Odliczanie VAT: Przeróbka używanego - osobowy na ciężarowy
: 13 sie 2009, o 13:26
Wiele osób zastanawia się czy jest możliwe przerobienie samochodu osobowego na ciężarowy i skorzystanie z odliczeń VAT.
Niestety do odliczeń uprawnia tylko fabryczna homologacja, którą otrzymał producent lub importer. Reguluje to art 86 ust. 4 ustawy o VAT.
Tak więc samo wstawienie kratki i zmiana rodzaju pojazdu na ciężarowy nie pozwoli nam na odliczenia.
Powstaje jednak pytanie co dzieje się z samochodami, które miały fabryczną homologację, a zostały przerobione na osobowy. Czy można ponownie przerobić je na ciężarowy?
Teoretycznie jest taka możliwość. Należy jednak posiadać dokument homologacji ciężarowej. Jeśli zaginął, można uzyskać duplikat u producenta - koszt od 100 PLN w górę.
Następnie należy w wyspecjalizowanej firmie zamontować kratkę, ewentualnie zdemontować pas, dołożyć podłokietnik, itd. Koszt przeróbki (zakładając, że posiadamy starą kratkę) wynosi od ok 300 - 400 PLN w górę. Jeśli trzeba dorobić lub dokupić kratkę koszt będzie zauważalnie większy. W sumie raczej ponad 1000 PLN.
Następnie należy udać się na badanie techniczne do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w celu dokonania przeglądu technicznego potwierdzającego prawidłowość przeróbek - koszt ok. 250 PLN.
Z kompletem dokumentów udajemy się do Wydziału Komunikacji, gdzie za kilkadziesiąt złotych wydają nam nowy dowód rejestracyjny ze zmianą rodzaju pojazdu i dokonują odpowiedniego wpisu w karcie pojazdu.
Tak przerobiony samochód z homologacją fabryczną teoretycznie spełnia warunki ustawy o VAT i pozwala na pełne odliczenia od zakupu/leasingu i paliwa.
Jednak UWAGA! Ponieważ żyjemy w Polsce, to może się zdarzyć, że kontrolujący nas urzędnik skarbowy przyczepi się jeśli zobaczy, że samochód w karcie był ciężarowy, potem osobowy i znowu ciężarowy.
Wtedy pozostaje nam walka z wiatrakami - trzeba mieć to na uwadze zanim podejmie się ryzyko.
Niestety do odliczeń uprawnia tylko fabryczna homologacja, którą otrzymał producent lub importer. Reguluje to art 86 ust. 4 ustawy o VAT.
Tak więc samo wstawienie kratki i zmiana rodzaju pojazdu na ciężarowy nie pozwoli nam na odliczenia.
Powstaje jednak pytanie co dzieje się z samochodami, które miały fabryczną homologację, a zostały przerobione na osobowy. Czy można ponownie przerobić je na ciężarowy?
Teoretycznie jest taka możliwość. Należy jednak posiadać dokument homologacji ciężarowej. Jeśli zaginął, można uzyskać duplikat u producenta - koszt od 100 PLN w górę.
Następnie należy w wyspecjalizowanej firmie zamontować kratkę, ewentualnie zdemontować pas, dołożyć podłokietnik, itd. Koszt przeróbki (zakładając, że posiadamy starą kratkę) wynosi od ok 300 - 400 PLN w górę. Jeśli trzeba dorobić lub dokupić kratkę koszt będzie zauważalnie większy. W sumie raczej ponad 1000 PLN.
Następnie należy udać się na badanie techniczne do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w celu dokonania przeglądu technicznego potwierdzającego prawidłowość przeróbek - koszt ok. 250 PLN.
Z kompletem dokumentów udajemy się do Wydziału Komunikacji, gdzie za kilkadziesiąt złotych wydają nam nowy dowód rejestracyjny ze zmianą rodzaju pojazdu i dokonują odpowiedniego wpisu w karcie pojazdu.
Tak przerobiony samochód z homologacją fabryczną teoretycznie spełnia warunki ustawy o VAT i pozwala na pełne odliczenia od zakupu/leasingu i paliwa.
Jednak UWAGA! Ponieważ żyjemy w Polsce, to może się zdarzyć, że kontrolujący nas urzędnik skarbowy przyczepi się jeśli zobaczy, że samochód w karcie był ciężarowy, potem osobowy i znowu ciężarowy.
Wtedy pozostaje nam walka z wiatrakami - trzeba mieć to na uwadze zanim podejmie się ryzyko.