Strona 3 z 4

Re: Jest 1 kwietnia 2014, czyli od dziś obowiązują nowe zasady odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją. Co teraz?

: 8 kwie 2014, o 21:38
autor: dropsec
Michael pisze:Ale chyba nie o to chodzi.
Kolega przecież napisał, że ma homologację ciężarową, tylko nie widzi tego w dokumentach, że jest to homologacja N1 - przynajmniej ja tak to zrozumiałem.

A w dokumentach, np. w dowodzie rejestracyjnym będzie tylko napisane pojazd ciężarowy i będzie podana ładowność - powinna być powyżej 500 kg.
Tak dokładnie to miałem na myśli. Jednak nadal nie wiem czy dobrze rozumiem, ponieważ wszędzie w mediach czytam, że homologacja ciężarowa a homologacja N1 to nie to samo. Że homologacja N1 jest wersją unijną (nowszą) homologacji ciężarowej. Mój samochód rocznikowo jest 2008, więc nie wiem czy już wtedy były wydawane homologacje N1 w Polsce? Mam oczywiście wbite w dowód "samochód ciężarowy" ale nie na nic o "N1".
Czyli jak mam to rozumieć ? Mam zamiar odliczyć 100% VAT z pierwszej wpłaty leasingowej wykonanej 20 marca. Nie chciałbym sytuacji abym musiał jednak zwracać 50% z tej kwoty :/

Re: Jest 1 kwietnia 2014, czyli od dziś obowiązują nowe zasady odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją. Co teraz?

: 9 kwie 2014, o 09:41
autor: Michał Krupiński
dropsec pisze:Tak dokładnie to miałem na myśli. Jednak nadal nie wiem czy dobrze rozumiem, ponieważ wszędzie w mediach czytam, że homologacja ciężarowa a homologacja N1 to nie to samo. Że homologacja N1 jest wersją unijną (nowszą) homologacji ciężarowej. Mój samochód rocznikowo jest 2008, więc nie wiem czy już wtedy były wydawane homologacje N1 w Polsce? Mam oczywiście wbite w dowód "samochód ciężarowy" ale nie na nic o "N1".
Czyli jak mam to rozumieć ? Mam zamiar odliczyć 100% VAT z pierwszej wpłaty leasingowej wykonanej 20 marca. Nie chciałbym sytuacji abym musiał jednak zwracać 50% z tej kwoty :/
Kilka spraw:

1. W mediach piszą o samochodach z "homologacją N1", bo teraz jest tak, że taką homologację mogą mieć zarówno samochody z kratką (homologowane w Polsce) jak i bez kratki (homologowane w innych krajach UE, w których kratka nie jest wymagana, żeby spełnić wymagania homologacji). Dlatego kiedyś pisało się o "samochodach z kratką", a teraz pisze się o "samochodach z homologacją N1". Z tym, że samochody z kratką to są jednocześnie samochody z homologacją N1.

2. Oczywiście w powyższym punkcie pisząc o samochodach z kratką, mam na myśli "pełnoprawne" ciężarówki w karoserii osobowej, które były homologowane w Polsce, mają kratę, odpowiednią ładowność, itd.

3. Takie samochody "wróciły" do oferty polskich importerów/dealerów po wyroku ETS w sprawie Magoora. Wyrok ten zapadł 22 grudnia 2008 roku! Jednak importerom zajęło trochę czasu, żeby wprowadzić takie samochody z "kratką" do oferty. Pierwsze modele zaczęły pojawiać się dopiero kilka miesięcy po wyroku. Z tego co pamiętam pierwszy był chyba Opel z modelami Vectry, ale kiedy dokładnie weszły one do oferty, to już nie pamiętam.

4. Więc generalnie w 2008 roku takich samochodów raczej nie było. Tzn. technicznie była możliwość, żeby samochód osobowy homologować na N1 (z kratką) wtedy, ale w praktyce nikt tego nie robił, bo nie dawało to żadnych przywilejów.

