Strona 1 z 1

Maleje wartość rezydualna samochodów osobowych

: 3 wrz 2009, o 12:53
autor: FmLeasing.pl
EurotaxGlass's Polska przygotował zestawienie szacowanej utraty wartości przez nowe samochody w kolejnych latach eksploatacji.
Zdecydowana większość modeli samochodów będzie tracić na wartości szybciej niż szacowano rok temu. Przeciętnie nowy model pojazdu będzie wart po roku 68% wartości początkowej. Wskaźnik ten jest mniejszy o 3% w stosunku do szacunków z roku 2008.

Z zestawień EurotaxGlass's Polska korzystają również firmy leasingowe i CFM przy ocenie ryzyka transakcji. Niższa szacowana wartość rezydualna oznacza utrudnienie uzyskania leasingu przy najniższych opłatach wstępnych, natomiast w wynajmie długoterminowym wiąże się z koniecznością płacenia wyższych rat miesięcznych.

Zestawienie 20 najlepiej sprzedających się modeli w Polsce

Utrata wartości po pierwszym roku użytkowania
Skoda Octavia II HB - 30,2%
Skoda Fabia II HB - 25,8%
Volkswagen Golf V Variant K - 24,1%
Fiat Grande Punto HB - 41,2%
Toyota Yaris HB - 31,7%
KIA Cee'd HB - 33,6%
Ford Focus HB - 37,2%
Fiat Panda HB - 41,5%
Toyota Avensis S - 29,4%
Renault Clio HB - 28,8%
Opel Corsa HB - 26,1%
Ford Mondeo S - 38,7%
Hyundai i30 HB - 33,6%
Opel Astra II Classic S - 36,8%
Volskwagen Passat Variant K - 29,9%
Opel Astra III S - 32,9%
Ford Fiesta HB - 18,9%
Renault Megane III HB - 33,3%
Toyota Auris HB - 28,4%
Fiat Bravo HB - 44,2%


Spodziewana wartość auta po trzech latach użytkowania (procent wartość początkowej)
36 miesięcy to najpopularniejszy okres trwania umowy leasingu i wynajmu długoterminowego
Skoda Octavia II HB - 55,5%
Skoda Fabia II HB - 51%
Volkswagen Golf V Variant K - 54,1%
Fiat Grande Punto HB - 44,2%
Toyota Yaris HB - 54%
KIA Cee'd HB - 52,8%
Ford Focus HB - 46,9%
Fiat Panda HB - 43,8%
Toyota Avensis S - 56,6%
Renault Clio HB - 52,2%
Opel Corsa HB - 53,5%
Ford Mondeo S - 47%
Hyundai i30 HB - 52,8%
Opel Astra II Classic S - 41,4%
Volkswagen Passat Variant K - 54,6%
Opel Astra III S - 47,6%
Ford Fiesta HB - 59,3%
Renault Megane III HB - 52,1%
Toyota Auris HB - 52,2%
Fiat Bravo HB - 42,5%


Przygotowane w oparciu o publikację w Gazecie Prawnej - źródło

Re: Maleje wartość rezydualna samochodów osobowych

: 3 wrz 2009, o 19:44
autor: Tomasz Piotrowski
Jeśli wejdą ograniczenia VAT od 2010 to te średnie spadki wartości będą jeszcze większe. W tym roku sprzeda się dużo samochodów z kratką, które później nie będą już dawały żadnego przywileju, a tylko więcej problemów.

Re: Maleje wartość rezydualna samochodów osobowych

: 4 wrz 2009, o 10:27
autor: Lui
Tomek_P pisze:Jeśli wejdą ograniczenia VAT od 2010 to te średnie spadki wartości będą jeszcze większe. W tym roku sprzeda się dużo samochodów z kratką, które później nie będą już dawały żadnego przywileju, a tylko więcej problemów.
Z drugiej strony, gdyby te przepisy weszły tylko na 3 lata, to po 2012 samochody z kratka znowu będą w cenie.

Re: Maleje wartość rezydualna samochodów osobowych

: 4 wrz 2009, o 12:45
autor: Michał Krupiński
Lui, O ile za trzy lata nie wymyślą jakiejś kolejnej figury, żeby utrudnić życie podatnikom. ;)

Re: Maleje wartość rezydualna samochodów osobowych

: 30 wrz 2009, o 08:25
autor: FmLeasing.pl
Prognozowanie przez firmę Car Fleet Management wartości rezydualnej niesie ze sobą ryzyko z punktu widzenia prowadzenia biznesu. Na cenę - w chwili sprzedaży danego samochodu po okresie eksploatacji - ma wpływ wiele czynników, wśród których najważniejsza jest wartość nowego auta tej samej klasy. Kwota ta jest pochodną kursu złotówki i jest aktualizowana w oparciu o kurs euro.
Większość firm CFM wyciągnęła wnioski z drugiej połowy ub.roku, kiedy nastąpiło nagłe załamanie wartości rezydualnych i obecnie ostrożniej szacuje ich wysokość. Niezależnie od tego, uważam że chwilowe spowolnienie rynku w I kwartale bieżącego roku wynikało głównie ze wstrzymania się klientów z decyzjami zakupowymi. Coraz lepsze informacje o sytuacji gospodarczej wpłyną na ożywienie branży, co widać już po wynikach II kw. br.

Wartość rezydualna (z ang. Residual Value - RV) to spodziewana wartość środka trwałego po okresie jego użytkowania. Wartość ta jest jednym z najważniejszych czynników kształtujących wysokość opłaty za wynajem długoterminowy. Rata finansowa obliczana jest jako różnica między kosztem zakupu samochodu netto a wartością wykupu ustaloną w umowie leasingu lub wynajmu (czyli wartością rezydualną). Im zatem mniejsza jest różnica między zakupem netto a RV, tym niższy całkowity koszt finansowy.

Całość na wnp.pl