Leasing samochodów elektrycznych
Blisko dwie trzecie nabywanych samochodów elektrycznych finansowanych jest leasingiem. I choć leasing elektryków nie różni się zbytnio od finansowania „tradycyjnych” pojazdów spalinowych, to jednak ma on swoją specyfikę oraz umożliwia skorzystanie ze sporego dofinansowania poprzez program „Mój elektryk” – o którym szczegółowo informujemy i podajemy zestawienie oferujących go leasingodawców. Znajdziesz tu także listę dostępnych na polskim rynku samochodów elektrycznych – osobowych i dostawczych.
Leasing samochodów elektrycznych
dostępny jest w 27 firmach leasingowych
KRÓTKO: Czego dowiesz się z tego poradnika?
W zasadzie wszystkiego ważnego o leasingu aut elektrycznych.
Spis treści
- Warunki leasingu samochodów elektrycznych
- Dofinansowanie do leasingu w programie „Mój elektryk”
- Dlaczego leasing auta elektrycznego może być opłacalny podatkowo?
- Lista samochodów elektrycznych - osobowe i dostawcze
- Kalkulator kosztów leasingu pojazdów elektrycznych
- Leasing używanych samochodów elektrycznych
- Wynajem długoterminowy aut elektrycznych
- Ubezpieczenie GAP dla samochodów elektrycznych
Warunki leasingu samochodów elektrycznych
Okres leasingu
Czynsz inicjalny / wpłata własna
Warianty
Procedury i dokumenty
Leasing aut używanych
Dofinansowanie do leasingu w programie „Mój elektryk”
Program Mój elektryk ruszył w 2021 r. i ma być realizowany do końca 2025 roku. Pozwala on otrzymać dofinansowanie do nabywanego pojazdu elektrycznego także w formie leasingu. Formalności odbywają się poprzez firmę leasingową - czyli:
- wybierasz pojazd elektryczny i firmę leasingową, która uczestniczy w programie Mój elektryk
- składasz wniosek do leasingodawcy o przyznanie leasingu z dofinansowaniem – resztę formalności załatwie finansujący
Lista firm leasingowych oferujących finansowanie w programie Mój Elektryk
- Alphabet Polska
- Arval Service Lease Polska
- Athlon Car Lease Polska
- BMW Financial Services
- BNP Paribas Leasing Services
- Carefleet
- Impuls-Leasing Polska
- ING Lease
- LeasePlan Fleet Management
- Leasys
- MAN Financial Services
- Masterlease
- Mercedes-Benz Leasing
- MHC Mobility
- Millennium Leasing
- Nivette Fleet Management
- mLeasing
- Pekao Leasing
- PKO Leasing
- PSA Finance
- RCI Leasing
- Santander Consumer Multirent
- Santander Leasing
- Toyota Leasing
- VB Leasing
- VFS Usługi Finansowe
- Volkswagen Financial Services
Zasady korzystania z programu Mój elektryk dla leasingu
- Z dofinansowania mogą skorzystać firmy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność
- Dofinansowaniem objęte są pojazdy nowe, przy czym za nowe uważa się także pojazdy zarejestrowane już przez dealera z przebiegiem nie większym niż 50 km.
- Dotacja wypłacana jest na pokrycie całości lub części (w zależności od ustalonych z finansującym warunków umowy) opłaty wstępnej na poczet leasingu
Wysokość dotacji dla leasingu
- Do 18750 zł dla na samochodu osobowego (M1) kosztującego maksymalnie 225000 zł*
- Do 27000 zł dla samochodu osobowego kosztującego maksymalnie 225000 zł przy deklaracji rocznego przebiegu wynoszącego ponad 15 tys. km**
- Do 70000 zł (ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych) dla samochodów dostawczych i ciężarowych (N1)
- Do 4000 zł (ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych) dla motorowerów, motocykli, trój- i czterokołowców (L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e)
* – 225000 zł jest kwotą netto, netto+50% VAT lub brutto w zależności od podatkowego statusu VAT korzystającego z dotacji. Auta z ceną wyższą niż 225 tys. zł nie są objęte programem.
** – NFOŚiGW, który obsługuje program Mój elektryk będzie upoważniony do kontrolowania przebiegu podawanego w CEPiK
Jakie auta osobowe można sfinansować w programie Mój elektryk?
