Czynsz inicjalny. Ile wpłacić?

Czasem można stanąć przed dylematem na jaką wysokość czynszu inicjalnego zdecydować się przy zawieraniu umowy leasingu. W leasingu, powszechnie stosowaną wartością, która informuje o koszcie oferty jest koszt całkowity umowy leasingu. Składa się na niego czynsz inicjalny, suma wszystkich rat leasingu oraz wysokość wykupu.

Krótko: Koszt nominalny a rzeczywisty

Pamiętaj, że czym innym jest koszt nominalny leasingu (koszt całkowity), a czym innym rzeczywiste oprocentowanie „pożyczonego” kapitału (cena przedmiotu minus udział własny). Wyższa wpłata wstępna powoduje, że nominalny koszt całkowity leasingu jest niższy, ale nie oznacza to, że mniejsze będzie jednocześnie oprocentowanie liczone od części kapitału „pożyczonego” od leasingodawcy.

Szczegóły i rozwinięcie w niniejszym artykule.

Przykład: różnica kosztu pomiędzy wpłatą 10% a 40%

Porównując różne warianty ofert nietrudno zorientować się, że im wyższa wartość czynszu inicjalnego tym niższy jest koszt całkowity. Poniżej prezentujemy przykład na podstawie kalkulatora leasingowego jednej z firm przy założeniu tej samej wysokości marży. Przedmiotem leasingu jest samochód osobowy o wartości 100 tys. zł netto, a okres leasingu wynosi 48 miesięcy.

Wariant nr 1

  • czynsz inicjalny: 10%
  • koszt całkowity: 109,50%

Wariant nr 2

  • czynsz inicjalny: 40%
  • koszt całkowity: 106,37%

Biorąc pod uwagę różnicę w koszcie całkowitym okazuje się, że w pierwszym wariancie samochód razem z leasingiem będzie kosztował 109500 złotych netto, natomiast w drugim, przy większej wpłacie będzie o 3130 złotych tańszy.

Czy faktycznie drugi wariant jest tańszy?

Należy pamiętać o tym, że koszt czynszu inicjalnego ponosimy w chwili zawarcia umowy leasingu. Czynsz ten jest naszym udziałem własnym, wobec tego należy go uwzględnić w rozliczeniu, pamiętając , że przecież o tyle mniej „pożyczamy” od firmy leasingowej. Sprawdźmy więc ile w każdym z tych wariantów będzie wynosiło rzeczywiste oprocentowanie, czyli to ile faktycznie zapłacimy nie tyle za cały auto leasing, co za "pożyczoną" kwotę. Oprocentowanie pożyczonej kwoty obliczymy korzystając z kalkulatora do porównywania ofert.

Wariant nr 1

  • czynsz inicjalny: 10%
  • koszt całkowity: 109,50%
  • rzeczywiste oprocentowanie roczne: 4,96%

Wariant nr 2

  • czynsz inicjalny: 40%
  • koszt całkowity: 106,37%
  • rzeczywiste oprocentowanie roczne: 4,96%

Jak widać w obu przypadkach oprocentowanie rzeczywiste jest takie samo. Zatem z czysto finansowego punktu widzenia nie ma sensu dokonywać zbyt dużych wpłat. Zamiast wpłacać 40 czy 45%, żeby mieć stosunkowo niską ratę, lepiej zdecydować się na wariant 15% czy 20%, a różnicę wpłacić sobie na konto, zostawić jako środki obrotowe w firmie, zainwestować itd.

Czasem jednak lepiej wpłacić więcej

Wysoka wpłata początkowa w leasingu daje jednak dużą korzyść podatkową w miesiącu jej poniesienia. Zakładając, że wpłacamy nawet 45% wartości przedmiotu leasingu, to kwotę tą możemy zaliczyć w koszty uzyskania przychodu uzyskując od razu dużą tarczę podatkową.

Należy też pamiętać, iż transakcje z wyższym udziałem własnym są łatwiej akceptowane przez analityków ryzyka firm leasingowych. Im więcej wpłacamy tym wyższa jest nasza zdolność kredytowa.

Doceń i poleć nas

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

Joomla SEF URLs by Artio
 

Portal FmLeasing.pl