Jak z
korzyścią wybrać dostawcę floty?
Outsourcing floty zyskuje wśród przedsiębiorców ze względu na kompleksowość
usług oferowanych przez firmy CFM, wygodę oraz minimalizację kosztów obsługi
pojazdów służbowych. Flota Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów na
koniec 2013 roku liczyła już ponad 116,5 tys. (116.539) firmowych samochodów
osobowych i dostawczych, jeżdżących na co dzień po polskich drogach. Dzięki
znanym miesięcznym kosztom i brakowi ryzyka związanego z wartością rezydualną
pojazdów, wynajem długoterminowy coraz częściej rysuje się w świadomości
przedsiębiorców, jako jedyne skuteczne rozwiązanie, pozwalające na płynną
realizację ich planów biznesowych – mówi Artur Sulewski, dyrektor handlowy,
LeasePlan Fleet Management Polska. Wybierając leasingodawcę warto jednak zwrócić
uwagę na kilka ważnych elementów, które pozwolą firmie na maksymalizację
korzyści finansowych z wynajmu aut.
Wynajem
długoterminowy się opłaca
W przypadku wynajmu długoterminowego podstawową zaletą jest brak
konieczności mrożenia własnych środków finansowych. Ponadto raty stanowią koszt
uzyskania przychodu, zmniejszając podstawę opodatkowania oraz poprawiając
płynność finansową firmy. Jest to jedna z największych zachęt finansowych, w
porównaniu z innymi formami finansowania, jak kredyt, czy leasing finansowy,
których nie rozliczymy w kosztach.
Dzięki
znanym miesięcznym kosztom i brakowi ryzyka związanego z wartością rezydualną
pojazdów, wynajem długoterminowy coraz częściej rysuje się w świadomości
przedsiębiorców, jako jedyne skuteczne rozwiązanie, pozwalające na płynną
realizację ich planów biznesowych. Rozwiązanie takie skutkuje bardziej
efektywnym i precyzyjnym zarządzaniem budżetem firmy, jak również bardziej
precyzyjnym wykorzystywaniem samych pojazdów poprzez analizę bieżących potrzeb.
Tu istotną rolę odgrywa elastyczność oferty oraz indywidualne podejście,
zapewniające usługi dostosowane do specyfiki floty i wymagań klienta.
Wpłata
własna to nie obowiązek
Warto pamiętać, że outsourcing floty daje wybór sposobów realizacji
płatności. Wpłata własna przy leasingu operacyjnym powinna być jedną z opcji do
wyboru. Klienci korzystają z niej, gdy potrzebują obniżyć wartość późniejszej
raty leasingowej dla danego auta lub w przypadku, gdy mają do zagospodarowania
nadpłynność finansową. Jednak w sytuacji, w której klient nie ma takiej
potrzeby, wpłata własna nie powinna stanowić elementu obowiązkowego.
Koszty
powinny być przejrzyste
W finansowaniu floty bardzo istotna jest transparentność kosztów
składających się na wysokość raty. Klient powinien mieć możliwość sprawdzenia,
czy ponoszone przez niego koszty obsługi floty są zgodne z realnymi wydatkami na
ten cel. Dostawcy usług CFM proponują tu różne rozwiązania, np. w LeasePlan jest
to możliwe za pośrednictwem kalkulacji, która
gwarantuje klientowi nie tylko przejrzystość kosztów ponoszonych na flotę, ale
także zwrot ewentualnych nadpłaconych w trakcie okresu leasingowego środków
finansowych. Innowacyjnym rozwiązaniem w przypadku tej usługi jest fakt, że
ryzyko ewentualnych wyższych kosztów przejmuje na siebie firma CFM, absorbując
powstałą w ten sposób stratę.
Kompleksowe usługi generują oszczędności
Warto rozważyć, czy decydując się na
usługę maksymalnie okrojoną i dzięki temu tanią, w ostatecznym rachunku pozorne
oszczędności na początkowym etapie, nie będą generować dodatkowych kosztów.
Musimy bowiem liczyć się z tym, że za każdy dodatkowy element – jak dodatkowa
para opon, wycieraczki, nadprogramowe koszty serwisu itp. - będziemy musieli
zapłacić osobno. To, co powinno cechować świadczone obecnie usługi CFM, to ich
kompleksowość. Firmy decydują się na outsourcing floty, czyli powierzenie
zarządzania nią dostawcy, także by zaoszczędzić czas i móc skupić się na głównej
działalności firmy. Tak więc idealna usługa FSL powinna maksymalnie odciążać
klienta z załatwiania spraw związanych z flotą – zarówno kwestii
administracyjnych, jak również w zakresie wszelkich działań operacyjnych.
Renomowani dostawcy usług CFM wiedzą, że szczególnie w trudnych czasach
kluczowe znaczenie dla klientów ma minimalizacja ryzyka związanego z
zarządzaniem flotą i możliwość przeniesienia go na dostawcę.
Artur Sulewski,
Dyrektor Handlowy
LeasePlan Fleet Management (Polska) |