Z dofinansowania można skorzystać w przypadku leasingu nowego samochodu elektrycznego (za nowy uznaje się także zarejestrowany przez dealera z przebiegiem max 50 km), którego cena nie przekracza 225 tys. zł (przy czym limit zależy od statusu podatnika VAT)
Maksymalna cena samochodu osobowego w programie Mój elektryk w zależności od statusu VAT:
- 225000 zł brutto (182927 zł netto) dla przedsiębiorców niebędących płatnikami VAT
- 248206 zł brutto (201793 zł netto) dla płatników VAT, którzy użytkują auto służbowo i prywatnie, czyli odliczają 50% VAT
- 276750 zł brutto (225000 zł netto) dla płatników VAT, którzy wykorzystują auto wyłącznie służbowo i mają prawo do odliczenia 100% VAT
Jakie modele mieszczą się w tych limitach? W dalszej części artykułu znajdziesz Listę aut z napędem elektrycznym wraz z cenami w polskiej dystrybucji
Dlaczego leasing auta elektrycznego może być opłacalny podatkowo?
Jak wiadomo, samochody elektryczne są nadal drogie, a w każdym razie sporo droższe od swoich spalinowych odpowiedników. Elektryki mają jednak kilka atutów, które powodują, że ich leasing może być całkiem opłacalny.
Czy wiesz, że blisko dwie trzecie aut elektrycznych rejestrowanych w Polsce finansowanych jest leasingiem?
Wyższy limit podatkowy – aż 225 tys. zł w koszty
Z początkiem 2019 roku rząd wprowadził limit, który spowodował, że leasing samochodów osobowych droższych niż 150 tys. złotych stał się mniej opłacalny. Opisaliśmy to szczegółowo w artykule: Koszty podatkowe leasingu samochodów osobowych (PIT i CIT). Jeśli auto jest droższe, to w koszty uzyskania przychodu wliczymy tylko taką część każdej opłaty leasingowej, w jakiej limit 150 tys. zł ma się do ceny samochodu. Dla przykładu: jeśli samochód kosztuje 250 tys. zł, to w koszty wrzucimy zaledwie 60% czynszu inicjalnego i każdej raty leasingowej, gdyż limit (150 tys. zł) stanowi 60% ceny samochodu (250 tys. zł). Im auto droższe, tym współczynnik niższy.
Jednak samochody elektryczne cieszą się niebagatelną preferencją – w ich przypadku limit wynosi aż 225 tys. zł. Dla przykładowego auta kosztującego 250 tys. zł podnosi to współczynnik wliczanych kosztów aż do 90%. W poniższej tabeli przedstawiamy, jak korzystne ma to skutki podatkowe.
Ile kosztuje samochód po odliczeniu podatku?
Elektryczny (limit 225 tys. zł) kontra spalinowy (limit 150 tys. zł)
Cena samochodu | 250000 zł | |
Okres leasingu | 36 miesięcy | |
Czynsz inicjalny (20%) | 50000 zł | |
Rata miesięczna | 5490 zł | |
Spalinowy | Elektryczny | |
Limit kosztów podatkowych | 150000 zł | 225000 zł |
Proporcja kosztów podatkowych (limit/cena) | 60% | 90% |
Czynsz inicjalny po odliczeniu podatku | 44300 zł | 41450 zł |
Rata miesięczna po odliczeniu podatku | 4864 zł | 4551 zł |
Całkowita oszczędność na podatku dochodowym | 28500 zł | 42750 zł |
Ile kosztował samochód po odliczeniu podatku? | 221500 zł | 207250 zł |
Jak widać, po uwzględnieniu korzyści podatkowych (tzw. tarczy) za samochód elektryczny kosztujący 250 tys. zł „zapłacimy” realnie 207250 zł, podczas gdy auto tradycyjne będzie nas kosztować o 14250 zł więcej. Przejdź do naszego Kalkulatora proporcji kosztów podatkowych leasingu samochodów osobowych, jeśli chcesz obliczyć współczynnik KUP dla ceny pojazdu, który Cię interesuje.
Wyjaśnienie: Odsetki w całości w koszty
Ważna uwaga! W tabeli powyżej pod uwagę wzięliśmy tylko kapitał, czyli tak jakby był to leasing 100%. To dlatego, że według regulacji podatkowych limitami objęta jest „jedynie” spłata wartości auta, natomiast odsetki mogą być w całości kosztem uzyskania przychodu – ich limity nie obowiązują.
