Szczegółowe podsumowanie branży leasingowej po III kw 2010
: 29 paź 2010, o 12:07
Związek Polskiego Leasingu opublikował szczegółowe zestawienie wyników branży leasingowej po trzech kwartałach 2010 roku. W stosunku do analogicznego okresu 2009 roku branża urosła o 9,09%, finansując aktywa w kwocie 18,1 mld zł. Wyniki są na tyle dobre, że ZPL podniósł prognozy dla całego 2010 roku do kwoty 28,4 mld zł, co dawałoby wzrost 10,5%.
Motorem wzrostu są oczywiście samochody z kratką, które wywindowały wyniki w segmencie lekkich samochodów dostawczych do kwoty 3,2 mld zł (+ 136,5%). Bardzo duży wzrost (+90,5%) zanotował również leasing i finansowanie tzw. „pozostałych środków transportu”, w szczególności taboru kolejowego. Jest to wynikiem zwiększonego finansowania przez firmy leasingowe inwestycji samorządów. Ogólnie trzeba podkreślić, że praktycznie cały transport jest „na zielono”. Już nie tylko ciągniki siodłowe (+38,3%), naczepy i przyczepy (+10,9%) oraz ciężarowe powyżej 3,5T (+5,2%), ale nawet autobusy, które wzrosły o 5,8%. Jedyny „minus” w transporcie (-13,8%) zanotowały samochody osobowe, jednak jest to tylko i wyłącznie skutek „odpływu” na rzecz samochodów z kratką.
Warto zwrócić uwagę, że nawet w nieruchomościach „coś” drgnęło. Spadek nadal jest koszmarny -38,1%, ale nie są to już spadki o ponad 50%, jak jeszcze na półrocze 2010. Tak naprawdę licząc kwartał do III kwartału 2009 leasing nieruchomości nawet wzrósł i rosnąć ma dalej w IV kwartale.
Za to niezbyt wesoło wygląda finansowanie maszyn i urządzeń, a to one głównie świadczą o nastrojach w gospodarce. Po słabym wzroście (+5,24%) finansowania na ogólną kwotę 6,1 mld zł widać, że niewiele się tu jeszcze dzieje. Co prawda takie segmenty jak maszyny i urządzenia rolnicze i sprzęt medyczny rosną zauważalnie, odpowiednio +46,9% oraz +23%, jednak jest to głównie efekt finansowania inwestycji w tych branżach przy wykorzystaniu tzw. pożyczek. Tu warto wspomnieć, że - nie wiedzieć czemu - w statystykach z tego kwartału, w przeciwieństwie do półrocznych, ZPL nie rozbił wyników na leasing i pożyczki, podając wyniki łączone…
Wygląda na to, że branża leasingowa pomimo iż rośnie, to jest to wzrost nadal "sztuczny". Wymuszony zapowiadaną na 1 styczeń 2011 likwidacją samochodów z kratką, "ucieczką" firm leasingowych do finansowania poprzez pożyczki zamiast leasing, a także zwiększonym popytem na usługi firm leasingowych ze strony samorządów.
Jeśli dołożyć do tego fakt, że rok 2009 był dla branży tragiczny, to wzrost branży na poziomie 10% może nie powinien martwić, ale na pewno nie ma się jeszcze z czego przesadnie cieszyć.
Motorem wzrostu są oczywiście samochody z kratką, które wywindowały wyniki w segmencie lekkich samochodów dostawczych do kwoty 3,2 mld zł (+ 136,5%). Bardzo duży wzrost (+90,5%) zanotował również leasing i finansowanie tzw. „pozostałych środków transportu”, w szczególności taboru kolejowego. Jest to wynikiem zwiększonego finansowania przez firmy leasingowe inwestycji samorządów. Ogólnie trzeba podkreślić, że praktycznie cały transport jest „na zielono”. Już nie tylko ciągniki siodłowe (+38,3%), naczepy i przyczepy (+10,9%) oraz ciężarowe powyżej 3,5T (+5,2%), ale nawet autobusy, które wzrosły o 5,8%. Jedyny „minus” w transporcie (-13,8%) zanotowały samochody osobowe, jednak jest to tylko i wyłącznie skutek „odpływu” na rzecz samochodów z kratką.
Warto zwrócić uwagę, że nawet w nieruchomościach „coś” drgnęło. Spadek nadal jest koszmarny -38,1%, ale nie są to już spadki o ponad 50%, jak jeszcze na półrocze 2010. Tak naprawdę licząc kwartał do III kwartału 2009 leasing nieruchomości nawet wzrósł i rosnąć ma dalej w IV kwartale.
Za to niezbyt wesoło wygląda finansowanie maszyn i urządzeń, a to one głównie świadczą o nastrojach w gospodarce. Po słabym wzroście (+5,24%) finansowania na ogólną kwotę 6,1 mld zł widać, że niewiele się tu jeszcze dzieje. Co prawda takie segmenty jak maszyny i urządzenia rolnicze i sprzęt medyczny rosną zauważalnie, odpowiednio +46,9% oraz +23%, jednak jest to głównie efekt finansowania inwestycji w tych branżach przy wykorzystaniu tzw. pożyczek. Tu warto wspomnieć, że - nie wiedzieć czemu - w statystykach z tego kwartału, w przeciwieństwie do półrocznych, ZPL nie rozbił wyników na leasing i pożyczki, podając wyniki łączone…
Wygląda na to, że branża leasingowa pomimo iż rośnie, to jest to wzrost nadal "sztuczny". Wymuszony zapowiadaną na 1 styczeń 2011 likwidacją samochodów z kratką, "ucieczką" firm leasingowych do finansowania poprzez pożyczki zamiast leasing, a także zwiększonym popytem na usługi firm leasingowych ze strony samorządów.
Jeśli dołożyć do tego fakt, że rok 2009 był dla branży tragiczny, to wzrost branży na poziomie 10% może nie powinien martwić, ale na pewno nie ma się jeszcze z czego przesadnie cieszyć.