Leasing/CFM - tygodniowy przegląd prasy 39/2009
: 26 wrz 2009, o 09:21
Tygodniowy przegląd prasy - tydzień 39/2009
Przegląd publikacji dotyczących leasingu, branży leasingowej i CFM oraz tematów pokrewnych, które pojawiły się w ostatnim tygodniu w mediach.
Jak ująć leasing operacyjny w sprawozdaniu finansowym
dr André Helin, prezes BDO Numerica porusza sprawy związane z księgowym ujęciem leasingu operacyjnego
Przy leasingu operacyjnym przychody leasingodawcy, zarówno z tytułu opłaty jednorazowej, jeżeli jest ona znaczna, jak i opłat bieżących, wykazuje się w sprawozdaniu finansowym proporcjonalnie do okresu trwania umowy (zazwyczaj metodą liniową), niezależnie od faktycznych wpływów.
(…)
Przy leasingu operacyjnym koszty leasingobiorcy wykazuje się w sprawozdaniu finansowym leasingobiorcy proporcjonalnie do okresu trwania umowy (zazwyczaj stosuje się metodę liniową), niezależnie od faktycznie zapłaconych rat.
Wstępne koszty bezpośrednie, poniesione przed zawarciem umowy leasingu, jeżeli są znaczne, rozlicza się w czasie, proporcjonalnie do wykazanych w sprawozdaniu finansowym opłat z tytułu leasingu. Natomiast wstępne koszty odpisuje się w ciężar kosztów okresu ich poniesienia, gdy są nieznaczne.
Data publikacji: 21.09.2009
ważność: normalna
Więcej na: gazetaprawna.pl
Badanie techniczne samochodów sprowadzonych niepotrzebne
W dniu 22 września weszły w życie przepisy, zgodnie z którymi sprowadzane do kraju samochody będą mogły być zarejestrowane bez konieczności przeprowadzania badania technicznego.
Taka nowelizacja przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym to efekt wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 czerwca 2008 roku. Badania techniczne używanych aut, jakie trafiają do kraju nie będzie już wymagane, pod warunkiem, że auto będzie mieć ważny przegląd wbity np. do dowodu rejestracyjnego w kraju pochodzenia. Tym samym usprawni to trochę mozolne i kosztowne procedury rejestrowania samochodów sprowadzanych, w tym tych przeznaczonych do leasingu.
Data publikacji: 22.09.2009
ważność: normalna
Organizacje protestują przeciwko ograniczeniom VAT
Dzisiejsza Gazeta Prawna przynosi informację, iż Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, grupujący importerów i producentów nowych aut, Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów przesłały do resortu finansów pisma, w których argumentują wysoką szkodliwość planowanych zmian w ustawie o VAT.
Organizacje te nie ograniczają się jednak tylko do krytyki planowanych zmian. Dodatkowo postulują wprowadzenie możliwości pełnych odliczeń VAT od zakupu, leasingu, wynajmu oraz zakupu paliwa od wszystkich samochodów osobowych, nie tylko od tych z kratką.
Data publikacji: 23.09.2009
ważność: wysoka
Więcej na: ForumLeasing.pl
Opodatkowanie samochodów służbowych u naszych sąsiadów
LeasePlan Fleet Management podzielił się z mediami informacją o tym jak opodatkowanie samochodów służbowych (w tym leasingowanych przez firmy) wygląda w Czechach i Niemczech.
Czechy
Prywatne wykorzystanie służbowego auta jest również traktowane jako świadczenie na rzecz pracownika i jako takie podlega opodatkowaniu.
Jeśli pracownik płaci pracodawcy ustaloną kwotę za prywatne wykorzystanie służbowego auta, to jest ona podstawą do obliczenia VAT-u i nie ma potrzeby stosowania żadnych dodatkowych obciążeń podatkowych z tego tytułu – mówi Jeśli pracownik nie jest obciążany żadną opłatą za prywatne wykorzystanie służbowego auta, należny VAT powinien być obliczany na podstawie rynkowej wartości tego typu usługi. Podobnie jak w Polsce, jest to kwestia budząca wiele wątpliwości, ponieważ kwoty za wynajem samochodu z wypożyczalni nie stanowią tutaj realnego punktu odniesienia.
