Strona 3 z 35

Re: Samochody z kratką wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

: 27 lis 2013, o 13:45
autor: Michał Krupiński
Michael pisze:Dlatego wysłałem maila do służb prasowych - dam znać jeżeli odpowiedzą na pytania.
Dostałem odpowiedź z Volvo, cytuję:
Wszystkie typy naszych samochodów zostały wprowadzone na rynek i uzyskały swoją bazową homologację przed listopadem 2012.
Lui, czyli tak jak myśleliśmy...

Re: Samochody z kratką wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

: 27 lis 2013, o 18:12
autor: gnzo
Z tego można wnosić że od samochodów używanych z kratką z homologacją z 2009 i 2010 także będzie można odliczyć 100% vat po nowym roku?

Re: Samochody z kratką wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

: 27 lis 2013, o 18:55
autor: Pan Kratka
Czy w takim razie uzasadnione jest stwierdzenie, że:

Kto na dzień dzisiejszy jest właścicielem samochodu, posiadającego homologację N1 wydaną przed listopadem 2012 po 01 stycznia 2014 może nie mieć wielkich problemów ze sprzedażą takiego samochodu, bo chętni do odliczenia 100% VAT z pewnością się znajdą, a co za tym idzie można będzie taki samochód sprzedać za cenę nawet nieco wyższą od rynkowej?

Może warto spytać w Min. Transportu czy jeśli model VOLVO uzyskał homologację ciężarową przed listopadem 2012, pod warunkiem zamontowania w nim kratki, a jednocześnie posiada homologację osobową uzyskaną po listopadzie 2012 to czy wcześniejsza homologacja wygasła z urzędu, czy jest nadal obowiązująca jeśli tylko auto będzie posiadało "kratkę w kolorze tapicerki"? Zaznaczam, że przed listopadem 2012 na ten sam samochód importer posiadał zarówno homologację ciężarową (jeśli zamontował kratkę), jak również homologację osobową (jeśli kratki nie było).

Innymi słowami: nie wiem czy Min Transportu zmieniając zasady homologacji pojazdów na ciężarowe, spowodowało, że dane typy pojazdów posiadające homologację cieżarową przed wprowadzeniem nowych przepisów homologacyjnych z urzędu ją utraciły i importer był zobligowany do uzyskania nowych homologacji na te pojazdy, czy też są dalej obowiązujące (o ile dany koncern nie wprowadził całkowicie nowego modelu, który powinien z urzędu uzyskać nową homologację)?

Re: Samochody z kratką wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

: 28 lis 2013, o 09:27
autor: Michał Krupiński
gnzo pisze:Z tego można wnosić że od samochodów używanych z kratką z homologacją z 2009 i 2010 także będzie można odliczyć 100% vat po nowym roku?
Zgadza się.
Pan Kratka pisze:Czy w takim razie uzasadnione jest stwierdzenie, że:

Kto na dzień dzisiejszy jest właścicielem samochodu, posiadającego homologację N1 wydaną przed listopadem 2012 po 01 stycznia 2014 może nie mieć wielkich problemów ze sprzedażą takiego samochodu, bo chętni do odliczenia 100% VAT z pewnością się znajdą, a co za tym idzie można będzie taki samochód sprzedać za cenę nawet nieco wyższą od rynkowej?
Zgadza się.
Pan Kratka pisze:Innymi słowami: nie wiem czy Min Transportu zmieniając zasady homologacji pojazdów na ciężarowe, spowodowało, że dane typy pojazdów posiadające homologację cieżarową przed wprowadzeniem nowych przepisów homologacyjnych z urzędu ją utraciły i importer był zobligowany do uzyskania nowych homologacji na te pojazdy, czy też są dalej obowiązujące (o ile dany koncern nie wprowadził całkowicie nowego modelu, który powinien z urzędu uzyskać nową homologację)?
Prawo nie działa wstecz.
W przypadku jakichkolwiek (nie tylko samochodowych) homologacji, uprawnień, itp. nie traci się ich tylko dlatego, że wchodzą nowe wymagania.