5. Więc jak jest z Twoim samochodem, to nie wiem... Czy masz wyciąg ze świadectwa homologacji? Jeżeli masz to wszystko w porządku. Nie można też wykluczyć, że masz rocznik 2008 jeżeli chodzi o produkcję, ale samochód wyjechał od dealera dopiero w 2009 roku jako "ubiegłoroczny rocznik" i w tym czasie został wyposażony w kratkę.

Podsumowując - jeżeli masz wyciąg ze świadectwa, z którego wynika, że to ciężarówka z ładownością powyżej 500kg, to możesz spać spokojnie, a jeżeli nie masz, to musisz albo zdobyć od importera, albo dowiedzieć się więcej o co chodzi z tym samochodem.

Rozumiem, że to samochód z polskiej sieci dealerskiej? Co to za marka/model?

Re: Jest 1 kwietnia 2014, czyli od dziś obowiązują nowe zasady odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją. Co teraz?

: 10 kwie 2014, o 09:38
autor: dropsec
Dzięki za dość dokładne i łopatologiczne wytłumaczenie - o to chodziło.
Mój samochód to Jeep Grand Cherokee - w dowodzie moim i poprzedniego właściciela (z polskiego Dealera) jest i było "samochód ciężarowy" mam też kratkę. Zatem powinienem być pewien że wszystko jest w porządku. Swiadectwa homologacji nie posiadam nigdzie w papierach, ale czy takie było wydawane wraz z samochodem ?

Re: Jest 1 kwietnia 2014, czyli od dziś obowiązują nowe zasady odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją. Co teraz?

: 12 kwie 2014, o 14:17
autor: x86635
Witam

w marcu tego roku zakupiłem forda fiestę VAN z dwoma miejscami i przestrzenią ładunkową oddzieloną trwale od częsci pasażerskiej. Dopuszczalna ładowność wpisana w dowód to 472kg a rodzaj pojazdu to samochód ciężarowy. Zaraz po zakupie pojechałem na stację diagnostyczną na badanie potwierdzające homologacje ciężarową N1 i takową dostałem bez najmniejszego problemu. Czy po 1 kwietnia mogę odliczać na ten samochód vat od paliwa??

Re: Jest 1 kwietnia 2014, czyli od dziś obowiązują nowe zasady odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją. Co teraz?

: 13 kwie 2014, o 00:06
autor: Wojcieszko
Panowie to ja mam chyba najbardziej pozorne pytanie, ale do tej pory tutaj nikt o to nie pytał. W lutym kupiłem (dokładnie mój tato) skodę superb z homologacją N1 bez kratki. Auto wzięte w leasingu. Wiem już, że będę mógł do końca z wszystkich rat leasingowych odliczać pełny VAT, oraz 50% VAT od paliwa. Aby jednak to wszystko było zgodne muszę udać się do Urzędu Skarbowego i zarejestrować lesiang. Czy jest przygotowane do tego jakiś konkretny formularz i gdzie dokładnie w US mam złożyć taki dokument? I jeszcze pytanie. Jak już to wszystko się stanie to z wcześniejszych wypowiedzi rozumiem, że, nie będę musiał prowadzić żadnej kilometrówki? Pozdrawiam serdecznie i z góry wielkie dzięki za pomoc :)

Re: Jest 1 kwietnia 2014, czyli od dziś obowiązują nowe zasady odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją. Co teraz?

