Notatnik z napisem "4 błędy"

Wymieniamy cztery poważne i prawdopodobnie najczęstsze błędy popełniane przez korzystających z leasingu samochodu osobowego, choć – prawdę mówiąc – zasygnalizowane tu problemy, a przede wszystkim sposoby radzenia sobie z nimi, można zastosować również jako wskazówki przy leasingu także innych środków trwałych. Umożliwią one zaoszczędzenie pieniędzy oraz uniknięcie zaskoczeń i rozczarowań.

Krótko: Błędy przy wyborze oferty leasingu

Błąd nr 1: Niestaranny wybór oferty leasingowej
Błąd nr 2: Złe oszacowanie okresu finansowania
Błąd nr 3: Przecenienie lub niedocenienie swoich możliwości finansowych
Błąd nr 4: Nienegocjowanie kosztów ubezpieczenia w kolejnych latach
Kosztownym błędom można z łatwością zapobiegać świadomie wybierając leasingodawcę i ustalając warunki leasingu.

Szczegóły i rozwinięcie w niniejszym artykule.

Kluczowe decyzje zapadają przy wyborze oferty i leasingodawcy

Moment wyboru oferty i leasingodawcy jest tym, który szczególnie decyduje o dalszych losach leasingu. Błędy popełnione na tym etapie potrafią mścić się przez cały okres finansowania i zazwyczaj mają one wspólny mianownik.

1. Niestaranny wybór oferty leasingowej

Tym wspólnym mianownikiem jest niestaranny wybór oferty i finansującego. Jest to zresztą temat na oddzielny artykuł, dlaczego niektóre osoby poświęcają tak wiele czasu i uwagi, żeby wybrać odpowiedni dla siebie model auta, twardo negocjują jego cenę, są gotowe pojechać na przysłowiowy drugi koniec Polski jeżeli wytargują odpowiedni rabat u tamtejszego dealera lub znajdą tam ciekawy samochód używany… I ci sami ludzie jednocześnie nie przeznaczają nawet ułamka tego czasu, żeby wybrać odpowiednią ofertę finansowania – dotyczy to zresztą nie tylko leasingu, ale także kredytu.

Mnóstwo osób wybiera po prostu pierwszego-lepszego leasingodawcę, „podsuniętego” u dealera lub w komisie bez porównania z propozycjami konkurencji, bez przeczytania umowy itd. Nieważne, czy jest to wynik mylnego przekonania, że oferty i warunki wszystkich leasingodawców są do siebie zbliżone, czy też najzwyklejszego w świecie braku rozeznania lub lenistwa – ważne, że efekt tego może być kosztowny (wybór drogiej oferty z zawartą wysoką prowizją dla sprzedawcy/pośrednika) i frustrujący (złe warunki umowne, niepartnerski finansujący).

Jak temu zaradzić? Przede wszystkim poświęcić minimum czasu, żeby zebrać z rynku choćby kilka ofert różnych firm leasingowych i porównać je ze sobą. Na co należy zwrócić uwagę przy takim porównaniu i jak negocjować warunki oraz czego się wystrzegać? To wszystko jest dokładnie opisane w naszym zbiorze porad: Umiejętny wybór oferty leasingu

Wygodnym rozwiązaniem jest także skorzystanie z Wyszukiwarki Leasingu, która pozwoli zapoznać się z ofertami czołowych polskich leasingodawców, a dodatkowo daje prawo do otrzymania bezpłatnej analizy tych ofert i warunków umownych.

2. Złe oszacowanie okresu finansowania

Można śmiało stwierdzić, że najrozsądniejszym okresem leasingu samochodu osobowego są 3 lub 4 lata. Jest to zresztą najpopularniejsza długość leasingu nie tylko w Polsce, ale także w krajach zachodnich, gdzie leasing jest już bardzo dojrzałym produktem. Za takim okresem przemawiają m.in. kwestie oszczędności podatkowych, ponieważ pozwala on na szybsze zaliczenie kosztów związanych z nabyciem auta niż pięcioletnia amortyzacja w przypadku zakupu za gotówkę lub na kredyt. Oczywiście jeszcze szybsze zaliczenie kosztów umożliwiałby okres 2-letni, jednak tu z kolei mamy do czynienia z koniecznością zastosowania wysokiego wykupu, co nie zawsze jest dobrym i oczekiwanym przez przedsiębiorców rozwiązaniem.

Z drugiej jednak strony długi okres leasingu powoduje, że miesięczna rata staje się niższa. Dlatego wielu klientów firm leasingowych decyduje się na jak najdłuższy okres finansowania, czasem nawet 7-letni. Tyle tylko, że tak długi okres leasingu może stać się w pewnym momencie udręką. Po tych 3-4 latach samochód często jest wyeksploatowany, albo najzwyczajniej w świecie przestaje cieszyć oko i dawać radość z jazdy nim. Gdzieś tam zaczynamy rozglądać się za nowszymi modelami wyposażonymi w nowinki technologiczne, a tu tymczasem jeszcze kawał leasingu do spłaty… Oczywiście okres finansowania można w pewnym momencie skrócić i spłacić całość zobowiązania przed czasem, ale jest to zazwyczaj dość kosztowne.

