Wstrzymujesz się z leasingiem, bo jest wysokie oprocentowanie? Zobacz, dlaczego nie doczekasz się niższej raty

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Wstrzymujesz się z leasingiem, bo jest wysokie oprocentowanie? Zobacz, dlaczego nie doczekasz się niższej raty

Re: Wstrzymujesz się z leasingiem, bo jest wysokie oprocentowanie? Zobacz, dlaczego nie doczekasz się niższej raty

autor: Jarosław Król » 22 lut 2023, o 13:25

Polecam także artykuł: Czy warto wziąć leasing w 2023 roku?, w którym znajdziesz m.in. informację, o ile zmniejszy się rata leasingu po obniżce stóp procentowych do prognozowanych 4%.

Wstrzymujesz się z leasingiem, bo jest wysokie oprocentowanie? Zobacz, dlaczego nie doczekasz się niższej raty

autor: Jarosław Król » 22 lut 2023, o 13:05

Oprocentowanie dobrego i taniego leasingu (RRSO) przy obecnych, wysokich stopach procentowych wynosi ok. 9,5 - 10,5%. Jest to sporo poniżej inflacji, czyli w uproszczeniu mamy realnie ujemne oprocentowanie… Pomimo zauważalnie wyższych rat, niż było to przed podwyżkami oprocentowania, czekanie na czasy, aż stopy procentowe spadną do rozsądnego poziomu, żeby wtedy wziąć leasing, może być pozbawione sensu. Dlaczego? Za sprawą rosnących cen samochodów będziesz płacił za jakiś czas jeszcze większą ratę (nawet przy niższym oprocentowaniu), niż biorąc leasing obecnie (przy wyższym). Pokażę to na poniższym przykładzie:

Założenia

Inflacja 13% - ceny samochodów wzrosną o ok. 13%
Cena przeciętnego samochodu osobowego finansowanego leasingiem (w tym pożyczką leasingową) wzrosła w ciągu roku (od czerwca 2021 do czerwca 2022 roku) o 16% (z danych ZPL). Można zatem przyjąć, że ceny aut rosną w przybliżeniu tyle, ile wynosi inflacja ogłaszana przez GUS, a nawet ciut szybciej.
Prognozowana inflacja w 2023 roku ma wynieść ok. 13%, więc przyjmijmy, że o tyle wzrośnie także cena przeciętnego samochodu branego w leasing w ciągu najbliższego roku.

Stopy procentowe w dół z 6,75% do 5%
Mówi się, że stopy procentowe zaczną spadać najwcześniej pod koniec 2023 roku. Przyjmijmy dość optymistyczny scenariusz, w którym oprocentowanie NBP spadnie z obecnych 6,75% do 5% w połowie 2024 roku. Przełoży się to na spadek RRSO leasingu z obecnych 9,70% (dokładne parametry możesz sprawdzić w Kalkulatorze Leasingu) do ok. 8%.

Koszt leasingu
Koszt całkowity leasingu 48-miesięcznego z 20% wpłatą własną i wykupem 1% wynosi:
- przy RRSO 9,70% - 117,02%
- przy RRSO 8,00% - 113,90%

Co się stanie, jeśli uwzględnimy wzrost ceny pojazdu o 13% w ciągu roku?
- cena pojazdu dziś: 125000 zł
- cena tego samego pojazdu za rok: 141250 zł

Jak przełoży się to na ratę leasingu?
Biorąc leasing dziś przy RRSO 9,70% na powyżej podanych warunkach, rata wyniesie: 2500 zł
Biorąc leasing za rok przy RRSO 8,00%, ale po wzroście ceny pojazdu o 13% rata wyniesie: 2734 zł

Wniosek
Przy realnie ujemnym oprocentowaniu, czyli jeśli RRSO leasingu jest wyraźnie niższe niż wskaźnik inflacji cen pojazdów, czekanie na niższe stopy procentowe (w domyśle czekanie na niższe raty) jest pozbawione sensu. Wyższa cena samochodu z jakiś czas spowoduje, że rata będzie jeszcze wyższa niż obecnie, nawet jeśli stopy procentowe wyraźnie spadną.

Na górę