Strona 1 z 2

Leasing w 2010 - jaki będzie ten rok?

: 23 gru 2009, o 10:56
autor: FmLeasing.pl
Eufemizmem będzie nazwanie kończącego się roku dla branży leasingowej trudnym. Prognozowany spadek w stosunku do roku 2008 na poziomie ponad -30% (dokładane wyniki poznamy pod koniec stycznia), podwojenie liczby zagrożonych umów, uderzający wzrost windykacji - ciężko o jakieś pozytywne podsumowanie tego roku.
A jednak - druga połowa roku przyniosła lekki powiew optymizmu. Spadki wyhamowały, a skutki kryzysu zdają się łagodnieć.

W roku 2010 spodziewany jest nieznaczny wzrost ilości nowo-zawartych umów leasingu w stosunku do 2009. Poza poprawiającą się sytuacją gospodarczą wpływ na to mogą mieć również nowe rozwiązania legislacyjne.

Leasing konsumencki
Mniej więcej w połowie roku powinny wejść w życie nowe regulacje odblokowujące rynek leasingu konsumenckiego. Ministerstwo Gospodarki ogłosiło już założenia do projektu, miejmy nadzieję, że niedługo proces uchwalania nowych regulacji ruszy pełną parą i nie napotka na utrudnienia.

Leasing w dotacjach EU
O pełnej parze nie można jednak powiedzieć w przypadku wprowadzania ułatwień dotyczących wykorzystania leasingu przy dotacjach z funduszy UE. Stosowne prawo zostało już dawno uchwalone, a urzędnikom z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego jakoś się nie spieszy, żeby wprowadzić konieczne procedury wykonawcze.
Trzeba jednak wierzyć, że nastąpi to w 2010 roku.

VAT od samochodów z kratką
Tutaj wszystko może się zdarzyć. MF nadal odgraża się, że wprowadzi ograniczenia w imię walki z patologią, zapominając, że patologią jest brak możliwości odliczania VAT od wszystkich samochodów służbowych, w tym osobowych.
Jednak wiele zależy tu od woli politycznej całego rządu, a nie tylko wiceministra Macieja Grabowskiego. Do tego dochodzi jeszcze konieczna zgoda UE na derogację. Jak to się skończy ciężko jednoznacznie dziś przewidzieć. Jest szansa, że w pierwszej połowie roku wszystkiego się dowiemy.
Pocieszeniem niech będzie fakt, że resort finansów forsując nowe ograniczenia planuje jednocześnie wprowadzenie przepisów przejściowych dla przedsiębiorców, którzy już teraz zawierają umowy leasingu operacyjnego. Nie stracą więc oni nabytego prawa do odliczania VAT w pełnej wysokości.

W samej branży leasingowej obserwować można pewną ewolucję zachowań i samej oferty leasingu (popularyzacja CFM - wynajem długoterminowy, Full Service Leasing). Firmy leasingowe nadal liżą rany spowodowane kryzysem. Ograniczają finansowanie dla ryzykowanych branż i szukają nowych rynków. Dlatego rok 2010 może pokazać jakie będą trendy w najbliższej… może nawet dekadzie.

Życzymy Wszystkim Zdrowych i Wesołych Świąt oraz Owocnego 2010 Roku!

Re: Leasing w 2010 - jaki będzie ten rok?

: 23 gru 2009, o 12:46
autor: GBoy
Życzymy Wszystkim Zdrowych i Wesołych Świąt oraz Owocnego 2010 Roku!
I wzajemnie! Happy New Year! :mrgreen: :D

Re: Leasing w 2010 - jaki będzie ten rok?

: 23 gru 2009, o 14:12
autor: Beny
Byl to niewatpliwie rok chaosu. :)

Wesołych!

Re: Leasing w 2010 - jaki będzie ten rok?

: 23 gru 2009, o 14:46
autor: Lui
Byl to niewatpliwie rok chaosu. :)
Za to z chaosu powstało forum... :D
Życzę, żeby się dalej tak rozwijało w Nowym Roku!
A userom wesołych Świąt!

:)

Re: Leasing w 2010 - jaki będzie ten rok?

: 23 gru 2009, o 17:01
autor: Michał Krupiński
Ja również przyłączam się do życzeń!
Zdrowych i Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku! :)
Życzę, żeby się dalej tak rozwijało w Nowym Roku!
Tak jest! :)

Re: Leasing w 2010 - jaki będzie ten rok?

: 23 gru 2009, o 20:27
autor: Tomasz Piotrowski
Beny pisze:Byl to niewatpliwie rok chaosu. :)

Wesołych!
Zwłaszcza jego początek. Śruba była przykręcona na wszystko, a finansowania zero. Nie sądziłem, że coś takiego jest możliwe w XXI wieku. :twisted:
Później było już lepiej, ale dobrze, że się kończy ten rok. 8-)

Powstanie forum na pewno jest jego osłodą. ;)

Sukcesów w Nowym Roku - for ewrybady. :D

Re: Leasing w 2010 - jaki będzie ten rok?

