Strona 1 z 1

Nie dbasz o samochód w wynajmie długoterminowym? Zapłacisz

: 27 maja 2011, o 10:48
autor: FmLeasing.pl - adm
Drobne rysy, zużyte dywaniki, mocowanie zestawu głośnomówiącego to rzeczy, nad którymi żaden kierowca bez zapędów pedantycznych nie zaprząta sobie głowy użytkując samochód. Jednak kiedy przychodzi do zakończenia okresu leasingu pojawia się pytanie – czy takie ślady eksploatacji mogą generować dodatkowe koszty?

Odpowiedź na to pytanie powinna brzmieć NIE, dopóki samochód nie ma wgnieceń i wielkich rys, aż do podkładu, możemy być spokojni. Precyzyjne określenie tego, co firmy CFM najczęściej określają mianem „normalnej eksploatacji”, jest bardzo istotne, nie tylko z punktu widzenia firmy leasingowej, ale przede wszystkim jej klientów. Uczciwy partner biznesowy powinien zapewnić swojemu klientowi szczegółowy katalog elementów składających się na standardowe zużycie samochodu, łącznie z wykazem dopuszczalnych uszkodzeń.

Dzięki takiemu rozwiązaniu obie strony unikną nieporozumień w przypadku oceny różnego typu uszkodzeń, jak rysy, zadrapania lub wgniecenia. Z kolei jeśli zdarzy się sytuacja, w której uszkodzenia auta w momencie jego zwrotu naruszają ustalony zakres, klient powinien posiadać pełne informacje dotyczące sposobu pokrycia kosztów. Ta kwestia jest różnie regulowana, w zależności od leasingodawcy - klient może zostać obciążany kosztami naprawy lub kosztami związanymi z utratą wartości samochodu pomniejszonymi o jego amortyzację. Najważniejsze, aby zasady postępowania w takich sytuacjach były od początku współpracy klarowne i świadomie zaakceptowane przez obie strony – wyjaśnia Artur Sulewski, Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management.

Należy pamiętać, że to firma CFM ponosi pełne ryzyko uzyskania wartości końcowej (czyli „wartości rezydualnej”, w skrócie RV), a jej osiągnięcie nie jest możliwe, jeżeli użytkownik zwraca samochód z nienaprawionymi szkodami komunikacyjnymi, czy na przykład dziurami w tapicerce. Obniżenie wartości wszystkich pojazdów tak, aby uniknąć pozakontraktowych kosztów nie rozwiązałoby tej kwestii – byłoby krzywdzące wobec 70% użytkowników, którzy oddają zadbane pojazdy i nie generują dodatkowych obciążeń dla pracodawcy.

Obliczając miesięczną stawkę utrzymania pojazdu, firmy oferujące wynajem długoterminowy muszą założyć utratę wartości danego samochodu. Jego stan znacząco wpływa na cenę odsprzedaży, razem z innymi oczywistymi czynnikami, takimi jak wiek, przebieg czy marka. Różnice między cenami auta zadbanego i uszkodzonego mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych – mówi Artur Sulewski, Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management. Poziom wyceny ponadnormatywnych uszkodzeń jest efektem zastosowania jednej z dwóch procedur. W przypadku elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania auta – np. stłuczonego reflektora czy szyby – nasi eksperci podają średnią cenę określonej części, stosowaną w autoryzowanych serwisach danej marki. Przy uszkodzeniach nie wpływających na prawidłowe działanie samochodu (np. rysach na drzwiach) korzystamy ze specjalistycznych programów, tworzonych przez zewnętrzne firmy, na podstawie aktualnych rynkowych cen usług i materiałów. Jeżeli dotyczy to samochodu zwracanego po zakończeniu kontraktu, czyli auta 3-4-letniego – a o takich mówimy – podane w zestawieniach koszty pomniejszamy o wartość amortyzacji, która sięga 50%. Oznacza to, że naprawy takie wyceniamy na połowę wartości, podanych we wspomnianych programach kalkulacyjnych.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że klienci firm zrzeszonych w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) otrzymują również precyzyjnie opisane zasady zwrotu i rozliczenia samochodu. Ocena auta dokonywana jest za każdym razem przez certyfikowanego rzeczoznawcę, przy użyciu profesjonalnego programu do wyceny pojazdów. Ponadto klient zawsze może być obecny przy takiej wycenie, a jeśli się z nią nie zgadza, ma prawo powołać niezależnego rzeczoznawcę, w celu wykonania ponownej ekspertyzy.

