącznie w celach służbowych i należy im się zaliczanie kosztów w całości. Cała reszta zostanie po prostu wyżej opodatkowana i to cała filozofia.

Upraszczanie to pretekst, chodzi o podwyżkę podatków

Oczywiście musimy poczekać na szczegóły w postaci projektu zmiany konkretnych ustaw. Jednak już teraz widać, że upraszczanie to raczej tylko pretekst do dalszego „uszczelniania” czyli w konsekwencji podnoszenia obciążeń podatkowych dla przedsiębiorców.

Przyklasnęlibyśmy nawet takim właśnie uproszczeniom, gdyby w parze z nimi szło obniżanie stawek podatkowych, ale tak się nie dzieje. Możliwość odliczenia kosztów od zakupu lub leasingu samochodu, to dla wielu przedsiębiorców – już teraz obciążonych wysokimi podatkami, kosztami pracy (głównie za sprawą ozusowana) i przede wszystkim ryzykiem – był jednym z ostatnich przywilejów podatkowych, który właśnie może zniknąć. Co ostatecznie spowoduje, że prowadzenie własnej działalności stanie się jeszcze mniej opłacalne.


 Informacja z 4 lipca 2018

Czy można będzie podpisać umowę w 2018, a odebrać samochód w 2019 i rozliczać leasing na starych zasadach?

Otrzymujemy już pytania od naszych użytkowników, którzy zastanawiają się czy będą mogli podpisać umowę leasingu i wpłacić czynsz inicjalny w 2018 roku, a samochód odebrać dopiero w 2019 roku i dalej rozliczać koszty leasingu na dotychczasowych zasadach. Czy ochrona praw nabytych dotyczy tylko daty zawarcia umowy, czy też znaczenie ma termin odbioru auta?

Ma to znaczenie dla osób chcących zamówić samochód, na który jest długi termin oczekiwania – czasem wiele miesięcy.

W tym momencie nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż nie ma jeszcze projektu nowelizacji. Jednak w 2014 roku, kiedy ówczesny rząd „likwidował” samochody z kratką, wprowadził jednocześnie możliwość kontynuowania odliczania całego VAT, pod warunkiem jednak, że samochód został wydany podatnikowi przed wejściem w życie nowelizacji.

Jeżeli ministerstwo sięgnie teraz po podobne rozwiązanie, to nie będzie możliwości zaliczania kosztów od leasingu na dotychczasowych zasadach, jeśli odbiór pojazdu nie nastąpi przez datą wejścia w życie nowych przepisów.


 Informacja z 26 czerwca 2018

Planujesz leasing droższego auta? Prawdopodobnie „musisz” się wyrobić do końca 2018 roku

Przyjmijmy, że wprowadzenie od 2019 roku 50-procentowego limitu ujmowania kosztów związanych z nabyciem, leasingiem i użytkowaniem samochodu osobowego w celach mieszanych (firmowych i prywatnych) nie jest jeszcze przesądzone. Jak niektórzy sugerują, resort finansów wypuścił na razie próbny balon i obserwuje reakcję środowisk biznesowych…

Limit kosztów przy leasingu operacyjnym aut osobowych

Jednak wysoce prawdopodobne wydaje się być wprowadzenie limitu zaliczania kosztów za leasing aut osobowych, tj. jego zrównanie z limitem amortyzacji. Obecnie wynosi on 20 tys. euro, jednak według zapowiedzi ma on zostać zwiększony do wartości 150 tys. złotych. Prawdopodobnie do takiej kwoty będzie można zaliczać w koszty wydatki związane z leasingiem osobówki - obecnie nie ma limitu, o czym dokładnie piszemy tu: Drogi samochód osobowy do firmy opłaca się tylko w leasingu operacyjnym

Umowy zawarte przed datą wprowadzenia limitu nie będą nim objęte

Jednocześnie służby prasowe Ministerstwa Finansów poinformowały nas, że przy okazji zmiany zasad, zamierzają wprowadzić przepisy przejściowe, które umożliwią podatnikom obecnie korzystającym z leasingu, a także tym, którzy zdążą podpisać umowę przed nowelizacją, kontynuować zaliczanie kosztów związanych z leasingiem na „starych” zasadach, tj. m.in. bez limitu kosztów.

Podpisz umowę do końca 2018, jeśli chcesz zaliczyć w koszty cały leasing

Trzeba ponownie podkreślić, że na razie nie ma projektu ustawy i żadne zmiany nie są ostatecznie przesądzone. Jeśli jednak resort finansów zrealizuje swoje zapowiedzi to:

  • Już z początkiem 2019 roku leasing operacyjny samochodów osobowych zostanie objęty limitem zaliczania kosztów podatkowych w kwocie 150 tys. złotych.
  • Jednocześnie limitem tym nie zostaną objęte dotychczasowe umowy oraz te, zawarte przed 1 stycznia 2019 roku.