: 13 kwie 2014, o 19:10
autor: Michał Krupiński
x86635 pisze:Witam

w marcu tego roku zakupiłem forda fiestę VAN z dwoma miejscami i przestrzenią ładunkową oddzieloną trwale od częsci pasażerskiej. Dopuszczalna ładowność wpisana w dowód to 472kg a rodzaj pojazdu to samochód ciężarowy. Zaraz po zakupie pojechałem na stację diagnostyczną na badanie potwierdzające homologacje ciężarową N1 i takową dostałem bez najmniejszego problemu. Czy po 1 kwietnia mogę odliczać na ten samochód vat od paliwa??
Taki samochód umożliwia (jeżeli są badania ze stacji okręgowej) 100% odliczenia VAT, bo ustawodawca traktuje go jako samochód, który konstrukcyjnie spełnia wymogi pojazdu, który użytkowany jest wyłącznie w celach prowadzonej działalności.
Wojcieszko pisze:Panowie to ja mam chyba najbardziej pozorne pytanie, ale do tej pory tutaj nikt o to nie pytał. W lutym kupiłem (dokładnie mój tato) skodę superb z homologacją N1 bez kratki. Auto wzięte w leasingu. Wiem już, że będę mógł do końca z wszystkich rat leasingowych odliczać pełny VAT, oraz 50% VAT od paliwa. Aby jednak to wszystko było zgodne muszę udać się do Urzędu Skarbowego i zarejestrować lesiang. Czy jest przygotowane do tego jakiś konkretny formularz i gdzie dokładnie w US mam złożyć taki dokument? I jeszcze pytanie. Jak już to wszystko się stanie to z wcześniejszych wypowiedzi rozumiem, że, nie będę musiał prowadzić żadnej kilometrówki? Pozdrawiam serdecznie i z góry wielkie dzięki za pomoc :)
Nie ma formularza, czy wzoru. Zgłaszasz się po prostu do US z umową na której stawiają pieczątkę i wpisują do swojej ewidencji.
Co do reszty, to jest tak jak napisałeś.

Re: Jest 1 kwietnia 2014, czyli od dziś obowiązują nowe zasady odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją. Co teraz?

: 15 kwie 2014, o 13:05
autor: iziz1
Witam,
może to nie to miejsce, ale mam pytanie o koszty uzyskania przychodu (podatek dochodowy) od raty leasingowej (planuje nabyć samochód w leasingu operacyjnym) i pozostałych 50% VAT, nieodliczonych od raty samochodu osobowego używanego w trybie mieszanym.
Czy po 1 kwietnia można odliczać od kosztów uzyskania przychodu całą wartość raty netto plus nieodliczone 50% VAT?
Z góry dziękuje za informacje bądź odesłanie we właściwe miejsce.

Pzdr

Re: Jest 1 kwietnia 2014, czyli od dziś obowiązują nowe zasady odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją. Co teraz?

: 15 kwie 2014, o 14:22
autor: scott99
iziz1 pisze:Czy po 1 kwietnia można odliczać od kosztów uzyskania przychodu całą wartość raty netto plus nieodliczone 50% VAT?
tak

Re: Jest 1 kwietnia 2014, czyli od dziś obowiązują nowe zasady odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją. Co teraz?

: 30 kwie 2014, o 09:08
autor: Jarosław Król
TIK-TAK: Małe przypomnienie:

2 maja upływa czas na rejestrację w US umowy leasingu samochodu z homologacją.

Re: Jest 1 kwietnia 2014, czyli od dziś obowiązują nowe zasady odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją. Co teraz?

: 4 maja 2014, o 20:20
autor: Andre
Michael pisze:
x86635 pisze:Witam

w marcu tego roku zakupiłem forda fiestę VAN z dwoma miejscami i przestrzenią ładunkową oddzieloną trwale od częsci pasażerskiej. Dopuszczalna ładowność wpisana w dowód to 472kg a rodzaj pojazdu to samochód ciężarowy. Zaraz po zakupie pojechałem na stację diagnostyczną na badanie potwierdzające homologacje ciężarową N1 i takową dostałem bez najmniejszego problemu. Czy po 1 kwietnia mogę odliczać na ten samochód vat od paliwa??
Taki samochód umożliwia (jeżeli są badania ze stacji okręgowej) 100% odliczenia VAT, bo ustawodawca traktuje go jako samochód, który konstrukcyjnie spełnia wymogi pojazdu, który użytkowany jest wyłącznie w celach prowadzonej działalności.
A co z zapisem:
1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:
1) samochodów osobowych;
2) innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie
całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie
z miejscem dla kierowcy wynosi
:
a) 1 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
b) 2 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
c) 3 lub więcej – jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.
W końcu auto ma 2 miejsca siedzące i ładowność 472kg. czyli mniej niż 493kg. wykazane w ppkt. b)