Wyższy limit nie dotyczy hybryd
Limit 225 tys. dotyczy wyłącznie samochodów w pełni elektrycznych, których podatkowa definicja brzmi:

Warunku tego nie spełniają samochody hybrydowe, wobec tego obowiązuje je limit podatkowy w wysokości 150 tys. zł
VAT 50%, chyba że użytek wyłącznie firmowy, wtedy 100% odliczenia
Skoro jesteśmy przy zagadnieniach podatkowych, to warto także wspomnieć o VAT. Od nabycia, a także od rat leasingowych za osobowy samochód elektryczny, który jest użytkowany służbowo, ale i prywatnie, można odliczać połowę VAT.
Chyba że pojazd taki użytkowany jest wyłącznie na potrzeby działalności, np.: służy jako jeżdżąca reklama, wówczas można odliczyć nawet 100% VAT, ale nie jest to takie łatwe. Trzeba spełnić określone warunki, aby fiskus nie miał wątpliwości co do tego, że nasz elektryk wykorzystywany jest wyłącznie firmowo, m.in.
- złożyć w Urzędzie Skarbowym deklarację VAT-26
- prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu
- wprowadzić odpowiednią politykę użytkowania pojazdu
Opisaliśmy szczegółowo, co należy zrobić, aby móc odliczać cały VAT od samochodu osobowego w poradniku Zasady odliczania VAT od samochodów firmowych
Analogicznie sprawa wygląda w przypadku faktur za prąd wykorzystywany do ładowania samochodu. Tutaj także odliczymy 50% VAT, jeśli auto użytkowane jest także prywatnie oraz 100% jeśli wyłącznie służbowo. Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lutego 2019 r. nr 0112-KDIL1-3.720.2018.2.AP
Lista samochodów elektrycznych – wszystkie modele (osobowe i dostawcze)
Lista samochodów osobowych z napędem elektrycznym
Marka i model | Cena w polskiej dystrybucji |
Audi e-tron GT quattro | od 468000 zł |
Audi Q4 e-tron bestseller | od 244200 zł |
Audi Q4 Sportback e-tron | od 255500 zł |
Audi Q8 e-tron | od 345000 zł |
Audi Q8 Sportback e-tron | od 356300 zł |
Audi RS e-tron GT | od 630600 zł |
BMW i4 | od 259000 zł |
BMW i7 | od 650000 zł |
BMW iX | od 378300 zł |
BMW iX1 | od 260000 zł |
BMW iX3 | od 297000 zł |
Citroen e-C4 | od 188900 zł |
Cupra Born | od 204800 zł |
Dacia Spring bestseller | od 106900 zł |
DS 3 | od 189600 zł |
Fiat 500 | od 140100 zł |
Ford Mustang Mach-E bestseller | od 269550 zł |
Honda e | od 168800 zł |
Hyundai Ioniq5 | od 219900 zł |
Hyundai Kona Electric | od 168900 zł |
Jaguar I-Pace | od 389200 zł |
Jeep Avanger | od 173500 zł |
Kia e-Soul | od 170990 zł |
Kia EV6 bestseller | od 209900 zł |
Kia EV6 GT | od 399900 zł |
Kia Niro EV bestseller | od 191900 zł |
Lexus RZ 450e | od 329900 zł |
Lexus UX 300e | od 262900 zł |
Mazda MX-30 | od 161100 zł |
Mercedes EQA | od 223500 zł |
Mercedes EQB | od 238400 zł |
Mercedes EQC | od 315900 zł |
Mercedes EQE | od 336700 zł |
Mercedes EQE | od 413500 zł |
Mercedes EQS | od 549300 zł |
Mercedes EQS | od 590800 zł |
Mercedes EQV | od 364572 zł |
Mini Electric bestseller | od 164900 zł |
Nissan Ariya | od 219900 zł |
Nissan Leaf bestseller | od 155900 zł |
Opel Corsa-e | od 160300 zł |
Opel Mokka-e | od 184300 zł |
Opel Zafira-e | od 270500 zł |
Peugeot e-2008 | od 183900 zł |
Peugeot e-208 bestseller | od 159900 zł |
Porsche Taycan | od 448000 zł |
Renault Kangoo E-tech Electric | od 189900 zł |
Renault Megane E-tech Electric | od 184900 zł |
Renault ZOE E-tech Electric | od 180500 zł |
Skoda Enyaq bestseller | od 212250 zł |
Skoda Enyaq Coupe | od 249950 zł |
Smart EQ fortwo | od 99100 zł |
Smart EQ fortwo cabrio | od 113200 zł |
Ssangyong Korando E-motion | od 199990 zł |