Zasady te są integralnym elementem umowy, a dodatkowo opatrzone są w zdjęcia z przykładami uszkodzeń akceptowalnych – powstających w wyniku standardowego zużycia pojazdu – oraz uszkodzeń obniżających wartość samochodu. Taką rolę pełni również wydany przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów podręcznik „Ocena zwrotu pojazdów”. Jest on udostępniony wszystkim zainteresowanym na nowej stronie internetowej www.pzwlp.pl. Klientom pozwoli to zdobyć niezbędną w procesie negocjacji, rozpoczynania i kończenia kontraktów wiedzę o uszkodzeniach samochodów, a dostawcom usług CFM ułatwi stosowanie jednolitych zasad i podnoszenie jakości obsługi – mówi Artur Sulewski, Dyrektor Handlowy LeasePlan Fleet Management. Uważam, że takie rozwiązania powinny stać się standardem rynkowym, nie tylko w ramach firm zrzeszonych w Związku. Istotnym elementem jest również edukacja klientów, aby oczekiwali od swojego dostawcy stosowania podobnych norm. Pomogłoby to poprawić wizerunek firm CFM i ograniczyć ewentualne nieprawidłowości. Niestety zdarzają się na naszym rynku firmy, w których procedury te są dość enigmatyczne. Na przykład stawki za ponadnormatywne zużycie bywają kalkulowane razem z ratą wynajmu. Klient otrzymuje wówczas ofertę niskiej raty wynajmu (na podstawie wysoko skalkulowanej wartości rezydualnej), co na początku kontraktu wydaje się atrakcyjne i czasem wpływa na decyzję o wyborze konkretnego dostawcy usług CFM. Jednak umowa taka rozszerza zakres i koszty ponadnormatywnego zużycia przy zwrocie samochodów. Oznacza to, że w tej czy innej formie klient zapłaciłby tę samą cenę, a czasem nawet wyższą, powiększoną o dodatkowe odsetki za kilkadziesiąt miesięcy kontraktu.

Właśnie dlatego tak istotną kwestią jest uważne czytanie umów wynajmu. Jak pokazuje powyższy przykład, cena jest tylko jednym z elementów, ale nie powinna być jedynym kryterium wyboru. Równie istotna w procesie weryfikacji dostawcy usług wynajmu długoterminowego jest przynależność do organizacji branżowej, która wyznacza i przestrzega standardów biznesowych i etycznych prowadzonej działalności. W sektorze Car Fleet Management taką rolę pełni PZWLP.

Re: Nie dbasz o samochód w wynajmie długoterminowym? Zapłacisz

: 27 maja 2011, o 10:49
autor: Jarosław Król
Powyższa publikacja jest materiałem eksperckim firmy LeasePlan Fleet Management.

Re: Nie dbasz o samochód w wynajmie długoterminowym? Zapłacisz

: 27 maja 2011, o 11:42
autor: Wolny
Ponadnormatywne zużycie w praktyce jest często nadużywane na niekorzyść klientów. :roll:

Re: Nie dbasz o samochód w wynajmie długoterminowym? Zapłacisz

: 27 maja 2011, o 15:15
autor: Tomasz Piotrowski
Wolny pisze:Ponadnormatywne zużycie w praktyce jest często nadużywane na niekorzyść klientów. :roll:
Tylko ci klienci równie często oddają zasyfione trupy i są zdziwieni że ktoś nie chce takiego syfa przyjąć.