Pracodawca ma też możliwość proporcjonalnego zredukowania stawki VAT, odliczanej od rat leasingowych, poprzez precyzyjne określenie, w jakim stopniu pojazd był wykorzystywany w celach służbowych, w stosunku do celów prywatnych. Ta metoda wymaga jednak prowadzenia bardzo szczegółowej ewidencji i dokumentacji. Czescy pracownicy mają wyższą, niż planowana w Polsce, stawkę o jaką jest zwiększany ich podatek dochodowy. Jest to 1% wartości pojazdu
Miesięcznie i jego kwota nie może być mniejsza niż 1 tys. koron czeskich (czyli ok. 37 Euro).
Niemcy
Podatek VAT jest wyliczany na podstawie kosztu, generowanego przez prywatne wykorzystanie auta służbowego. Niemieckie przepisy przewidują kilka sposobów na wyliczenie tej kwoty. Przedsiębiorca może m.in. skorzystać z uproszczonego wyliczenia czyli tzw. „Regulacji 1%”. Zgodnie z tym przepisem, wartość prywatnego użytkowania auta wynosi miesięcznie 1% jego wartości katalogowej (razem z VAT). Ta kwota musi zostać powiększona o koszt podróżowania pomiędzy pracą i domem (stawka stała 0,03% wartości auta, pomnożona przez szczegółowe wyliczenie kilometrów). Ten rodzaj wyliczenia może być stosowany jedynie w sytuacji, jeśli prywatne wykorzystanie pojazdu stanowi mniej niż 50% jego całkowitego wykorzystania.
Inny sposób to kalkulacja w oparciu o kilometry przejechane „prywatnie”, w stosunku do rocznego, całkowitego przebiegu auta, pomnożone przez całkowite koszty związane z utrzymaniem danego pojazdu. Kwota wyliczona na podstawie „Regulacji 1%” jest również podstawą do zwiększenia podatku dochodowego.
Data publikacji: 22.09.2009
ważność: normalna
Ciąg dalszy w kolejnym poście…
Przegląd publikacji dotyczących leasingu, branży leasingowej i CFM oraz tematów pokrewnych, które pojawiły się w ostatnim tygodniu w mediach.
Jak ująć leasing operacyjny w sprawozdaniu finansowym
dr André Helin, prezes BDO Numerica porusza sprawy związane z księgowym ujęciem leasingu operacyjnego
Przy leasingu operacyjnym przychody leasingodawcy, zarówno z tytułu opłaty jednorazowej, jeżeli jest ona znaczna, jak i opłat bieżących, wykazuje się w sprawozdaniu finansowym proporcjonalnie do okresu trwania umowy (zazwyczaj metodą liniową), niezależnie od faktycznych wpływów.
(…)
Przy leasingu operacyjnym koszty leasingobiorcy wykazuje się w sprawozdaniu finansowym leasingobiorcy proporcjonalnie do okresu trwania umowy (zazwyczaj stosuje się metodę liniową), niezależnie od faktycznie zapłaconych rat.
Wstępne koszty bezpośrednie, poniesione przed zawarciem umowy leasingu, jeżeli są znaczne, rozlicza się w czasie, proporcjonalnie do wykazanych w sprawozdaniu finansowym opłat z tytułu leasingu. Natomiast wstępne koszty odpisuje się w ciężar kosztów okresu ich poniesienia, gdy są nieznaczne.
Data publikacji: 21.09.2009
ważność: normalna
Więcej na: gazetaprawna.pl
Badanie techniczne samochodów sprowadzonych niepotrzebne
W dniu 22 września weszły w życie przepisy, zgodnie z którymi sprowadzane do kraju samochody będą mogły być zarejestrowane bez konieczności przeprowadzania badania technicznego.
Taka nowelizacja przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym to efekt wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 czerwca 2008 roku. Badania techniczne używanych aut, jakie trafiają do kraju nie będzie już wymagane, pod warunkiem, że auto będzie mieć ważny przegląd wbity np. do dowodu rejestracyjnego w kraju pochodzenia. Tym samym usprawni to trochę mozolne i kosztowne procedury rejestrowania samochodów sprowadzanych, w tym tych przeznaczonych do leasingu.