Subaru Solterra | od 50000 EUR |
Tesla Model 3 | od 205990 zł |
Tesla Model S bestseller | od 507990 zł |
Tesla Model X | od 546990 zł |
Tesla Model Y bestseller | od 224990 zł |
Volkswagen ID.3 | od 199390 zł |
Volkswagen ID.4 | od 219490 zł |
Volkswagen ID.5 | od 235390 zł |
Volvo C40 Recharge | od 256900 zł |
Volvo EX90 | od 479900 zł |
Volvo XC40 Recharge | od 248900 zł |
Ceny brutto (z podatkiem VAT 23%)
Leasing samochodów elektrycznych
dostępny jest w 27 firmach leasingowych
Lista samochodów dostawczych z napędem elektrycznym
Marka i model | Cena w polskiej dystrybucji |
Citroen e-Berlingo VAN | od 159000 zł |
Citroen e-Jumper | od 289246 zł |
Citroen e-Jumpy | od 185800 zł |
Dacia Spring Cargo | od 82512 zł |
Fiat E-Doblo | od 158600 zł |
Fiat E-Ducato | od 302600 zł |
Fiat E-Scudo | od 172700 zł |
MAN eTGE | bd |
Mercedes eSprinter | od 266900 zł |
Mercedes eVito | od 220800 zł |
Nissan Townstar VAN | od 147900 zł |
Opel Combo-e | od 156382 zł |
Opel Vivaro-e | od 208211 zł |
Peugeot e-Boxer | od 289250 zł |
Peugeot e-Expert | od 187600 zł |
Peugeot e-Rifter | od 117642 zł |
Peugeot e-Traveller | od 225366 zł |
Renault Kango VAN E-tech Electric | od 146700 zł |
Renault Master E-tech Electric | od 238200 zł |
Toyota Proace City Electric | od 137900 zł |
Toyota Proace Electric | od 155600 zł |
Volkswagen e-Crafter | od 276920 zł |
Volkswagen ID.Buzz | od 227920 zł |
Ceny netto (bez VAT 23%)
Kalkulator kosztów leasingu pojazdów elektrycznych
Prawdę mówiąc, oprocentowanie leasingu pojazdu elektrycznego jest takie samo jak aut spalinowych. Leasingodawcy nie stosują tutaj odrębnej polityki marżowej, więc koszt dobrego i taniego leasingu oscyluje wokół 2-3% ponad WIBOR w przypadku finansowania samochodów nowych i 3-4% w przypadku aut używanych.
Poniższy kalkulator podaje przeciętny koszt oferowany obecnie przez czołowe polskie firmy. Tutaj szczegółowo o tym, jak działa Kalkulator Leasingu.
Wyszukiwarka Leasingu - auto elektryczne
Leasing pojazdów elektrycznych dostępny jest w 27 firmach leasingowych. Najlepszym i jednocześnie najprostszym sposobem, żeby otrzymać dobre i tanie oferty od wielu dobrze ocenianych leasingodawców jest nasza Wyszukiwarka Leasingu. Firmy leasingowe same złożą Ci oferty, bez pośredników.
„Jeszcze nigdy nie byłem tak zadowolony z usługi która jest darmowa. Pełen profesjonalizm, super kontakt mailowy, jasno i rzetelnie wszystko wytłumaczone, wszelkie wątpliwości rozwiane. Polecam gorąco każdemu.”
Leasing używanych samochodów elektrycznych
To jest jedna z tych rzeczy, która nieco odróżnia zasady finansowania aut elektrycznych od spalinowych. Chodzi o ocenę ryzyka…
Jednym z dużych minusów aut elektrycznych są baterie, a konkretnie ich ograniczona żywotność i liczba cykli ładowania. Z wiekiem i intensywnością użytkowania baterie stają się coraz mniej wydajne, a ostatecznie niezdatne do użytku. Ich wymiana potrafi kosztować krocie, w niektórych modelach nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dla leasingodawcy, który jest formalnie właścicielem auta, jest to dodatkowe ryzyko, że leasingobiorca nie podoła finansowo tak kosztownej naprawie i zwróci niezdatne do użytku auto. Oczywiście zwrot uszkodzonego auta nie zwolni leasingobiorcy z obowiązku pokrycia kosztów jego naprawy, ale jeśli leasingobiorca okaże się niewypłacalny, to firma leasingowa pozostanie z uszkodzonym samochodem i nieściągalną wierzytelnością.
