Największy cios wynikom firm leasingowych zadała branża transportowa. Wartość kontraktów dotyczących leasingu samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5T, ciągników siodłowych oraz naczep i przyczep zmalała odpowiednio o 48, 56 i 58%.
Na plusie znalazł się leasing samochodów dostawczych (+8%), jednak główna w tym zasługa samochodów z "kratką". Między innymi z tego powodu leasing samochodów osobowych zmniejszył się o 30%.
Ogółem leasing pojazdów zakończył rok wynikiem gorszym o 30% od roku 2008, czyli podobnie jak cała branża.
Mniej skutki spowolnienia gospodarczego odczuł leasing maszyn i urządzeń, malejąc "jedynie" o 21%. Największe straty dotknęły maszyny i urządzenia poligraficzne (-41%), budowlane (-33%), do obróbki metalu i produkcji tworzyw sztucznych (-30%), wózki widłowe (-49%).
Są też jednak dziedziny gdzie zanotowano wzrosty. Należy do nich leasing maszyn rolniczych (+15%), sprzętu medycznego (+27%), na niewielkim plusie jest również leasing maszyn przemysłu spożywczego i urządzeń gastronomicznych.
Większym spadkiem niż oczekiwano rok zakończył się dla leasingu nieruchomości. Wartość nowych kontraktów zamknęła się kwotą 2 mld złotych, co oznacza spadek o 37% do wyniku sprzed roku.
Powinno być lepiej
Należy zauważyć, że wynik branży leasingowej na poziomie -30% w stosunku do 2008 jest efektem wyhamowania dynamiki spadków na przestrzeni kolejnych kwartałów 2009 roku. Najgorsze pod tym względem były pierwsze trzy miesiące ubiegłego roku kiedy sprzedaż leasingu malała o blisko 40%.
Wartość nowozawieranych umów leasingu przestała za to maleć w ostatnich miesiącach 2009 roku. Nie jest to jeszcze przełamanie kryzysu, jednak zdaniem przedstawicieli ZPL może dojść do niego już w pierwszym kwartale 2010 roku. W całym roku 2010 wartość nowych umów powinna - zdaniem ZPL - wzrosnąć o ok. 8%, do kwoty 25 mld złotych. Nadal jednak będzie to znacznie w stosunku do rekordowego dla branży leasingowej roku 2008, kiedy to wartość zawartych umów wyniosła 33 mld zł.
Wartość zawartych umów leasingu z podziałem na poszczególne środki trwałe - dynamika wzrostów/spadków:
Środki trwałe | Wartość zawartych umów w 2009 w mln PLN | Zmiana w stosunku do 2008 |
POJAZDY | 12 117 | -34,94% |
Osobowe | 5 700 | -29,59% |
Ciężarowe: | 3 711 | -52,41% |
o masie do 3,5t | 2 542 | 7,93% |
o masie powyżej 3,5t | 1 196 | -48,11% |
Ciągniki siodłowe | 1 402 | -56,47% |
Naczepy / przyczepy | 719 | -58,13% |
Autobusy | 393 | -28,97% |
inne pojazdy | 165 | -56,24% |
MiU | 7 649 | -21,28% |
Sprzęt Budowlany | 1 888 | -32,96% |
Maszyny Rolnicze | 1 174 | 14,84% |
Maszyny Poligraf. | 408 | -40,83% |
Maszyny do prod. tw. sztucznych i maszyny do obróbki metalu | 900 | -30,34% |
Maszyny dla przemysłu spożywczego | 273 | 7,71% |
Sprzęt Medyczny | 488 | 26,73% |
Sprzęt Gastronom. | 122 | 5,00% |
Wózki Widłowe | 273 | -49,41% |
inne MiU | 2 123 | -20,38% |
IT | 469 | -12,90% |
Sprzęt | 426 | -10,75% |
Oprogram. | 28 | -27,63% |
inne IT | 15 | -33,04% |
POZOSTAŁE ŚRODKI TRANSPORTU | 544 | 4,62% |
Powietrzne | 69 | -54,24% |
Wodne | 118 | 75,97% |
Kolejowe | 357 | 17,82% |
Inne ruchomości | 141 | -45,90% |
RUCHOMOŚCI | 20 920 | -29,45% |
NIERUCHOM. | 2 073 | -36,68% |
Budynki przemysłowe | 293 | -74,05% |
Obiekty handlowe i usługowe | 1 131 | -0,42% |
Obiekty biurowe | 236 | -68,09% |
Hotele i obiekty rekreacyjne | 0 | -100,00% |
inne | 414 | 172,17% |
OGÓŁEM | 22 994 | -30,17% |