To oznacza, że każdy, kto planuje leasing drogiego samochodu osobowego i chciałby wrzucić w koszty całość rat leasingowych, powinien pośpieszyć się z zawarciem umowy i zrobić to najpóźniej do ostatnich dni grudnia 2018.

Warto już teraz rozejrzeć się z odpowiednim samochodem, gdyż czas oczekiwania na niektóre marki i modele może wynosić nawet kilka miesięcy, a im bliżej terminu wejścia w życie zmian, tym dostępność i np.: możliwość uzyskania rabatu w salonach będzie mniejsza. Tak właśnie było przy wcześniejszych zmianach przepisów, likwidujących samochody z kratką, co generowało nienaturalny boom...


 Informacja z 22 czerwca 2018

Co z umowami leasingu zawartymi przed 2019 rokiem?

Powstaje pytanie jak zostaną potraktowane umowy leasingu operacyjnego zawarte przed datą ewentualnego wejścia w życie nowych regulacji. Czy podatnicy, którzy korzystają obecnie z leasingu będą mogli zaliczać w koszty całość rat leasingowych także w 2019 roku i kolejnych latach?

Teoria i dotychczasowa praktyka podpowiadały, że fiskus powinien uszanować konstytucyjną ochronę praw nabytych. Tak było choćby w przypadku nowelizacji ustawy o VAT i „likwidacji” samochodów z kratką. Wówczas w ustawie zawarte zostały przepisy przejściowe, które pozwalały podatnikom stosować odliczenia na zasadach sprzed wejścia w życie nowelizacji pod warunkiem zarejestrowania umowy w Urzędzie Skarbowym.

Chcąc rozwiać wątpliwości, w dniu 18 czerwca zwróciliśmy się do służb prasowych Ministerstwa Finansów z tym pytaniem. Dziś, tj. 22 czerwca otrzymaliśmy odpowiedź... i jest to dobra wiadomość dla przedsiębiorców:

„Propozycja będzie uwzględniała prawa nabyte, z typowym zabezpieczeniem przed przedłużaniem umów. Obecnie pracujemy nad szczegółami.”

Oznacza to mniej więcej tyle, że podatnicy, którzy obecnie korzystają z leasingu, a także ci, którzy zdążą podpisać umowę przed zmianą przepisów, będą mogli kontynuować zaliczanie kosztów związanych z leasingiem na „starych” zasadach.


 Informacja z 15 czerwca 2018

ZPL uspokaja nastroje po zapowiedziach MinFin

Związek Polskiego Leasingu przedstawił swój komentarz do zapowiedzi zmian w zasadach amortyzacji i rozliczania kosztów nabycia i leasingu pojazdów osobowych od 2019. Związek podchodzi do nich z większym spokojem niż część mediów i komentatorów, dotyczy to także FmLeasing.pl…

  • ZPL z zadowoleniem przyjmuje planowane zwiększenie limitu kwoty amortyzacji z 20 tys. euro do 150 tys. zł. Obecny limit został ustanowiony w 2002 roku. „Przez ostatnie 16 lat istotnie wzrosły zaś zarówno ceny samochodów osobowych, jak i finansowe możliwości polskich przedsiębiorców. Zdecydowanemu przesunięciu uległa również granica dzieląca samochody luksusowe od samochodów klasy średniej.”
  • Wprowadzenie limitu 150 tys. zł zaliczania kosztów także dla leasingu operacyjnego nie powinno mieć istotnego wpływu na popularność tej formy finansowania.
  • Związek liczy, że limit amortyzacji nie będzie dotyczył leasingodawców.
  • ZPL uważa za przedwczesną „dyskusję na temat potencjalnego ograniczenia kosztów uzyskania przychodu z tytułu korzystania z samochodów osobowych do 50% ponoszonych kosztów.” Ponieważ nie wynika ona z prezentowanych przez minister Teresę Czerwińską zapowiedzi w mediach.
  • Związek czeka na więcej szczegółów, przede wszystkim pierwsze projekty aktów prawnych.

Artykuł będzie aktualizowany, gdy tylko pojawią się nowe informacje.

Doceń i poleć nas

Samochód osobowy

Wyszukiwarka ofert leasingowych

1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

Chcesz dowiedzieć się więcej?


Kalkulator i arkuszLeasing i podatki

Zagadnienia podatkowe dotyczące leasingu (PIT, CIT, VAT). Koszty i odliczenia. Zestawienie wszystkich poradników na FmLeasing.pl poruszających bezpośrednio i pośrednio kwestie podatkowe.


Kalkulator i arkuszJak korzystnie wykupić przedmiot leasingu?

Osoby fizyczne prowadzące działalność lub wspólnicy w spółce cywilnej mogą wykupić przedmiot leasingu (najczęściej samochód) prywatnie i dzięki temu uniknąć podatku przy jego dalszej odsprzedaży.


Joomla SEF URLs by Artio
 

Portal FmLeasing.pl