Spieszyć się z zakupem/leasingiem samochodu z kratką?
: 17 sie 2010, o 11:39
Losy samochodów z kratką wydają się być już ostatecznie przesądzone. Rząd konsekwentnie dąży do ich wyeliminowania z obrotu gospodarczego. Uzyskał potrzebne zgody z Unii Europejskiej, ciężko się również spodziewać blokady ze strony prezydenta Komorowskiego.
Zgodnie z planem Ministerstwa Finansów ograniczenia mają zatem wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 roku. Spowodują one, że samochody z kratką zrównane będą z samochodami osobowymi. Nie będzie można odliczać VAT od paliwa do nich, a od ceny zakupu oraz rat leasingu odliczyć będzie można jedynie 60% VAT, jednak nie więcej niż 6.000 zł.
Wygląda więc na to, że z decyzją o zmianie samochodu/ów w firmie warto się pospieszyć i zrobić to do końca roku.
Czy jednak napewno?
Decyzji nie należy podejmować zbyt pochopnie - poniżej zwracamy uwagę na pewne istotne aspekty, które warto wziąć pod uwagę.
1. Zacznijmy od tego, że nie ma większego znaczenia czy samochód z homologacją ciężarową zostanie zakupiony za gotówkę, na kredyt czy też wzięty w leasingu. MinFin chce uszanować prawa nabyte podatników i ci z nich, którzy zdążą podpisać umowę leasingu przed wejściem w życie zmian, będą mogli odliczać VAT od rat leasingu przez cały okres umowy - nawet już po wejściu w życie ograniczeń.
2. O ile w przypadku rat leasingu prawa nabyte pozostaną, o tyle nie dotyczy to VAT zawartego w cenie paliwa.
Tu wszyscy podatnicy, bez wyjątku, utracą możliwość odliczania podatku od wartości dodanej.
Pod tym względem każdy samochód z homologacją stanie się zwykłym osobowym i spwoduje utratę bardzo istotnego - dla niektórych kluczowego - przywileju.
3. Firmy motoryzacyjne mają swoje cykle produkcyjne, które trwają czasem nawet 3-4 miesiące. Chcąc zatem kupić czy wyleasingować samochód wyposażony według własnej specyfikacji i "załapać się" na pełne odliczenia należy myśleć o jego zamówieniu już dziś.
4. Im bliżej "krytycznej" daty tym większe będzie zainteresowanie samochodami z kratką ze strony przedsiębiorców w całym kraju. Prawa popytu są bezlitosne - w salonach samochodowych zdecydowanie mniej chętnie będą chcieli udzielić atrakcyjnego rabatu.
Obserwowaliśmy taką sytuację w roku 2004 kiedy po raz pierwszy kratki "znikały" na skutek nowej ustawy o VAT. Przedsiębiorcy do "za pięć dwunasta" brali to co jeszcze pozostało na placach, a o jakimkolwiek rabacie można było pomarzyć.
Tym razem, aż tak silny efekt boomu jak w roku 2004 raczej nam nie grozi, jednak z pewnością rynek znajdzie się w sztucznie wywołanej nierównowadze.
5. Sztucznie wywołany popyt i zwiększone zakupy do końca roku spowodują z pewnością znaczny odpływ klientów z początkiem roku 2011. Ten efekt również był obserwowany w roku 2004, kiedy dzień po wprowadzeniu ograniczeń rynek motoryzacyjny dosłownie się załamał.
Oznacza to, że dealerzy samochodowi będą znacznie bardziej skłonni do wprowadzania promocji, udzielania wysokich rabatów i innych działań mających przyciągnąć klientów do salonów.
Warto zatem zastanowić się czy na hura szturmować salony jeszcze w tym roku, żeby oszczędzić pewną kwotę VAT zawartego w cenie lub ratach leasingu samochodu z homologacją samochodową - jeśli podobną oszczędność może uda się uzyskać dzięki zmniejszonemu popytowi po Nowym Roku.
Przypomnijmy, że vatu od paliwa i tak nie będzie można odliczać.
