Strona 22 z 25

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

: 18 gru 2018, o 23:32
autor: Anna_anna
Dzień dobry , a co w przypadku kiedy finansuje pojazd w innej walucie . W umówie jest podana cena w PLNi EUR( kurs z dnia pisania umowy ) finansowanie jest w EUR , leasingodawca przeliczy wartość przedmiotu w dniu aktywacji umowy czyli w 2019. Dostawca wystawia fakturę w PLN , jedyne co się zmienia to harmonogram ostateczny ale jednak zmiana nastąpi czy to będzie powód do zastosowania nowych ,, zasad,,

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

: 19 gru 2018, o 10:39
autor: Jarosław Król
To nie będzie zmiana umowy, więc nie powinno być problemu, ale wiesz - obecnie to są tylko przypuszczenia.

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

: 21 gru 2018, o 19:10
autor: Wojciech83
Leasing na 3 lata na "starych zasadach" z wysokim wykupem 30%.

Gdybym jednak zdecydował się po 3 latach spłacać te pozostałe 30% w ratach to czy tracę pełne odliczenia tylko z tych pozostałych 30% czy może z całej ceny auta?

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

: 22 gru 2018, o 10:22
autor: Jarosław Król
Wojciech83 pisze:Leasing na 3 lata na "starych zasadach" z wysokim wykupem 30%.

Gdybym jednak zdecydował się po 3 latach spłacać te pozostałe 30% w ratach to czy tracę pełne odliczenia tylko z tych pozostałych 30% czy może z całej ceny auta?
Tylko z tych pozostałych. To co zostało zaliczone w koszty do momentu zmiany umowy pozostaje w kosztach na starych zasadach. Nie trzeba robić korekty.

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

: 9 sty 2019, o 10:16
autor: ...
Michał Krupiński pisze:
Kinga123 pisze:Co z leasingami zawartymi do końca roku z wliczonym serwisem w ratę? Czy przez cały leasing będzie można rozliczać cała ratę w koszty(po strych zasadach) czy od nowego roku z części serwisowej raty będzie można rozliczyć tylko 75%?
Niestety od nowego roku serwisowa część raty "przechodzi" na 75% także dla umów zawartych przed 2019 r.

Aczkolwiek jest interpretacja - po części potwierdzona w Ministerstwie Finansów - że w przypadku, kiedy finansujący nie jest w stanie rozdzielić raty na część finansową i usługową (np.: nie pozwala mu na to system informatyczny itd.), to cała rata nadal może iść w koszty całości.

Ale przy ewentualnym sporze to już sąd zapewne będzie rozstrzygał, czy leasingobiorca był w stanie (lub nie) ustalić w jaki sposób jest podzielona rata itd. Więc temat dość ryzykowny.
Wg. Art. 8 Ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
Art. 8. 1. Do umów leasingu, najmu, dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących samochodu
osobowego zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r. stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu
dotychczasowym.
Czy zatem nie jest tak, że ratę serwisową można rozliczyć w 100% skoro jest ona składnikiem umowy leasingu zawartej przed 2019 roku?

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

: 9 sty 2019, o 11:15
autor: Michał Krupiński
... pisze:Czy zatem nie jest tak, że ratę serwisową można rozliczyć w 100% skoro jest ona składnikiem umowy leasingu zawartej przed 2019 roku?
To kwestia interpretacji, którą rozstrzygnie pewnie dopiero orzecznictwo sądowe.

Literalnie interpretując przepisy można faktycznie próbować bronić stanowiska, że umowy zawarte przed 2019 rokiem powinny być rozliczane na starych zasadach niezależnie od tego co jest składową raty.

Na razie jednak MinFin stoi na stanowisku, że przepisy przejściowe dotyczą tylko finansowej części raty leasingu/najmu, a część serwisowa powinna być taktowana jako koszt eksploatacyjny, czyli od 1 stycznia 2019 jest to koszt w 75% - o ile auto jest użytkowane także prywatnie.

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

: 14 sty 2019, o 14:25
autor: KatarzynaSz
Proszę o odpowiedź co z 50% nieodliczonego VATu? Jeśli np paliwo kosztowało 123 zł to odliczam 11,50 VATu, a w koszty podatkowe wliczam 75% z kwoty 111,50 (=83,63) czy w koszty 75zł plus 11,50 z tytułu nieodliczonego VATu (=86,50) ? Według mnie raczej ta pierwsza, mniej korzystna opcja bo przecież nievatowcy mogą wrzucić w koszty 75% kwoty brutto.

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

: 14 sty 2019, o 20:06
autor: Jarosław Król
KatarzynaSz pisze:Według mnie raczej ta pierwsza, mniej korzystna opcja bo przecież nievatowcy mogą wrzucić w koszty 75% kwoty brutto.
Zgadza się - niestety masz rację. Odliczasz 50% VAT, a w koszty idzie 75% kwoty netto + nieodliczonej połowy VAT.

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

: 27 sty 2019, o 20:56
autor: Peyyo
W tabelach zawartych w artykule, przedstawiających przykłady odliczeń przy zakupie w leasingu pojazdów osobowych o wartości powyżej 150.000 PLN suma rat i wpłat własnej (2.733 PLN x 47 rat + 30.000 PLN) daje sumę 158.451 PLN, czyli przekraczająca limit 150.000 PLN. Czy nie warto wspomnieć, że ta nadwyżka (8.451 PLN) niestety nie zaliczy się do kosztów, podobnie wykup gdyż będzie już powyżej limitu 150.000 PLN.

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

: 27 sty 2019, o 21:15
autor: Peyyo
..no i nie mamy także informacji, czy proporcja jaka dotyczy opłaty wstępnej i rat leasingowych pojazdów samochodowych o wartości przekraczającej 150.000 PLN dotyczy tylko leasingu czy także zakupu w kredycie. Będę wdzięczny za rozwiniecie tego tematu.

Jeśli proporcja dotyczy tylko leasingu to kredyt samochodowy jako narzędzie zakupu pojazdu do firmy może zostać przywrócony do łask po kilkuletnim niebycie ;)