Dzięki coraz popularniejszym ofertom leasingu samochodów w formie abonamentu, czyli bez jego wykupu, można co około 3 lata wymieniać samochód na nowy. W ten prosty sposób można choćby do końca swojego życia jeździć cały czas świeżym autem, płacąc ratę w tej samej wysokości. Problem w tym, że to będzie ciągle auto tej samej klasy, w tym samym przedziale cenowym.
Krótko: Jak zacząć jeździć samochodem o połowę droższym w ciągu trzech lat?
Mamy radę dla kogoś, kto chce wziąć swój pierwszy leasing samochodu. Nie ma sensu rzucać się od razu na głęboką wodę i brać pojazd na lata, za maksymalną ratę, na jaką nas w tym momencie stać. Lepiej wybrać samochód trochę tańszy i wpłacić 10%, a po 3 latach wykupić go za 1% i sprzedać. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży należy wpłacić na poczet kolejnego leasingu… Powinny one wystarczyć na wpłatę ok. 40% czynszu na nowe cztery kółka, ale tym razem możemy wybierać już spośród dużo droższych aut – konkretnie o połowę droższych niż kosztował pierwszy samochód. I to wszystko za tę samą wysokość raty.
Szczegóły i rozwinięcie w niniejszym artykule.
Coraz lepszy samochód, a rata taka sama
Jeżeli ktoś jeszcze nie wie, na czym polega wynajem, a konkretniej leasing bez wykupu samochodu, to odsyłamy do naszego szczegółowego wyjaśnienia. W dużym skrócie ta forma leasingu pozwala co jakiś czas (najczęściej co 3 lata) zwracać samochód do leasingodawcy i brać kolejny, nowy za mniej więcej tę samą wysokość raty miesięcznej. Rozwiązanie to ma swoje zalety, ale ma także wady. Jednym z minusów jest fakt, że postępując w ten sposób, nie powiększamy własnego majątku. Co prawda płacimy niższą ratę (jedynie za użytkowanie), ale jeżeli któregoś dnia przestaniemy, to zostajemy dosłownie z niczym. Poza tym chcąc pozostać na tym samym poziomie miesięcznej raty, jesteśmy cały czas skazani na korzystanie z samochodów w zbliżonym przedziale cenowym. Jeżeli zaczniemy od auta klasy Focusa, Astry czy Octavii, to bez zwiększenia poziomu raty nie da się „awansować” na Superba, Mondeo, nie mówiąc o markach samochodów klasy „premium”.
Tymczasem biorąc klasyczny auto leasing z wykupem, już po trzech latach można zacząć jeździć autem nawet o połowę droższym, cały czas pozostając na tym samym poziomie miesięcznej raty.
Przykład, czyli w 3 lata z samochodu za 60 tys. na 90 tys.
Przyjmijmy, że zaczynamy naszą przygodę z leasingiem od finansowania samochodu klasy kompaktowej o wartości 60 tysięcy złotych netto (prawie 74 tys. brutto). Wpłacamy 10% wartości auta, żeby nie angażować zbyt wiele kapitału. W wariancie 36-miesięcznym z 1-procentowym wykupem rata miesięczna wyniesie około 1 650 złotych netto. Przeciętny samochód tej klasy w ciągu trzech lat traci około 50% swojej początkowej wartości. Jeżeli pojazd będzie dodatkowo zadbany i z niezbyt dużym przebiegiem, to będzie można uzyskać z jego sprzedaży po zakończeniu leasingu nawet więcej. Przyjmijmy, że po sprzedaży naszego przykładowego kompakta zostanie nam w kieszeni około 35 tysięcy złotych.
Teraz uzyskane ze sprzedaży środki wpłacamy na poczet kolejnego leasingu. Decydując się na wariant z 40-procentową wpłatą własną, możemy wybrać auto o wartości około 90 tysięcy złotych netto. Zatem z powodzeniem będzie można wybierać już w modelach o klasę wyższą od dotychczasowo użytkowanego auta. Biorąc ponownie leasing 3-letni z 1-procentowym wykupem, będziemy płacili ratę na poziomie około 1 640 złotych netto. Czyli nawet odrobinę mniejszą niż w pierwszych trzech latach.
W ten oto sposób, płacąc nadal ratę w tej samej wysokości, zaledwie po trzech latach zaczynamy jeździć samochodem o około połowę droższym.
Ten efekt występuje tylko w leasingu z wykupem
Oczywiście dysponując takim „limitem” na miesięczną ratę i decydując się na ofertę auta na abonament, moglibyśmy od razu jeździć modelem droższym. Jednak po trzech latach spłacania bylibyśmy nadal w tym samym punkcie, tj. nie moglibyśmy wybrać modelu droższego bez radykalnego zwiększenia wysokości raty - co dla wielu osób, np.: uzyskujących stałe dochody lub dysponujących stałym dodatkiem na użytkowanie samochodu, ma istotne znaczenie. Nie mówiąc o tym, że zostawalibyśmy dosłownie z niczym, gdybyśmy z jakiegoś powodu nie chcieli wynajmować kolejnego auta w abonamencie.
Oczywiście niniejszy artykuł należy traktować z przymrużeniem oka, jako ciekawostkę. Każdy przypadek jest inny, poza tym nie można zapominać o skutkach podatkowych wykupienia i odsprzedaży samochodu. Co zwłaszcza w przypadku pojazdów osobowych, od których odliczyć można tylko 50% VAT ma duże znaczenie. Niemniej chcieliśmy w ten sposób przedstawić porównanie wynajmu (leasingu bez wykupu) z leasingiem z wykupem z trochę innego punktu widzenia.
Więcej o leasingu samochodów?
Tu dowiesz się wszystkiego o finansowaniu samochodów osobowych i dostawczych - znajdziesz oferty oraz skorzystasz z przewodnika: Auto Leasing - oferty i przewodnik
Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Jak leasingować coraz lepsze samochody, płacąc cały czas ratę tej samej wysokości? >
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Pierwszy leasing - poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?
Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu?
Wynajem długoterminowy samochodów jest alternatywą dla klasycznego leasingu z wykupem. Coraz więcej przedsiębiorców, chcących sfinansować nowy pojazd, zastanawia się - wybrać leasing czy wynajem długoterminowy? Która forma dla kogo jest korzystniejsza? Skorzystaj z kalkulatora porównującego koszty i wysokość raty.