Dlatego najlepiej będzie tak dobrać okres spłaty, żeby miesięczna rata nie była przesadnym obciążeniem, ale też, żeby okres finansowania nie trwał dłużej, niż podpowiada zdrowy rozsądek.

3. Przecenienie lub niedocenienie swoich możliwości finansowych

Ten punkt związany jest po części z poprzednim. Chodzi o to, żeby tak dobrać okres leasingu, ale także wybrać auto o odpowiedniej cenie, żeby miesięczne obciążenia nie doprowadziły leasingobiorcy do ruiny. Niektórzy rzucają się na zbyt drogi jak na swoje możliwości samochód i o ile stać ich jeszcze jakoś na spłatę rat, to każdy dodatkowy koszt związany z użytkowaniem samochodu, jak ubezpieczenie, czy przeglądy zaczyna poważnie nadszarpywać firmowy, a często także domowy budżet. Problem ten dotyczy również osób decydujących się na leasing z wysokim wykupem, który w założeniu miał obniżyć ratę, a ostatecznie okazuje się, że ciężko jest jednorazowo zebrać kilka tysięcy złotych, a czasem nawet więcej, żeby jednorazowo wpłacić taką kwotę na zakończenie umowy.

Po drugiej stronie skali są osoby zachowawcze i oszczędne, które decydują się na leasing taniego auta. Potem okazuje się, że biznes rozwija się dynamicznie, potrzebne są większe koszty podatkowe w firmie i zbyt tani samochód przestaje dawać w pewnym momencie odpowiednią tarczę podatkową.

Oczywiście życzymy wszystkim, żeby mieli wyłącznie takie problemy, jak „zbyt szybko” rosnące dochody. Jednak podsumowując ten punkt – to właśnie niedoszacowanie lub przeszacowanie swoich możliwości finansowych jest jednym z większych i najbardziej frustrujących błędów związanych z leasingiem. Wpływ na to ma zarówno zły dobór okresu finansowania, ale przede wszystkim nierozsądny wybór samochodu – zbyt drogiego lub zbyt taniego.

Wyjściem z takiej sytuacji może być pozbycie się leasingu poprzez znalezienie chętnego na jego przejęcie. Więcej na ten temat: Cesja (przejęcie) umowy leasingu - jak dokonać?

4. Nienegocjowanie kosztów ubezpieczenia w kolejnych latach

Jeszcze jednym z bardzo częstych i jednocześnie kosztownych błędów jest nieopatrzny wybór leasingodawcy, który nastawiony jest na zarabianie na ubezpieczeniach. Taki finansujący potrafi zrobić wiele, żeby sprzedać swojemu klientowi oferowane przez siebie ubezpieczenie, które jest jednocześnie dużo droższe niż ogólnie dostępne na rynku. W przypadku samochodów mówimy o naprawdę dużych kwotach. Dlatego należy wybierać leasingodawcę, który albo oferuje rozsądne stawki ubezpieczeniowe albo przynajmniej nie utrudnia skorzystania z oferty ubezpieczyciela zewnętrznego, znalezionego we własnym zakresie.

Jest to szczególnie ważne w kolejnych latach leasingu, bo największe „przebicia” na ubezpieczeniu mają miejsce przy kontynuacji polis na drugi rok i kolejne lata finansowania. Dlatego jeszcze przed zakończeniem pierwszego roku leasingu, najlepiej na co najmniej miesiąc przed upłynięciem ważności polisy, należy zorientować się w stawkach ubezpieczenia oferowanych na rynku i poinformować leasingodawcę o zamiarze wykupienia kontynuacji polisy u zewnętrznego ubezpieczyciela. Jest duża szansa, że finansujący widząc, że ma do czynienia ze świadomym klientem zaproponuje konkurencyjną stawkę. Więcej o tym schemacie napisaliśmy w oddzielnym poradniku: Jak nie przepłacić za ubezpieczenie w leasingu?

Doceń i poleć nas

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z naszej Wyszukiwarki Leasingu otrzymują od nas bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

 

Foto: freedigitalphotos.net

Joomla SEF URLs by Artio

Wiadomości na żywo

07 gru
RPP: Leasing nadal rekordowo tani, już 33 miesiąc z rzędu
07 gru
Europa i Niemcy rosną najszybciej od 10 lat, a Polska nie...
29 lis
Yanosik - sposób na uniknięcie mandatów i nie tylko
22 lis
Rejestracje samochodów, a awaria CEPiK – wszystko powoli wraca do normy
21 lis
Barometr EFL: Nastroje osłabły, ale nadal lepsze niż przed rokiem
To i więcej na żywo na
FmLeasing.pl/LIVE

Portal FmLeasing.pl