Oczywiście wszystko zależy od indywidualnego przypadku, polityki cenowej danej marki motoryzacyjnej, itd. Prawa rynku są jednak w miarę przewidywalne - im bliżej końca roku tym ceny i wybór samochodów może stawać się coraz mniej atrakcyjny.
Zgodnie z planem Ministerstwa Finansów ograniczenia mają zatem wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 roku. Spowodują one, że samochody z kratką zrównane będą z samochodami osobowymi. Nie będzie można odliczać VAT od paliwa do nich, a od ceny zakupu oraz rat leasingu odliczyć będzie można jedynie 60% VAT, jednak nie więcej niż 6.000 zł.
Wygląda więc na to, że z decyzją o zmianie samochodu/ów w firmie warto się pospieszyć i zrobić to do końca roku.
Czy jednak napewno?
Decyzji nie należy podejmować zbyt pochopnie - poniżej zwracamy uwagę na pewne istotne aspekty, które warto wziąć pod uwagę.
1. Zacznijmy od tego, że nie ma większego znaczenia czy samochód z homologacją ciężarową zostanie zakupiony za gotówkę, na kredyt czy też wzięty w leasingu. MinFin chce uszanować prawa nabyte podatników i ci z nich, którzy zdążą podpisać umowę leasingu przed wejściem w życie zmian, będą mogli odliczać VAT od rat leasingu przez cały okres umowy - nawet już po wejściu w życie ograniczeń.
2. O ile w przypadku rat leasingu prawa nabyte pozostaną, o tyle nie dotyczy to VAT zawartego w cenie paliwa.
Tu wszyscy podatnicy, bez wyjątku, utracą możliwość odliczania podatku od wartości dodanej.
Pod tym względem każdy samochód z homologacją stanie się zwykłym osobowym i spwoduje utratę bardzo istotnego - dla niektórych kluczowego - przywileju.
3. Firmy motoryzacyjne mają swoje cykle produkcyjne, które trwają czasem nawet 3-4 miesiące. Chcąc zatem kupić czy wyleasingować samochód wyposażony według własnej specyfikacji i "załapać się" na pełne odliczenia należy myśleć o jego zamówieniu już dziś.
4. Im bliżej "krytycznej" daty tym większe będzie zainteresowanie samochodami z kratką ze strony przedsiębiorców w całym kraju. Prawa popytu są bezlitosne - w salonach samochodowych zdecydowanie mniej chętnie będą chcieli udzielić atrakcyjnego rabatu.
Obserwowaliśmy taką sytuację w roku 2004 kiedy po raz pierwszy kratki "znikały" na skutek nowej ustawy o VAT. Przedsiębiorcy do "za pięć dwunasta" brali to co jeszcze pozostało na placach, a o jakimkolwiek rabacie można było pomarzyć.
Tym razem, aż tak silny efekt boomu jak w roku 2004 raczej nam nie grozi, jednak z pewnością rynek znajdzie się w sztucznie wywołanej nierównowadze.
5. Sztucznie wywołany popyt i zwiększone zakupy do końca roku spowodują z pewnością znaczny odpływ klientów z początkiem roku 2011. Ten efekt również był obserwowany w roku 2004, kiedy dzień po wprowadzeniu ograniczeń rynek motoryzacyjny dosłownie się załamał.
Oznacza to, że dealerzy samochodowi będą znacznie bardziej skłonni do wprowadzania promocji, udzielania wysokich rabatów i innych działań mających przyciągnąć klientów do salonów.
Warto zatem zastanowić się czy na hura szturmować salony jeszcze w tym roku, żeby oszczędzić pewną kwotę VAT zawartego w cenie lub ratach leasingu samochodu z homologacją samochodową - jeśli podobną oszczędność może uda się uzyskać dzięki zmniejszonemu popytowi po Nowym Roku.
Przypomnijmy, że vatu od paliwa i tak nie będzie można odliczać.
Oczywiście wszystko zależy od indywidualnego przypadku, polityki cenowej danej marki motoryzacyjnej, itd. Prawa rynku są jednak w miarę przewidywalne - im bliżej końca roku tym ceny i wybór samochodów może stawać się coraz mniej atrakcyjny.