Data publikacji: 22.09.2009
ważność: normalna
Organizacje protestują przeciwko ograniczeniom VAT
Dzisiejsza Gazeta Prawna przynosi informację, iż Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, grupujący importerów i producentów nowych aut, Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów przesłały do resortu finansów pisma, w których argumentują wysoką szkodliwość planowanych zmian w ustawie o VAT.
Organizacje te nie ograniczają się jednak tylko do krytyki planowanych zmian. Dodatkowo postulują wprowadzenie możliwości pełnych odliczeń VAT od zakupu, leasingu, wynajmu oraz zakupu paliwa od wszystkich samochodów osobowych, nie tylko od tych z kratką.
Data publikacji: 23.09.2009
ważność: wysoka
Więcej na: ForumLeasing.pl
Opodatkowanie samochodów służbowych u naszych sąsiadów
LeasePlan Fleet Management podzielił się z mediami informacją o tym jak opodatkowanie samochodów służbowych (w tym leasingowanych przez firmy) wygląda w Czechach i Niemczech.
Czechy
Prywatne wykorzystanie służbowego auta jest również traktowane jako świadczenie na rzecz pracownika i jako takie podlega opodatkowaniu.
Jeśli pracownik płaci pracodawcy ustaloną kwotę za prywatne wykorzystanie służbowego auta, to jest ona podstawą do obliczenia VAT-u i nie ma potrzeby stosowania żadnych dodatkowych obciążeń podatkowych z tego tytułu – mówi Jeśli pracownik nie jest obciążany żadną opłatą za prywatne wykorzystanie służbowego auta, należny VAT powinien być obliczany na podstawie rynkowej wartości tego typu usługi. Podobnie jak w Polsce, jest to kwestia budząca wiele wątpliwości, ponieważ kwoty za wynajem samochodu z wypożyczalni nie stanowią tutaj realnego punktu odniesienia.
Pracodawca ma też możliwość proporcjonalnego zredukowania stawki VAT, odliczanej od rat leasingowych, poprzez precyzyjne określenie, w jakim stopniu pojazd był wykorzystywany w celach służbowych, w stosunku do celów prywatnych. Ta metoda wymaga jednak prowadzenia bardzo szczegółowej ewidencji i dokumentacji. Czescy pracownicy mają wyższą, niż planowana w Polsce, stawkę o jaką jest zwiększany ich podatek dochodowy. Jest to 1% wartości pojazdu
Miesięcznie i jego kwota nie może być mniejsza niż 1 tys. koron czeskich (czyli ok. 37 Euro).
Niemcy
Podatek VAT jest wyliczany na podstawie kosztu, generowanego przez prywatne wykorzystanie auta służbowego. Niemieckie przepisy przewidują kilka sposobów na wyliczenie tej kwoty. Przedsiębiorca może m.in. skorzystać z uproszczonego wyliczenia czyli tzw. „Regulacji 1%”. Zgodnie z tym przepisem, wartość prywatnego użytkowania auta wynosi miesięcznie 1% jego wartości katalogowej (razem z VAT). Ta kwota musi zostać powiększona o koszt podróżowania pomiędzy pracą i domem (stawka stała 0,03% wartości auta, pomnożona przez szczegółowe wyliczenie kilometrów). Ten rodzaj wyliczenia może być stosowany jedynie w sytuacji, jeśli prywatne wykorzystanie pojazdu stanowi mniej niż 50% jego całkowitego wykorzystania.
Inny sposób to kalkulacja w oparciu o kilometry przejechane „prywatnie”, w stosunku do rocznego, całkowitego przebiegu auta, pomnożone przez całkowite koszty związane z utrzymaniem danego pojazdu. Kwota wyliczona na podstawie „Regulacji 1%” jest również podstawą do zwiększenia podatku dochodowego.
Data publikacji: 22.09.2009
ważność: normalna
Ciąg dalszy w kolejnym poście…