: 24 gru 2009, o 11:10
autor: KOLEC
Z innych dobrych wiadomości na ten rok:
Ubezpieczyciele podniosą ceny polis dla flot i wynajmu

Ubezpieczyciele co jakiś czas weryfikują wysokość stawek za OC i AC dla firm leasingowych.
Zależą one od szkodowości. – Firmy leasingowe współpracują z ubezpieczycielami na bazie długoterminowych umów. Nie pozwalają one na drastyczne zmiany cen w trakcie trwania umowy. Stawki OC są jednak niskie, można więc spodziewać się podwyżek – uważa Ireneusz Tymiński, dyrektor generalny KBC Autolease Polska.

W tym roku po dłuższej przerwie, we wrześniu składki ubezpieczeniowe dla firm leasingowych zaczęły rosnąć. Prekursorem było PZU. Jego śladem poszli inni. W 2010 r. – jak wiadomo nieoficjalnie – dołączą następni. Dotychczas rosły taryfy dla transportu ciężkiego, a obniżano je dla małych aut osobowych i ciężarowych.

– W AC nastąpiła niewielka obniżka ok. 5 proc. dla aut osobowych. Za OC dla pojazdów osobowych i ciężarowych do 2 ton ceny wzrosły o 5 proc., dla ciągników siodłowych o 60 proc., a dla pojazdów wolnobieżnych o 30 proc. – mówi Radosław Jeziorski, dyrektor pionu handlowego BRE Leasing.Robert Samsel, członek zarządu SG Equipment Leasing, mówi, że w tej chwili minimalna stawka OC dla ciągnika siodłowego to 4 tys. zł rocznie.

– Zmiany w cenach polis komunikacyjnych zapowiadane ostatnio prawdopodobnie obejmą też pakiety flotowe. Podwyżki dotkną jednak leasingobiorców w mniejszym stopniu niż kierowców aut prywatnych. Wynika to z dużej skali współpracy między towarzystwami i firmami leasingowymi – uważa Mariusz Włodarczyk z zarządu BZ WBK Leasing.Jak zauważa Krzysztof Famulski, członek zarządu VB Leasing Polska, do tej pory nie było też jeszcze podwyżek wynikających z dostosowania do wymogów unijnych. A zgodnie z nimi zakłady mają podnieść sumę gwarancyjną dla OC, co może przełożyć się na wzrost cen polis. Jeżeli nastąpią dodatkowo odbiją się na kosztach leasingu.

– Będziemy dostosowywali stawki produktów kierowanych do klienta korporacyjnego, tak by znowu stały się rentowne. Z tego powodu składki ubezpieczeń komunikacyjnych dla firm leasingowych i zarządzających flotami samochodowymi wzrosły dla wybranych rodzajów pojazdów. W 2010 r. będziemy nadal analizowali rentowność portfela i podejmiemy decyzje o korekcie cen – mówi Aneta Zawistowska, dyrektor ds. underwritingu ubezpieczeń komunikacyjnych w biurze sprzedaży korporacyjnej PZU.
PARKIET
Wesołych Świąt.

Re: Leasing w 2010 - jaki będzie ten rok?

: 29 gru 2009, o 10:41
autor: Spayker
Ubezpieczyciele podniosą ceny polis dla flot i wynajmu
Niby podniosą, a z treści artykułu wynika, że nie wiadomo czy podniosą. Może podniosą a może nie, a jak może podniosą to może tylko trochę albo może wcale.
Straszenie z dupy wzięte. Uwielbiam to. :roll:

Re: Leasing w 2010 - jaki będzie ten rok?

: 29 gru 2009, o 16:04
autor: Nalecz
Witam wszystkich!
Moj pierwszy wpis zacznę od razu od życzeń noworocznych. :D

Wracając do tematu - najważniejsze, żeby odbił się ciężki transport, bo bez tego ciężko liczyć na pozytywne wyniki w leasingu.

Re: Leasing w 2010 - jaki będzie ten rok?

: 29 gru 2009, o 20:44
autor: Tomasz Piotrowski
Nalecz pisze:Wracając do tematu - najważniejsze, żeby odbił się ciężki transport, bo bez tego ciężko liczyć na pozytywne wyniki w leasingu.
Cześć Nalecz!
Zgadzam się, że bez ciężarowych nie można liczyć na dobrą sprzedaż leasingu. Jednak nie zapowiada się, żeby stało się to w nadchodzącym roku.
Transport dalej jest w dupie, a do tego jest duże nasycenie używanymi - choćby poleasingowymi.