Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie zgodziła się na połączenie Banku Zachodniego WBK i Kredyt Banku. Będzie to miało wpływ także na spółki leasingowe należące do tych banków.
Połączenie banków, których większościowym akcjonariuszem jest hiszpański Santander nastąpi przez przeniesienie całego majątku Kredyt Banku SA na Bank Zachodni WBK SA.
„Niezwłocznie po otrzymaniu akceptacji KNF, Bank Zachodni WBK złoży stosowny wniosek do Sądu Rejestrowego. Z chwilą uzyskania wpisów w KRS, Bank Zachodni WBK i Kredyt Bank staną się prawnie jedną instytucją. Połączony bank będzie funkcjonował na rynku pod nazwą Bank Zachodni WBK.” – czytamy w komunikacie banków.
Spółki leasingowe BZ WBK i Kredyt Banku
Obydwa banki prowadzą w Polsce działalność leasingową poprzez swoje spółki – BZ WBK Leasing i BZ WBK Finanse&Leasing oraz Kredyt Lease.
Jeżeli łączą się banki, to trudno oczekiwać, żeby nie dotyczyło to także ich działalności leasingowej. Dlatego również w tym segmencie ich działalności należy spodziewać się wkrótce „wchłonięcia” Kredyt Lease pod szyld spółek leasingowych BZ WBK.
Co to oznacza dla rynku leasingu?
W ostatnim rankingu firm leasingowych, po III kwartale 2012, spółki leasingowe banku BZ WBK zajęły łącznie czwartą pozycję pod względem wartości aktywów oddanych do finansowania, w kwocie 1,34 mld zł.
Kredyt Lease jest pod tym względem znacznie mniejszym graczem, zajmując, z kwotą 328 mln zł, dziewiętnaste miejsce w rankingu. Niemniej połączony wynik tych spółek dawałby im trzecią pozycję w Polsce pod względem wielkości sprzedaży, ze stratą zaledwie 60 mln zł do, zajmującego drugie miejsce, Raiffeisen Leasing.
Co to oznacza dla klientów?
Łączenie firm leasingowych powinno odbyć się w miarę bezboleśnie, a wręcz niezauważalnie dla leasingobiorców. Jedynie w trochę dłuższej perspektywie może zmieniać się tzw. kultura korporacyjna. Czyli m.in. podejście do pozyskanego już klienta poprzez zmiany procedur, zmiany opłat i prowizji, itd.
Jednak zarówno Kredyt Lease jak i spółki leasingowe BZ WBK już teraz są do siebie bardzo podobne. Zarówno pod względem procedur, pożądanego profilu klienta, wreszcie kosztu finansowania.
Połączenie spółek obu banków nie będzie więc rewolucją na polskim rynku leasingu. Powstanie jednak podmiot, któremu efekt synergii może zapewnić stałe miejsce wśród ścisłej czołówki firm leasingowych.