Re: Nie dbasz o samochód w wynajmie długoterminowym? Zapłacisz

: 27 maja 2011, o 16:41
autor: Matti
2-3 tygodnie temu oglądałem poflotowe Volvo S80 i V70 z 2007 roku. Wstydziłby się ten, kto oddawał te auta :roll:
Liczne wgniecenia i zadrapania na powłoce lakierniczej, także na dachu. Dodatkowo na całym lakierze sznyty i zakola, więc myty na myjniach automatycznych (brawo!). Opony pozdzierane na profilach, felgi wyglądały, jakby przejechały trasę Paryż-Dakar.
Wnętrze nie dość, że zabłocone i ogólnie zakopcone papierosami (lub cygarami :mrgreen: ), to miejscami porypana (dosłownie) tapicerka, jakby tam ktoś z korkociągiem biegał. Po prostu wyglądały te auta, jak woły robocze firmy budowlanej, a nie auta dwóch "kulegów menadżerów" z dość sporej korporacji.

Ciekawy poziom sobą reprezentują tak "dbając" o powierzone im przez pracodawcę samochody. No, ale przecież to nie ich... :twisted:

Re: Nie dbasz o samochód w wynajmie długoterminowym? Zapłacisz

: 2 cze 2011, o 16:40
autor: Michał Krupiński
Ponadnormatywne zużycie w praktyce jest często nadużywane na niekorzyść klientów.
Czasem są, a czasem nie. Nie ma reguły.

Faktem jest, że sporo jest takich przypadków jak napisał Matti, że jeden z drugim śmierdziel użytkował auto służbowe i miał wszystko w nosie.
Sam obserwuję jedno forum dla "flotowców" i wielu ma pretensje do firm CFM, że im doliczają koszty nadmiernego użycia... Niestety jak ich zapytać to rzadko która firma ma politykę zachęt i kar, żeby pracownicy dbali o samochód służbowy. Wielu (zbyt wielu) wydaje się, że jak to "czyjeś', a do tego "wynajęte", to - za przeproszeniem - można klocka zwalić do środka i udawać, że nic się nie stało.

Nie dziwi mnie więc, że CFMy ostro doliczają koszty w takich przypadkach - choć oczywiście zdarzają się też sytuacje krzywdzące tego czy innego leasingobiorcę - jak to w życiu bywa...

Na szczęście od jakiegoś czasu widać, że rynek cywilizuje się w tym względzie. Firmy posiadające trochę większą flotę rozumieją już, że należy motywować do dbania o samochody firmowe, ograniczać szkodowość, itd. CFM-y przez to też nie mogą pozwalać sobie na rażące "nadużycia" i jakoś tak ten rynek powoli dojrzewa... :)

Re: Nie dbasz o samochód w wynajmie długoterminowym? Zapłacisz

: 3 cze 2011, o 08:26
autor: Gość
nom

Re: Nie dbasz o samochód w wynajmie długoterminowym? Zapłacisz

: 3 cze 2011, o 12:38
autor: Matti
Ale żeś się rozpisał :lol: :lol:

Re: Nie dbasz o samochód w wynajmie długoterminowym? Zapłacisz

: 3 cze 2011, o 14:19
autor: Bart0
Wycielo mi tekst
chcialem napisac,ze teraz sytuacja rozliczanie zwracanych samochodow wyglada daleko lepiej niz te kilka lat temu

Re: Nie dbasz o samochód w wynajmie długoterminowym? Zapłacisz

: 1 lut 2020, o 05:59
autor: klient Getin Fleet
UWAGA na GETIN FLEET , miałem samochód w wynajmie i bardzo o niego dbałem !!! a teraz oskarża się mnie o ponadnormatywne zużycie gdyż była rysa . NIGDY WIĘCEJ NIC WSPÓLNEGO Z GETIN FLEET i tą firmą i tymi ludźmi