Z tego powodu leasingodawcy podchodzą bardziej restrykcyjnie do leasingowania używanych samochodów elektrycznych, co ma wyraz w procedurach, np.:
- stosują krótsze okresy finansowania, a konkretnie łączny wiek i okres finansowania często jest krótszy niż w przypadku aut spalinowych
- wnikliwiej oceniają stan techniczny (cześciej konieczna jest wycena rzeczoznawcy)
Pozostałe zasady leasingu elektryków są w zasadzie takie same jak w przypadku spalinówek. Dlatego odsyłamy do naszego poradnika, jeśli chcesz poczytać o tym więcej: Leasing samochodów używanych - wszystko na ten temat
Wynajem długoterminowy aut elektrycznych
Wynajem długoterminowy występuje pod różnymi nazwami, np.: full service leasingu, auto abonamentu, itd., ale wszystkie te usługi mają jedną cechę wspólną – pomijając marżę/oprocentowanie – korzystający nie spłaca ceny samochodu, a jedynie utratę jego wartości. To dlatego najkorzystniejsze oferty najmu dotyczą samochodów, które z wiekiem mają niewielką utratę wartości, a do takich najczęściej należą auta, które są popularne, konwencjonalne, dobrze, ale nieprzesadnie wyposażone, mają „przewidywalną” awaryjność, itd. Wyjaśnienie w naszym poradniku: Jaki samochód wybrać do wynajmu długoterminowego?
Jeszcze do niedawna auta elektryczne były egzotykami niespełniającymi kryteriów, które stawiane są pojazdom flotowym. Dlatego większość firm CFM i leasingodawców oferujących najem długoterminowy unikało finansowania pojazdów „na prąd”. To się już zmienia na korzyść, ale nadal nie wszyscy finansujący oferują najem elektryków i w zasadzie ograniczają się tylko do najpopularniejszych modeli z polskiej dystrybucji.
Po więcej informacji zapraszamy do naszego działu: Wynajem długoterminowy i Auto abonament
Ubezpieczenie GAP dla samochodów elektrycznych
Jeszcze niedawno ubezpieczyciele mieli problemy z szacowaniem utraty wartości samochodów elektrycznych, a co za tym idzie wykluczali pojazdy z napędem zeroemisyjnym z oferty ubezpieczenia GAP. To ulega zmianie — obecnie możesz ubezpieczyć w zasadzie każdego elektryka sprzedawanego w polskiej dystrybucji i nie tylko.
Nie wiesz czym jest ubezpieczenie GAP? Chroni ono utratę wartości pojazdu w przypadku szkody całkowitej, w tym kradzieży, od której – jak się okazuje – samochody elektryczne (zwłaszcza niektóre modele) nie są wolne… Więcej informacji w naszym poradniku: Ubezpieczenie GAP w leasingu
Na FmLeasing.pl także kupisz pełnowartościowy GAP fakturowy i za niego nie przepłacisz!
Składka GAP na FmLeasing.pl dla auta elektrycznego kosztującego 225 tys. zł


Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Pierwszy leasing - poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?
Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 22 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.
Jak obniżyć koszt leasingu przy wysokich stopach?
Zmniejszając udział odsetek w racie możesz obniżyć koszt leasingu nawet przy wysokich stopach procentowych. Sprawdź, jak dobierać parametry, aby zminimalizować oprocentowanie leasingu.
Jak oszczędzać na ubezpieczeniach w leasingu?
Poznaj sposoby oszczędzania na ubezpieczeniu przy korzystaniu z leasingu. Kupuj taniej Autocasco i OC oraz GAP. Uważaj na przedłużenia polis na kolejne lata leasingu.
Jak korzystnie wykupić samochód z leasingu?
Prowadzący działalność i wspólnicy spółek cywilnych mogą zastosować wykup prywatny, który w połączeniu z darowizną na osobę z bliskiej rodziny umożliwia dalszą odsprzedaż przedmiotu po pół roku z pominięciem opodatkowania.
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Samochód elektryczny w leasing >

Autor: Michał Krupiński
Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje ponad 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński