< powrót - Oferty leasingu

Leasing samochodów elektrycznych

BMW i3 na podjeździe przed garażemCzy leasing samochodów elektrycznych różni się czymś od leasingu zwykłych aut spalinowych? I tak, i nie. Procedury są takie same – czyli trzeba spełnić identyczne kryteria, żeby otrzymać finansowanie. Również warunki samego leasingu (koszt, okres, wysokość pierwszej wpłaty) są takie same.

Jednak leasing „elektryków” ma swoją odrębną specyfikę, dlatego przygotowaliśmy oddzielne opracowanie na ten temat, a korzystając z okazji, zamieściliśmy szereg informacji na temat aut elektrycznych, które mogą być przydatne zwłaszcza dla przedsiębiorców rozważających nabycie w formie leasingu swojego pierwszego pojazdu „na prąd”.

Warto też pamiętać, że nadal nie każda firma leasingowa chce finansować samochody elektryczne, zwłaszcza używane. Jednak uzyskanie atrakcyjnego finansowania nie powinno stanowić problemu dla kogoś, kto wie gdzie się po nie zwrócić.

Leasing samochodów elektrycznych

dostępny jest w 12 firmach leasingowych

Warunki leasingu samochodów elektrycznych

Okres leasingu

  • operacyjny: od 24 do 60 miesięcy
  • finansowy: od 6 do 60 miesięcy
  • nieliczni leasingodawcy oferują maks. okres 72 i 84 miesiące

Czynsz inicjalny / wpłata własna

  • najczęściej od 10% do 45% (niektóre firmy nawet od 0%)

Warianty

  • oprocentowanie (stopa) zmienne lub stałe
  • leasing złotowy, walutowy, denominowany
  • raty równe, malejące (degresywne), sezonowe

Procedury i dokumenty

  • uproszczona: wnioskujący przedkłada dokumenty rejestrowe i dowody osobiste reprezentantów
  • standardowa: dodatkowo wymagane dokumenty finansowe (np. deklaracje podatkowe)

Odbiór przedmiotu w 2 do 5 dni od złożenia wniosku

Leasing aut używanych

  • najczęściej preferowany wiek pojazdu od 1 do 4 lat
    (wiek auta + okres leasingu max. 6 lat)
  • kilku leasingodawców finansuje samochody 5 do 6-letnie
    (wiek auta + okres leasingu max. 8 lat)
  • bardzo nieliczni finansują samochody 7 do 8-letnie
    (wiek auta + okres leasingu max. 10 lat)

Dlaczego leasing auta elektrycznego może być opłacalny?

Jak wiadomo, samochody elektryczne są nadal drogie, a w każdym razie sporo droższe od swoich spalinowych odpowiedników. Elektryki mają jednak kilka atutów, które powodują, że ich leasing może być całkiem opłacalny.

Czy wiesz, że blisko dwie trzecie spośród 1200 aut elektrycznych zarejestrowanych w Polsce w całym 2018 roku zostało sfinansowanych leasingiem?

Wyższy limit podatkowy – aż 225 tys. zł w koszty

Z początkiem 2019 roku rząd wprowadził limit, który spowodował, że leasing samochodów osobowych droższych niż 150 tys. złotych stał się mniej opłacalny. Opisaliśmy to szczegółowo w artykule: Wszystko o zmianach podatkowych w leasingu, amortyzacji i kosztach samochodów osobowych od 2019. Jeśli auto jest droższe, to w koszty uzyskania przychodu wliczymy tylko taką część każdej opłaty leasingowej, w jakiej limit 150 tys. zł ma się do ceny samochodu. Dla przykładu: jeśli samochód kosztuje 250 tys. zł, to w koszty wrzucimy zaledwie 60% czynszu inicjalnego i każdej raty leasingowej, gdyż limit (150 tys. zł) stanowi 60% ceny samochodu (250 tys. zł). Im auto droższe, tym współczynnik niższy.

Jednak samochody elektryczne cieszą się niebagatelną preferencją – w ich przypadku limit wynosi aż 225 tys. zł. Dla przykładowego auta kosztującego 250 tys. zł podnosi to współczynnik wliczanych kosztów aż do 90%. W poniższej tabeli przedstawiamy, jak korzystne ma to skutki podatkowe.

Ile kosztuje samochód po odliczeniu podatku?

Elektryczny (limit 225 tys. zł) kontra spalinowy (limit 150 tys. zł)

Cena samochodu 250000 zł
Okres leasingu 36 miesięcy
Czynsz inicjalny (20%) 500000 zł
Rata miesięczna 5490 zł
  Spalinowy
Elektryczny
Limit kosztów podatkowych 150000 zł 225000 zł
Proporcja kosztów podatkowych (limit/cena) 60% 90%
Czynsz inicjalny po odliczeniu podatku 44300 zł 41450 zł
Rata miesięczna po odliczeniu podatku 4864 zł 4551 zł
Całkowita oszczędność na podatku dochodowym 28500 zł 42750 zł
Ile kosztował samochód po odliczeniu podatku? 221500 zł 207250 zł

Jak widać, po uwzględnieniu korzyści podatkowych (tzw. tarczy) za samochód elektryczny kosztujący 250 tys. zł „zapłacimy” realnie 207250 zł, podczas gdy auto tradycyjne będzie nas kosztować o 14250 zł więcej.

Wyjaśnienie: Odsetki w całości w koszty

Ważna uwaga! W tabeli powyżej pod uwagę wzięliśmy tylko kapitał, czyli tak jakby był to leasing 100%. To dlatego, że według regulacji podatkowych limitami objęta jest „jedynie” spłata wartości auta, natomiast odsetki mogą być w całości kosztem uzyskania przychodu – ich limity nie obowiązują.

Wyższy limit nie dotyczy hybryd

Limit 225 tys. dotyczy wyłącznie samochodów w pełni elektrycznych, których podatkowa definicja brzmi:

„Pojazd elektryczny – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania;” – art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Warunku tego nie spełniają samochody hybrydowe, wobec tego obowiązuje je limit podatkowy w wysokości 150 tys. zł

VAT 50%, chyba że użytek wyłącznie firmowy, wtedy 100% odliczenia

Skoro jesteśmy przy zagadnieniach podatkowych, to warto także wspomnieć o VAT. Od nabycia, a także od rat leasingowych za osobowy samochód elektryczny, który jest użytkowany służbowo, ale i prywatnie, można odliczać połowę VAT.

Chyba że pojazd taki użytkowany jest wyłącznie na potrzeby działalności, np.: służy jako jeżdżąca reklama, wówczas można odliczyć nawet 100% VAT, ale nie jest to takie łatwe. Trzeba spełnić określone warunki, aby fiskus nie miał wątpliwości co do tego, że nasz elektryk wykorzystywany jest wyłącznie firmowo, m.in.

  • złożyć w Urzędzie Skarbowym deklarację VAT-26
  • prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu
  • wprowadzić odpowiednią politykę użytkowania pojazdu
Opisaliśmy szczegółowo, co należy zrobić, aby móc odliczać cały VAT od samochodu osobowego w poradniku Zasady odliczania VAT od samochodów firmowych

Analogicznie sprawa wygląda w przypadku faktur za prąd wykorzystywany do ładowania samochodu. Tutaj także odliczymy 50% VAT, jeśli auto użytkowane jest także prywatnie oraz 100% jeśli wyłącznie służbowo. Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lutego 2019 r. nr 0112-KDIL1-3.720.2018.2.AP

Niskie koszty ładowania

Jest to kolejny atut pojazdów elektrycznych. Koszt przejechania danego dystansu, np.: 100 kilometrów może być znacznie niższy niż benzyniaków, diesli i aut hybrydowych. Ile kosztuje ładowanie? Tutaj niestety nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi, gdyż bardzo wiele zależy od tego, w jaki sposób użytkujemy i ładujemy nasz pojazd. Są przecież stacje ładowania płatne, ale jest też i wiele bezpłatnych. Samochód można ładować także we własnym garażu z domowej sieci – a tu z kolei dostawcy prądu mają różne taryfy (np.: tańsze stawki w nocy). Dlatego w poszczególnych przypadkach koszty ładowania mogą znacznie się różnić.

Szacuje się jednak, że przeciętnie koszt przejechania elektrykiem 100 km stanowi około 30%-35% wydatków, jakie poniesiemy na jego spalinowy odpowiednik o zbliżonych gabarytach i mocy.

Warto też wspomnieć o niższych kosztach serwisu i przeglądów okresowych przynajmniej do momentu… kiedy trzeba będzie wymienić zużyte baterie, które potrafią kosztować krocie.

Pozafinansowe zalety aut elektrycznych

Wypadałoby napisać w tym miejscu coś o ekologii, ale… jest to dość kontrowersyjny temat, a poza tym spójrzmy prawdzie w oczy –  nie dla każdego planującego nabycie auta na prąd ekologia jest kluczowym argumentem „za”.

Prawdopodobnie częściej niż o ekologii nabywcy elektryków myślą o wizerunku – swoim i firmy – w końcu jest to jasny sygnał dla otoczenia, że jesteśmy oryginalni i nadążamy za nowoczesnością, której nie boimy się użytkować. W przypadku luksusowych aut jak Tesla, Audi e-tron czy Jaguar I-PACE dochodzi jeszcze prestiż.

Jednak to, co jest kluczową zaletą samochodu elektrycznego, to radość z jazdy, jaką taki pojazd daje. I choć jest to oczywiście subiektywne odczucie, to bez mała każdy, kto miał okazję prowadzić auto elektryczne, jest pod wrażeniem jego osiągów, reakcji na „gaz”, momentu obrotowego dostępnego przy każdej prędkości, ciszy i tak dalej.

Nawet taki motoryzacyjny freak jak Krzysztof Hołowczyc, w którego żyłach płynie benzyna, był pod ogromnym wrażeniem po przejażdżce Teslą:

Krzysztof Hołowczyc„Pierwszy samochód, który uświadomił mi, że przyjemność z jazdy jest możliwa nie tylko w autach napędzanych benzyną. Niewiarygodne osiągi, porównywalne z 911 Turbo, rozwijane w absolutnej ciszy. W mieście nie ma sobie równych – przyspiesza natychmiast, bez żadnej zwłoki, dzięki momentowi dostępnemu w całym zakresie obrotów. Bez biegów. Absolutna skuteczność. Nie chciałbym jeździć nią na co dzień, ale raz na jakiś czas doznać tego niezwykłego wrażenia – bezcenne.” – Krzysztof Hołowczyc, supercarclub.pl

Wady elektryków

Niestety samochody elektryczne mają też istotne wady:

  • niewielki zasięg
  • czas ładowania
  • konieczność wymiany baterii po kilku latach eksploatacji
  • słabo rozwinięta sieć ładowarek (mapka lokalizacji stacji ładowania w dalszej części tekstu)

Zestawienie samochodów elektrycznych

biały Nissan Leaf na wystawie targowej

Nissan Leaf – najpopularniejsze obecnie auto elektryczne w Polsce

Oto lista samochodów elektrycznych. Auta, przy których nie znajdziecie ceny, nie są dostępne w polskiej dystrybucji, ale nadal można je nabywać w innych krajach Unii Europejskiej i finansować leasingiem w Polsce – tak dzieje się często choćby z Teslami. O tym, jak to się zazwyczaj robi, piszemy w dalszej części materiału.

Auta oznaczone jako bestseller to modele, które wyróżniają się popularnością w Polsce. Najczęściej nabywanym i leasingowanym jest obecnie Nissan Leaf.

Lista aut z napędem elektrycznym

Marka i model Cena w polskiej dystrybucji
Audi e-tron quattro / Audi e-tron Sportback od 342900 zł
BMW I3 / BMW I3S bestseller od 172800 zł
Chevrolet Bolt nd
Chevrolet Spark nd
Citroen Berlingo EV nd
Citroen C-zero nd
Fiat 500e nd
Focus EV nd
Honda Clarity EV nd
Hyundai Ioniq EV od 164500 zł
Hyundai Kona od 165000 zł
Jaguar I-PACE od 356600 zł
Kia Niro nd
Kia Soul nd
Mercedes B klasa EV nd
Mitsubishi I-MIEV nd
Nissan LEAF bestseller od 157700 zł
Nissan e-NV200 od 167500 zł
Opel Ampera- e nd
Peugeot iON nd
Peugeot Partner EV nd
Renault ZOE bestseller od 133900 zł
Renault Twizzy od 53200 zł
Renault Kangoo Z.E. od 111192 zł
Smart ForTwo EV bestseller od 94500 zł
Samrt ForFour bestseller od 96000 zł
Tesla Model S nd
Tesla Model X bestseller nd
Tesla Model 3 nd
Toyota RAV4 EV nd
Volkswagen E-Golf bestseller od 169490 zł
Volkswagen E-UP od 101790 zł

Ceny brutto (z podatkiem VAT 23%)
nd – niedostępny w polskiej sieci sprzedaży

Kalkulator kosztów leasingu pojazdów elektrycznych

Prawdę mówiąc, oprocentowanie leasingu pojazdu elektrycznego jest takie samo jak aut spalinowych. Leasingodawcy nie stosują tutaj odrębnej polityki marżowej, więc koszt dobrego i taniego leasingu oscyluje wokół 2-3% ponad WIBOR w przypadku finansowania samochodów nowych i 3-4% w przypadku aut używanych.

Poniższy kalkulator podaje przeciętny koszt oferowany obecnie przez czołowe polskie firmy. Tutaj szczegółowo o tym, jak działa Kalkulator Leasingu.

Podaj kwotę w złotych (bez groszy)

Przeciętna rata i koszt całkowity*

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

* - uśredniony koszt i wysokość raty, na podstawie ofert, które uzyskują użytkownicy Wyszukiwarki Leasingu od czołowych firm leasingowych. Kalkulacja wykonana w oparciu o stawkę WIBOR 1M = 1,63% oraz średni poziom marż stosowanych przez leasingodawców w dniach od 7 do 14 listopada 2019 r.

Leasing auta elektrycznego sprowadzonego z zagranicy

Wiele modeli elektryków jest niedostępnych w polskich sieciach dealerskich – klasycznym przykładem jest popularna Tesla, ale nie tylko. Dlatego potencjalni nabywcy zmuszeni są korzystać z oferty firm importujących te auta indywidualnie. Alternatywą jest samodzielne skonfigurowanie i zamówienie konkretnego modelu u dealera za granicą, najczęściej w Niemczech.

Czy leasing w Polsce auta nabywanego za granicą jest możliwy? Jak najbardziej tak i można to zrobić na trzy sposoby:

  1. Zakup przez polską firmę leasingową bezpośrednio za granicą
  2. Samodzielny zakup za gotówkę, sprowadzenie i leasing zwrotny
  3. Sprowadzenie za pośrednictwem np.: komisu, brokera

Każdy z tych sposobów ma swoje zalety i wady, które opisujemy w innym naszym poradniku, w akapicie Leasing auta używanego z zagranicy. Pomimo że jest to poradnik o finansowaniu pojazdów używanych, to opisane tam sposoby dotyczą także nowych aut nabywanych u zagranicznych dealerów.

Leasing używanych samochodów elektrycznych

To jest jedna z tych rzeczy, która nieco odróżnia zasady finansowania aut elektrycznych od spalinowych. Chodzi o ocenę ryzyka…

Jednym z dużych minusów aut elektrycznych są baterie, a konkretnie ich ograniczona żywotność i liczba cykli ładowania. Z wiekiem i intensywnością użytkowania baterie stają się coraz mniej wydajne, a ostatecznie niezdatne do użytku. Ich wymiana potrafi kosztować krocie, w niektórych modelach nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dla leasingodawcy, który jest formalnie właścicielem auta, jest to dodatkowe ryzyko, że leasingobiorca nie podoła finansowo tak kosztownej naprawie i zwróci niezdatne do użytku auto. Oczywiście zwrot uszkodzonego auta nie zwolni leasingobiorcy z obowiązku pokrycia kosztów jego naprawy, ale jeśli leasingobiorca okaże się niewypłacalny, to firma leasingowa pozostanie z uszkodzonym samochodem i nieściągalną wierzytelnością.

 Z tego powodu leasingodawcy podchodzą bardziej restrykcyjnie do leasingowania używanych samochodów elektrycznych, co ma wyraz w procedurach, np.:

  • stosują krótsze okresy finansowania, a konkretnie łączny wiek i okres finansowania często jest krótszy niż w przypadku aut spalinowych
  • wnikliwiej oceniają stan techniczny (cześciej konieczna jest wycena rzeczoznawcy)

Pozostałe zasady leasingu elektryków są w zasadzie takie same jak w przypadku spalinówek. Dlatego odsyłamy do naszego poradnika, jeśli chcesz poczytać o tym więcej: Leasing samochodów używanych - wszystko na ten temat

Wynajem długoterminowy aut elektrycznych

Wynajem długoterminowy występuje pod różnymi nazwami, np.: full service leasingu, auto abonamentu, itd., ale wszystkie te usługi mają jedną cechę wspólną – pomijając marżę/oprocentowanie – korzystający nie spłaca ceny samochodu, a jedynie utratę jego wartości. To dlatego najkorzystniejsze oferty najmu dotyczą samochodów, które z wiekiem mają niewielką utratę wartości, a do takich najczęściej należą auta, które są popularne, konwencjonalne, dobrze, ale nieprzesadnie wyposażone, mają „przewidywalną” awaryjność, itd. Wyjaśnienie w naszym poradniku: Jaki samochód wybrać do wynajmu długoterminowego?

Auta elektryczne są raczej egzotykami niespełniającymi kryteriów, które stawiane są pojazdom flotowym. Dlatego większość firm CFM i leasingodawców oferujących najem długoterminowy obecnie unika finansowania pojazdów „na prąd”. Te nieliczne, które wynajmują elektryki, ograniczają się do najpopularniejszych modeli z polskiej dystrybucji.

Dlatego wynajem długoterminowy samochodu elektrycznego  – przynajmniej na razie – jest raczej trudnodostępny, a jeśli już to niekoniecznie atrakcyjny z finansowego punktu widzenia. Niemniej zapraszamy do naszego działu: Wynajem długoterminowy i Auto abonament, jeśli chcesz dowiedzieć się wszystkiego o tej formie finansowania.

Mapa ładowarek samochodów elektrycznych w Polsce

Poniższa mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce działa na takiej samej zasadzie jak mapy google – możesz przybliżać, scrollować, a także wpisywać nazwy miejscowości i konkretne adresy, aby sprawdzić dostępność ładowarek w pobliżu interesujących Cię miejsc.

Byliśmy pomocni? Doceń i poleć nas

5 1 1 1 1 1 5.00 (4)
Samochód osobowy

Wyszukiwarka ofert leasingowych

1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

Ikona komentarza na forumKomentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Samochód elektryczny w leasing >

Chcesz dowiedzieć się więcej?


Tablica z napisem ABC i książkiPierwszy leasing - poradnik dla początkujących

Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?


Mężczyzna pokazuje zawartość IphonaAuto Leasing

Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 27 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.


Michał Krupiński

Autor: Michał Krupiński

Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje już blisko 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.

Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński

Joomla SEF URLs by Artio
 

Portal FmLeasing.pl