Wczoraj Samar podał info:
IBMR SAMAR jako pierwszy dotarł do propozycji odpowiedzi, jaką w najbliższych godzinach otrzymają polskie władze od Komisji Europejskiej, w sprawie wniosku o derogację VAT na zakup samochodów firmowych. Komisja zgadza się z propozycją rządu, ale stawia warunki. Więcej: Derogacja VAT: Komisja Europejska mówi "tak, ale..."

Ktoś może pomyśleć, że jednak kratki nie wrócą (choćby na chwilę) po 1.1.2014. Nic bardziej mylnego.
Ministerstwo Finansów poinformowało już, że nie zdąży już wprowadzić nowych ograniczeń przed końcem roku i nie zrobiło tego przez przypadek.

Do wprowadzenia nowych ograniczeń nie wystarczy już czasu. Do tego, żeby to zrobić potrzebne są w praktyce trzy posiedzenia sejmu i jedno senatu.
Tymczasem do końca roku zostało w zasadzie tylko jedno posiedzenie sejmu, bo tego rozpoczynającego się w najbliższy wtorek nie ma już co liczyć.

W 2010 roku rząd przesłał do sejmu projekt, który przyjął 9 listopada, ale kalendarz posiedzeń był wtedy taki, że od tego momentu do końca roku były jeszcze cztery posiedzenia sejmu. Dlatego wtedy wyrobili się na styk - o ile dobrze pamiętam, to prezydent złożył podpis dzień przed wigilią.
Teraz nie ma na to szans - tym bardziej, że na razie jest to projekt odpowiedzi KE, a potrzebna jest jeszcze akceptacja projektu przez państwa członkowskie, co też zajmie jeszcze kilka - kilkanaście dni.

Wreszcie - nie lubię powoływać się na "nieoficjalne" informacje - ale wczoraj "obiło" mi się o uszy, że mówi się o 1 marca 2014 jako dacie kiedy udałoby się wprowadzić nowe ograniczenia. Wspominam o tym, bo sam myślę, że jest to pierwsza możliwa (realna) data. Wcześniej po prostu się nie da tego uchwalić.

Re: Samochody z kratką wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

: 28 lis 2013, o 12:41
autor: Wolny
Intrygujący jest ten fragment:
Ograniczenie określone w akapicie pierwszym, nie ma zastosowania do podatku VAT pobieranego od wszelkich wydatków, które są całkowicie związane z działalnością podatnika
Czyżby pole do szerokiej interpretacji? :?

Re: Samochody z kratką wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

: 28 lis 2013, o 12:51
autor: Michał Krupiński
Wolny pisze:Intrygujący jest ten fragment:
Ograniczenie określone w akapicie pierwszym, nie ma zastosowania do podatku VAT pobieranego od wszelkich wydatków, które są całkowicie związane z działalnością podatnika
Czyżby pole do szerokiej interpretacji? :?
Myślę, że musimy poczekać na gotowy projekt nowelizacji ustawy, dopiero wtedy będzie wiadomo co autor ma na myśli. :)

Re: Samochody z kratką wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

: 28 lis 2013, o 18:35
autor: gregwlkp

Re: Samochody z kratką wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

: 29 lis 2013, o 07:45
autor: Michał Krupiński
gregwlkp pisze:I po sprawie
Pobudka! :)
Od wczoraj rana o tym piszemy. ;)

Na razie nie jest jeszcze po żadnej sprawie.

Re: Samochody z kratką wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

: 3 gru 2013, o 17:23
autor: KOLEC
"Spodziewamy się, że do końca roku Komisja Europejska wyda ostateczną decyzję. W tym roku nie uda się jednak wprowadzić do polskiej ustawy o VAT zmian odpowiadających tej decyzji. Dołożymy wszelkich starań, by weszły one w życie jak najszybciej w przyszłym roku"
poinformował PAP wiceminister finansów Janusz Cichoń

Re: Samochody z kratką wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

: 5 gru 2013, o 11:37
autor: Wolny
Podobno nie tylko Volvo wystartuje z kratkami.
Inne marki też się szykują.