Czynsz inicjalny. Ile wpłacić?

Czasem można stanąć przed dylematem na jaką wysokość czynszu inicjalnego zdecydować się przy zawieraniu umowy leasingu. W leasingu, powszechnie stosowaną wartością, która informuje o koszcie oferty jest koszt całkowity umowy leasingu. Składa się na niego czynsz inicjalny, suma wszystkich rat leasingu oraz wysokość wykupu.

Krótko: Koszt nominalny a rzeczywisty

Pamiętaj, że czym innym jest koszt nominalny leasingu (koszt całkowity), a czym innym rzeczywiste oprocentowanie „pożyczonego” kapitału (cena przedmiotu minus udział własny). Wyższa wpłata wstępna powoduje, że nominalny koszt całkowity leasingu jest niższy, ale nie oznacza to, że mniejsze będzie jednocześnie oprocentowanie liczone od części kapitału „pożyczonego” od leasingodawcy.

Szczegóły i rozwinięcie w niniejszym artykule.

Porównując różne warianty ofert nietrudno zorientować się, że im wyższa wartość czynszu inicjalnego tym niższy jest koszt całkowity.
Poniżej prezentujemy przykład na podstawie kalkulatora leasingowego jednej z firm przy założeniu tej samej wysokości marży.

Przedmiot leasingu – nowy samochód osobowy
Wartość przedmiotu leasingu - 100.000 PLN netto
Okres leasingu – 48 miesięcy

Wariant 1
czynsz inicjalny – 10%
koszt całkowity – 119,432%

Wariant 2
czynsz inicjalny – 40%
koszt całkowity – 114,584%

Można więc w uproszczeniu przyjąć, że w pierwszym wariancie samochód będzie w sumie „kosztował” 119.432 PLN netto, natomiast w drugim będzie tańszy o 4.848 PLN netto.

Czy faktycznie drugi wariant jest mniej kosztowny?

Należy pamiętać o tym, że koszt czynszu inicjalnego ponosimy w chwili zawarcia umowy leasingu. Czynsz ten jest naszym udziałem własnym, wobec tego należy go uwzględnić w rozliczeniu, pamiętając , że przecież o tyle mniej „pożyczamy” od firmy leasingowej.
Sprawdźmy więc ile w każdym z tych wariantów będzie wynosiło rzeczywiste oprocentowanie, czyli to ile faktycznie zapłacimy nie za cały leasing (samochód), ale za "pożyczoną" kwotę

Wariant 1
Rzeczywisty koszt wynosi - 9,848%

Wariant 2
Rzeczywisty koszt wynosi - 10,964%

Zatem z czysto finansowego punktu widzenia nie ma sensu dokonywać zbyt dużych wpłat. Zamiast wpłacać 40 czy 45%, żeby mieć stosunkowo niską ratę, lepiej zdecydować się na wariant 15 czy 20%, a różnicę wpłacić sobie na konto, zostawić jako środki obrotowe w firmie, itp.

Czasem jednak lepiej wpłacić więcej

Wysoka wpłata początkowa w leasingu daje jednak dużą korzyść podatkową w miesiącu jej poniesienia. Zakładając, że wpłacamy nawet 45% wartości przedmiotu leasingu, to kwotę tą możemy zaliczyć w koszty uzyskania przychodu uzyskując od razu dużą tarczę podatkową.

Należy też pamiętać, iż transakcje z wyższym udziałem własnym są łatwiej akceptowane przez analityków ryzyka firm leasingowych. Im więcej wpłacamy tym wyższa jest nasza zdolność kredytowa.

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z naszej Wyszukiwarki Leasingu otrzymują od nas bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

 

Foto: freedigitalphotos.net

Joomla SEF URLs by Artio

Znajdziesz nas także na

facebook-twitter

Portal FmLeasing.pl